Polacy mogą zaskoczyć rynek wydatkami w listopadzie

Zbliżający się Black Friday będzie poważnym testem nastawienia konsumentów do wydawania w sezonie świątecznym. Jak dotąd konsumenci deklarują wyższe wydatki niż ubiegłoroczne, a firmy logistyczne spodziewają się ok. 10-proc. wzrostu liczby paczek.

Aktualizacja: 20.11.2024 06:36 Publikacja: 20.11.2024 04:31

Polacy mogą zaskoczyć rynek wydatkami w listopadzie

Foto: Adobe Stock

Rok temu 33,9 proc. Polaków wydało w Black Friday kwotę 500–1000 zł, ale w tym roku deklaruje taki poziom już 38,9 proc. – wynika z badania UCE Research oraz Grupy Offerista, które „Rzeczpospolita” poznała jako pierwsza. Dodatkowo firma ID Logistics szacuje, że tegoroczna liczba zamówień może wzrosnąć nawet o 10 proc. r./r. Handel może zatem lekko odetchnąć, ostatnie dane o kiepskiej sprzedaży detalicznej nie napawały optymizmem względem tego okresu.

ID Logistics spodziewa się, że w okresie Black Friday i Cyber Monday liczba zamówień będzie 250 proc. wyższa względem poprzedzającego go tygodnia. Z magazynów firma wyśle nawet pół miliona paczek dziennie.

Paweł Krupecki

Wydatki będą wyższe?

 Średnia granica wydatków na Black Friday w tym roku się przesunęła. Przez inflację sporo towarów zdrożało, więc konsumenci, widząc to, niestety muszą głębiej sięgnąć do kieszeni. Stąd też podają wyższe przedziały planowanych wydatków – mówi Robert Biegaj, ekspert z Grupy Offerista.  Sytuacja Polaków trochę się poprawiła od zeszłego roku i dlatego są też skłonni nieco więcej wydać. Wskazują na to też inne nasze badania, gdzie rok do roku widać lekką poprawę wśród nastrojów konsumenckich – dodaje.

 Rynek odzieżowy w Europie pozostaje w dobrej formie, a platformy e-commerce z nadzieją spoglądają na zbliżający się sezon wyprzedaży. Zatowarowanie magazynów zaczyna się jednak już w październiku. Coraz wyraźniejszy, szczególnie w przypadku dużych platform, staje się także trend rozpoczynania akcji promocyjnych wcześniej – mówi Marek Kaniera, dyrektor operacyjny e-commerce w ID Logistics. – W okresie wyprzedaży z okazji Black Friday i Cyber Monday spodziewamy się wzrostu zamówień na poziomie nawet 250 proc. względem poprzedzającego go tygodnia. Około połowy grudnia liczba zamówień wraca do poziomu zbliżonego do tego sprzed Black Friday, by ponownie zwiększyć się na przełomie roku wraz z sezonem zimowych wyprzedaży. Ten okres od końca listopada do połowy stycznia jest dla branży logistycznej wyjątkowo wymagający – dodaje.

Czytaj więcej

Ceny w sklepach przyspieszają. Święta będą drogie

Badanie Federal Express Corporation wskazuje, że od października do grudnia 2024 r. firmy kurierskie w Polsce dostarczą łącznie 456 mln przesyłek. To oznacza wzrost o 14,2 proc. w porównaniu z poprzednim rokiem, znacznie przewyższając średnią europejską, która wynosi 9 proc.

Święta dają zarobić

W tym roku rok do roku średnio konsumenci na Black Friday mogą wydać więcej.  Podobnie może być przed samymi świętami Bożego Narodzenia, aczkolwiek tutaj sytuacja jest trochę bardziej skomplikowana, bo inflacja coraz bardziej rośnie, co może trochę te nastroje konsumenckie ostudzić – mówi Robert Biegaj. Z badania wynika, że średnio najczęściej w podawanych wydatkach przodują seniorzy, którzy częściej kupują upominki choćby dla dzieci, a zwłaszcza  wnuków. Z innego badania UCE Research wynika, że ponad 70 proc. konsumentów, którzy kupowali w Black Friday, do deklarowanej kwoty średnio dokładało jeszcze od 20 proc. do 30 proc. W efekcie handel może w tym roku choć trochę powetować sobie gorsze ostatnie miesiące.

