Uchwałę, zmieniającą zapisy Kodeksu Etyki Adwokackiej w zakresie korzystania z informacji handlowej i reklamy Naczelna Rada Adwokacka przyjęła podczas posiedzenia plenarnego 26 maja 2023 r. po ponad dwuletnich przygotowaniach. Weszła w życie z chwilą podjęcia, czyli już obowiązuje.
Czytaj więcej
Zakończyły się konsultacje projektu zmian w kodeksie etyki adwokackiej. Prace nad dokumentem wchodzą w finałowy etap.
Zniesiony został dotychczasowy - i nie zawsze przestrzegany - kategoryczny zakaz reklamowania przez adwokatów swoich usług. Teraz każdy adwokat ma prawo posługiwania się informacją handlową, choć z zastrzeżeniem, że musi być ona zgodna z zasadami Zbioru Zasad Etyki Adwokackiej i Godności Zawodu (Kodeks Etyki Adwokackiej). Przy czym uściślono, że informacja handlowa oznacza każdą formę komunikacji mającej na celu promowanie bezpośrednio lub pośrednio usług lub wizerunku adwokata.
Zasad jest sporo. Co oczywiste, informacja handlowa nie może uchybiać zasadom etyki lub godności zawodu, m.in. nie może naruszać zasady lojalności i koleżeństwa, nie może być porównawcza, nierzetelna, podstępna, nieprawdziwa, natarczywa lub niestosowna. Adwokat reklamujący swoje usługi, nie może stwarzać choćby prawdopodobieństwa wywołania nieuzasadnionego oczekiwania co do wyników świadczonej pomocy prawnej, wprowadzać w błąd lub wyzyskiwać taki błąd, nadużywać zaufania, wykorzystywać łatwowierność, przymusowe położenie, brak wiedzy lub doświadczenia odbiorcy. Reklama nie może być także umieszczana w niestosownym lub nieodpowiednim miejscu, a poza tym musi być oznaczona jako pochodząca od adwokata i umożliwiać jednoznacznie jego identyfikację.
Czytaj więcej
Należałoby działać po adwokacku, a więc wejść w spór, podjąć rzeczową, merytoryczną polemikę z poglądami zawartymi w skardze Komisji Europejskiej, a nie zmieniać zasady - mówi Jerzy Naumann, adwokat.