Lewandowski mówi po rosyjsku, a Świątek zachęca do inwestycji? Uważaj, to deepfake

Do bezprawnej promocji spreparowanych materiałów coraz częściej wykorzystuje się znanych i lubianych, m.in. Igę Świątek i Roberta Lewandowskiego. Zdaniem ekspertów deepfake zdradza żerowanie na emocjach, przypadkowe wstawki z innych języków i obietnica szybkiego zysku.

Dyrektywa DAC-7 – platformy muszą udostępnić dane sprzedawców

1 lipca 2024 r. weszła w życie znowelizowana ustawa o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami. Ma ona przeciwdziałać zjawiskom uchylania się od opodatkowania w przestrzeni cyfrowej oraz zwiększyć dostępność danych dla administracji podatkowych o dochodach podatników uzyskiwanych ze sprzedaży prowadzonej za pośrednictwem platform cyfrowych.

Zmiany w prawie autorskim. Czy efektem będą kolejne zwolnienia dziennikarzy?

Spóźniona o trzy lata nowelizacja prawa autorskiego, będąca implementacją unijnych dyrektyw, które upoważniają twórców do tantiem z tytułu wykorzystywania ich dzieł w internecie i na platformach streamingowych, przyjęta przez Sejm.

Sztuczna inteligencja i plagiat muzyki. Sony, Warner i Universal z pozwem przeciw AI

Giganci przemysłu muzycznego - Sony, Warner i Universal - pozwali dwie firmy zajmujące się produkcją algorytmów sztucznej inteligencji. Oskarżyli je o plagiat piosenek na "niemal niewyobrażalną skalę". To nie pierwszy raz, gdy AI jest na bakier z prawem autorskim.

Staszewski: Muzyka w streamingu i prawo autorskie. Co powinni zrobić posłowie?

Posłowie mają szansę przyjąć dobre regulacje, które poprawiają warunki funkcjonowania w cyfrowym świecie wszystkich uprawnionych – twórców, artystów i producentów. Ważne, by tego prawa w finalnej wersji implementacji dyrektywy DSM nie popsuć.

Pisarze i tłumacze bez tantiem z audiobooków. Pominięto ich przy zmianie prawa?

Nowelizacja prawa autorskiego zakłada m.in. wynagrodzenie dla wykonawców audiobooków i słuchowisk. Pominięto jednak kwestię tantiem dla samych autorów czytanych tekstów oraz tłumaczy. Stowarzyszenia literatów i tłumaczy apelują o zmiany w projekcie.

Michał Mikołajczyk: Należy chronić znak Czerwonego Krzyża

Czerwony Krzyż to jeden z najbardziej rozpoznawalnych znaków świata. Nie każdy jednak może się nim posługiwać na własną rękę.

Koszulka z logo Euro 2024 tylko na własny użytek

Firmy, które żerują na kibicowskiej pasji i bez zezwolenia sprzedają podrobione gadżety sportowe, narażają się na poważne konsekwencje prawne.

Umowy ramowe na masowe tworzenie utworów – treść i wymagana forma

Praktyka w zakresie zawierania umów ramowych na stałą współpracę w zakresie tworzenia utworów wydaje się być sprzeczna z przepisami, co stwarza istotne niebezpieczeństwa po stronie przedsiębiorców.

Bój z cyfrowymi gigantami o tantiemy dla twórców. Ruszają prace w Sejmie

Choć za każdy dzień opóźnienia w implementacji unijnych przepisów grożą nam wysokie kary, to środowiska aktorów, muzyków czy dziennikarzy apelują o dobre, a nie szybkie zmiany w ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Mikołaj Małecki: Medyczne fake newsy są godne kary

Fejk newsy dotyczące zdrowia i jego ochrony to kopalnia problemów prawnych, a zarazem groźne zjawisko, któremu należy przeciwdziałać – również za pomocą prawa karnego.

Twórca rozliczy przychód z praw majątkowych

Podatnik, który okazjonalnie sprzedaje swoje własne obrazy, a więc korzysta z praw autorskich, uzyskuje z tego tytułu przychody, które należy kwalifikować do źródła przychodów z praw majątkowych.

Dzierżawa znaku towarowego z niskim podatkiem

Przychody z udostępnienia znaków towarowych można rozliczać ryczałtem – przyznał Naczelny Sąd Administracyjny.

Celebryci reklamują alkohol. Czy mogą to robić bezkarnie?

Do sądów trafiły akty oskarżenia, dotyczące reklamy alkoholu w social mediach. Działania, które jeszcze w 2021 roku były uznawane za nienoszące znamion przestępstwa, prokuratorzy zaczęli uznawać za niezgodne z prawem.

Teresa Siudem: Śledczy zmieniają kurs w sprawie reklamy alkoholu

Liczba obserwujących najbardziej „topowych” celebrytów na FB czy Instagramie idzie w miliony. Na taką oglądalność nie mogą liczyć telewizje, nie mówiąc o prasie drukowanej. Wobec tego reklamowanie alkoholu w mediach społecznościowych zaczyna być inaczej interpretowane.

Maciej Zaborowski: Technologia w służbie przestępców

Każdy z nas może za niewielkie pieniądze, za pomocą prostego programu kupionego w internecie, w kilka minut wygenerować dowolny fałszywy film lub zdjęcie.

Julita Karaś-Gasparska: Sztuczna inteligencja nas otacza

W związku z przyjęciem AI Act firmy powinny zacząć już teraz intensywnie przygotowywać się do nowych regulacji.

Trzeba ocenić i zweryfikować dostawców narzędzi opartych na AI

AI Act obejmie podmioty korzystające z zewnętrznych systemów opartych na sztucznej inteligencji, a jeszcze częściej – z usług dostawców wspieranych jej narzędziami. Firmy te powinny rozpocząć intensywne przygotowania do nowych regulacji.