Klienci otrzymują wiadomości od operatorów. Od 10 listopada nowe zasady

Prawo Komunikacji Elektronicznej to ustawa, która ma poprawić działanie rynku telekomunikacyjnego oraz zapewnić konsumentom lepszą ochronę. Nowe zasady wejdą w życie 10 listopada. Część osób mogła już otrzymać informacje w tej sprawie od swojego operatora. Co konkretnie ma się zmienić?

Publikacja: 15.10.2024 18:19

Prawo Komunikacji Elektronicznej wzmocni pozycję konsumentów w relacjach z operatorem

Prawo Komunikacji Elektronicznej wzmocni pozycję konsumentów w relacjach z operatorem

Foto: Adobe Stock

Ustawa wprowadza do polskiego prawa dwie europejskie dyrektywy, a sam dokument bywa nazywany „konstytucją” rynku telekomunikacyjnego. Nowe przepisy dotyczą kluczowych obszarów i finalnie mają podnieść jakość oraz transparentność usług.

Konsument z mocniejszą pozycją - najważniejsze zmiany dla klientów

Prawo Komunikacji Elektronicznej (PKE) zostało wprowadzone, aby poprawić sytuację konsumentów w relacjach z firmami świadczącymi usługi telekomunikacyjne. Ustawa zastąpi obecnie obowiązującą ustawę z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne. Jedną z głównych korzyści dla konsumentów ma być możliwość łatwiejszego porównywania ofert na rynku. Nowe prawo zobowiązuje bowiem operatorów do przedstawiania informacji o warunkach umowy prostym i jasnym językiem, jeszcze przed podpisaniem dokumentu. Ułatwi to świadome podjęcie decyzji oraz wybór najkorzystniejszej opcji.

O innych korzyściach dla konsumenta wspomina Dorota Nadolna–Jasińska, radca prawny z kancelarii Togatus, w wypowiedzi dla Prawo.pl. Nowe przepisy dotyczą m.in. warunków przedłużenia umowy. Od 10 listopada operatorzy będą musieli nie później niż 30 dni przed wygaśnięciem umowy, poinformować klienta o warunkach jej automatycznego przedłużenia oraz o najkorzystniejszych pakietach taryfowych dotyczących usług, które są objęte umową. Klient nie będzie musiał zatem samodzielnie pilnować terminu zakończenia umowy, jeśli nie chce jej przedłużać.

Kolejną ważną zmianą jest wprowadzenie wspólnych ładowarek do telefonów i innych urządzeń mobilnych. Wszystkie z nich będą musiały być konstruowane w sposób pozwalający na ładowanie  za pośrednictwem gniazda USB typu C. Ograniczy to konieczność zakupu dodatkowych akcesoriów oraz zmniejszy ilość elektroodpadów. Poza tym na sprzedawanym urządzeniu będzie musiała pojawić się informacja, czy została do niego dołączona ładowarka.

Czytaj więcej

Już ponad 300 tys. złożonych wniosków. Program obowiązuje od 1 października

Prawo Komunikacji Elektronicznej - co jeszcze zmieni ustawa?

Ze zmian ucieszą się osoby korzystające z kart przedpłaconych (prepaid). Po wejściu w życie nowych przepisów, w momencie zrezygnowania z dotychczasowych usług, konsumenci będą mogli odzyskać środki, które pozostały im na koncie. Jak zaznacza Dorota Nadolna–Jasińska, środki te nie przepadną nawet w momencie utraty ważności karty spowodowanej brakiem doładowania konta wskazaną kwotą.

PKE ma również na celu poprawę bezpieczeństwa. Będzie to realizowane za pomocą usługi Advanced Mobile Location (AML). Pozwoli ona na precyzyjne lokalizowanie osób dzwoniących na numer alarmowy 112 oraz inne trzycyfrowe numery alarmowe. Dane lokalizacyjne będą przekazywane służbom odpowiedzialnym za niesienie pomocy. Ma to na celu poprawę czasu reakcji służb oraz zwiększenie szans na ratunek.

Czytaj więcej

Kto zmiecie SMS-y? Do tych rozwiązań komunikacyjnych należy przyszłość

O jakich innych zmianach istotnych z punktu widzenia konsumentów warto jeszcze wspomnieć?

  • Przepisy zakładają wdrożenie przejrzystych zasad naliczania opłat za dodatkowe usługi operatorów, co zmniejszy ryzyko ukrytych kosztów.
  • Konsumenci mają mieć zapewnioną większą ochronę przed nieuczciwymi sprzedawcami usług telekomunikacyjnych, którzy odwiedzają osoby w domach, bez wcześniejszego umówienia.
  • Konsument, który uporczywie spóźnia się z opłatą zostanie powiadomiony przez operatora o zamiarze zawieszenia usługi. Jeśli w ciągu 14 dni od doręczenia zawiadomienia nie zapłaci należności, operator ma prawo zawiesić usługę.
  • Konsumenci otrzymają bezpłatną porównywarkę ofert usług dostępu do internetu i telefonii.

Klienci, którzy dostaną informację o PKE od swoich operatorów, nie muszą podejmować żadnych działań. Szczegółowe informacje na temat nowych uprawnień powinny znaleźć się w załączniku dołączonym do wiadomości. Osoby, którym nie odpowiadają nowe warunki, mają prawo rozwiązać umowę do 10 listopada 2024 roku

Ustawa wprowadza do polskiego prawa dwie europejskie dyrektywy, a sam dokument bywa nazywany „konstytucją” rynku telekomunikacyjnego. Nowe przepisy dotyczą kluczowych obszarów i finalnie mają podnieść jakość oraz transparentność usług.

Konsument z mocniejszą pozycją - najważniejsze zmiany dla klientów

Pozostało 94% artykułu
Nieruchomości
Kontrole także na ROD. Surowe kary za nieprzestrzeganie przepisów
W sądzie i w urzędzie
Ile osób w Polsce nosi moje nazwisko? Możesz to sprawdzić w kilka minut
Zdrowie
Dodatkowe opłaty w szpitalach. Za co pacjent musi sam zapłacić?
Edukacja i wychowanie
Ferie zimowe 2025 później niż zazwyczaj. Oto terminy dla wszystkich województw
Materiał Promocyjny
Big data pomaga budować skuteczne strategie
Konsumenci
Bank dostanie pozew, frankowicz zapomni o ratach. Co jeszcze zmieni ustawa?
Materiał Promocyjny
Seat to historia i doświadczenie, Cupra to nowoczesność i emocje