Allegro podaje, że podczas festiwalu Black Weeks w 2023 roku ponad 6,5 mln osób skorzystało z rabatów dostępnych na platformie. Przy czym 69 proc. sprawdza, ile dany produkt kosztował przed promocją, szukając najniższych cen z ostatnich 30 dni. Firmy maja obowiązek ich podawania w związku z dyrektywą Omnibus.

73 proc. ankietowanych deklaruje, że korzysta z sezonowych wyprzedaży. Najpopularniejsze są te na przełomie wiosny i lata oraz jesieni i zimy. Blisko 66 proc. Polaków zdarzyło się też zrobić zakupy podczas samego Black Week. Badani najchętniej korzystają wtedy z wcześniej przygotowanej listy produktów. Również podejście do cen wskazuje, że w większości robimy dobrze przemyślane zakupy.

45 proc. badanych wskazywało na zainteresowanie kategorią odzież i obuwie, a co trzeci  kosmetykami i perfumami. Niemal taka sama grupa planuje zakupy sprzętu AGD i RTV.  W ostatnich latach kupujący zaczęli jeszcze rozsądniej podchodzić do swoich wydatków i ten nawyk z pewnością zostanie z nami na dłużej. Nie oznacza to jednak, że Polacy nie chcą korzystać z festiwali zakupowych. Wręcz przeciwnie, chętnie szukają potrzebnych sobie produktów w promocyjnych cenach oferowanych właśnie podczas takich akcji mówi Marcin Gruszka, rzecznik Allegro.

Czytaj więcej

Z rynku luksusowego wyparowały miliony kupujących

Boom na zakupy

Dlatego handel szykuje się do tego okresu już od dawna.  Zdecydowanie oczekujemy dużego zainteresowania naszych klientów przeznaczoną dla nich ofertą z okazji Black Week, która wystartuje 25 listopada. To okazja złowienia wyjątkowych perełek w kategorii elektroniki. Zwłaszcza że asortyment non food cieszy się wzrostami sprzedaży w ostatnim czasie – mówi Agata Biernacka, kierownik Działu Komunikacji Aldi.

Widać to we wszystkich sektorach rynku. Również dyrektywa Omnibus wymusza na firmach większą uwagę w organizowaniu promocji. – Rosnące koszty energii motywują klientów do wymiany sprzętów na bardziej energooszczędne, dzięki którym znacząco zmniejszają swoje rachunki. Może to być dodatkowy czynnik zachęcający do skorzystania z atrakcyjnych promocji okresu Black Friday  mówi Sebastian Karwacki, wicedyrektor ds. ekspansji rynkowej i sprzedaży RTV Euro AGD.  Omnibus funkcjonował już w zeszłym roku, zatem i ten rok nie powinien być przełomowy w tym obszarze. Każda nasza promocja spełnia założenia dyrektywy – dodaje.

 Jak zawsze przygotowaliśmy specjalną promocję, która w tym roku obejmie nie tylko Black Friday i Cyber Monday, ale potrwa przez cały tydzień, od 25 listopada do 2 grudnia – mówi Arnold Brzeziński, Country Operations Manager w Jula Poland.  Zmiany wynikające z ustawy o prawach konsumentów nie stanowią dla nas przeszkody – dodaje.

Rok temu 33,9 proc. Polaków wydało w Black Friday kwotę 500–1000 zł, ale w tym roku deklaruje taki poziom już 38,9 proc. – wynika z badania UCE Research oraz Grupy Offerista, które „Rzeczpospolita” poznała jako pierwsza. Dodatkowo firma ID Logistics szacuje, że tegoroczna liczba zamówień może wzrosnąć nawet o 10 proc. r./r. Handel może zatem lekko odetchnąć, ostatnie dane o kiepskiej sprzedaży detalicznej nie napawały optymizmem względem tego okresu.

ID Logistics spodziewa się, że w okresie Black Friday i Cyber Monday liczba zamówień będzie 250 proc. wyższa względem poprzedzającego go tygodnia. Z magazynów firma wyśle nawet pół miliona paczek dziennie.

Pozostało 90% artykułu
Handel
Dyskonty zdobyły rynek, ale klienci mogą mieć mniejszy wybór
Handel
Dyskonty tną ofertę, ale wojna cenowa szybko się nie skończy
Handel
Sieć dyskontów z Malezji otwiera pierwszy polski sklep w Zabrzu
Handel
Znana sieć sklepów z artykułami wyposażenia wnętrz w tarapatach. Wkroczył sąd
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Handel
Z rynku luksusowego wyparowały miliony kupujących