Większość Polaków uważa, że koncerny streamingowe powinny dzielić się z artystami

68 proc. respondentów uważa, że w razie sukcesu filmu czy serialu twórcy powinni dostawać dodatkowe wynagrodzenie, a zagraniczne platformy VOD powinny dzielić się sukcesem danej produkcji z jej twórcami.

Publikacja: 19.09.2023 14:43

Większość Polaków uważa, że koncerny streamingowe powinny dzielić się z artystami

Foto: Adobe Stock

Serwisy streamingowe są obecnie bardzo popularną formą kontaktu z kulturą, co trzeci Polak korzysta z nich codziennie, a dodatkowo widać dalszy wzrost konsumpcji kultury w ten sposób. Pandemia koronawirusa poskutkowała jednoczesnym wzrostem popularności VOD i spadkiem popularności kin - zarówno pod względem częstości korzystania z tych form, jak i proporcji korzystania z ich obu. Jak wynika z najnowszych badań SWResearch na zlecenie SFP – ZAPA, które „Rzeczpospolita” poznała jako pierwsza, zdaniem Polaków, twórcom należy się proporcjonalne do skali rozpowszechniania i popularności ich dzieł wynagrodzenie.

A co gdyby oznaczałoby to wzrost ceny abonamentu za streaming? - Trzeba definitywnie ukrócić szerzoną przez przeciwników wprowadzenia tantiem z internetu narrację, jakoby ich wprowadzenie powodowało podwyżkę cen za abonament. Zasadą jest, że wysokość subskrypcji wynika z polityki cenowej danej platformy, która określa ceny abonamentów globalnie bądź dla danego regionu, ale nie dla pojedynczych krajów i na którą istnienie tantiem nie ma żadnego przełożenia - mówi Małgorzata Machczyńska, radca prawny ze Stowarzyszenia Filmowców Polskich - Związku Autorów i Producentów Audiowizualnych. - Wiązanie ceny subskrypcji z tantiemami ma tylko jeden cel – zrobienie z twórców kozła ofiarnego, co przeciwnicy tantiem z internetu ochoczo wykorzystują - dodaje.

Czytaj więcej

Wojna o czas widza wchodzi w nową fazę. Telewizja ma coraz większy kłopot

Przy założeniu, że filmowcy domagają się tantiem w wysokości 1,5 proc. liczonego od przychodu platformy z abonamentu to podwyżka wyniosłaby odpowiednio 65 groszy przy pakiecie standard w wysokości 43 zł oraz 90 groszy przy pakiecie premium w wysokości 60 zł. - W innych krajach, w których wprowadzono tantiemy z internetu ceny subskrypcji nie wzrosły wraz ze zmianą ustawodawstwa krajowego. Zatem straszenie podwyżką cen w Polsce nie ma żadnego uzasadnienia i prowadzi tylko do dezinformacji kosztem twórców – dodaje.

W efekcie 81 proc. uważa, że twórcy powinni mieć udział w sukcesie swojego filmu i ich wynagrodzenie powinno odpowiadać rozmiarowi tego sukcesu. 66 proc. sądzi, że działanie platform VOD, w tym kwestie dzielenia się zyskami z twórcami materiałów, wymaga odgórnie ustalonego prawa.

- Jako reżyserkę cieszy mnie rosnąca świadomość wśród widzów, którzy rozumieją, że twórcy powinni być uczciwie wynagradzani za swoją pracę – mówi Agnieszka Smoczyńska, reżyserka i scenarzystka filmowa i teatralna. - Polska publiczność zaczyna dostrzegać problem niesprawiedliwego traktowania artystów przez cyfrowych gigantów, którzy nie dzielą się swoimi zyskami. Drenują rynek co w rezultacie zabija sztukę i ma wpływ na jakość, jak i ilość rodzimych produkcji – dodaje.

81 proc. respondentów uważa, że polskie prawo powinno chronić interesy rodzimych twórców, a według 70 proc. rząd powinien bardziej dbać o uregulowanie działalności wielkich zagranicznych korporacji cyfrowych na polskim rynku.

- Nie każdy ma możliwość oglądania filmów podczas festiwali filmowych czy w kinie, co w dużym stopniu tłumaczy popularność platform streamingowych. Ten trend jest zrozumiały – mówi dr Iga Bałos, specjalistka ds. prawa własności intelektualnej. - Polscy widzowie chcą, aby twórcy byli adekwatnie wynagradzani za swoją pracę: jeśli przyczynili się twórczo do powstania chętnie oglądanej produkcji, cieszącej się popularnością użytkowników platform, powinno to znaleźć odzwierciedlenie w zarobkach filmowców – dodaje.

Serwisy streamingowe są obecnie bardzo popularną formą kontaktu z kulturą, co trzeci Polak korzysta z nich codziennie, a dodatkowo widać dalszy wzrost konsumpcji kultury w ten sposób. Pandemia koronawirusa poskutkowała jednoczesnym wzrostem popularności VOD i spadkiem popularności kin - zarówno pod względem częstości korzystania z tych form, jak i proporcji korzystania z ich obu. Jak wynika z najnowszych badań SWResearch na zlecenie SFP – ZAPA, które „Rzeczpospolita” poznała jako pierwsza, zdaniem Polaków, twórcom należy się proporcjonalne do skali rozpowszechniania i popularności ich dzieł wynagrodzenie.

Pozostało 84% artykułu
Czym jeździć
Technologia, której nie zobaczysz. Ale możesz ją poczuć
Tu i Teraz
Skoda Kodiaq - nowy wymiar przestrzeni
Media
Zmiana na czele „Rzeczpospolitej”. Szułdrzyński nowym redaktorem naczelnym
Media
ATM Grupa kręci nowy film dla Netfliksa. Prezes odniósł się do sporu w rodzinie Solorza
Media
Święto Kina 2024 poniżej oczekiwań
Media
Reklama za rogiem, czyli fenomen cyfrowego outdooru