Koniec potężnego strajku. Porty wschodniego wybrzeża USA wznowiły pracę

Organizacje zawodowe dokerów i operatorów w portach wschodniego wybrzeża USA i Zatoki Meksykańskiej osiągnęły porozumienie płacowe i zakończyły strajk. To najlepsza wiadomość dla amerykańskiego handlu (w okresie przygotowań przed świętami) i dla eksporterów oliwy z Hiszpanii.

Publikacja: 06.10.2024 14:25

Port w New Jersey wstrzymał pracę podczas strajku

Port w New Jersey wstrzymał pracę podczas strajku

Foto: AFP

Strajk zakończył się wcześniej, niż spodziewali się inwestorzy, związek zawodowy dokerów ILA i organizacja operatorów portowych USMX ogłosiły o porozumieniu w czwartek późnym wieczorem. Strony zgodziły się na podwyżkę płac o ok. 62 proc. w ciągu 6 lat, dającej średnią podwyżkę stawki godzinowej do ok. 63 dolarów z 39 dolarów. To wstępne porozumienie, które pozwoliło potworzyć porty i przedłużyć ważność układu zbiorowego pracy do 15 stycznia. Strony będą nadal ustalać inne kwestie, np. automatyzacji pracy w portach, co spowoduje zmniejszenie zatrudnienia.

Koniec wielkiego strajku w portach USA

Była to największa akcja strajkowa od niemal pół wieku. Zrzeszenie ILA reprezentujące 45 tys. pracowników wezwało do strajku trzy dni wcześniej, była to największa akcja od 1977 r. dotycząca 36 portów od stanu Maine po Teksas. Na redzie tych portów czekało na rozładunek co najmniej 54 kontenerowców z wieloma rodzajami towarów, od bananów po podzespoły samochodowe — stwierdził Reuter.

Analitycy z JP Morgan szacowali, że strajk będzie kosztować gospodarkę amerykańską ok. 5 mld dolarów dziennie. — Strajk zakończył się dość szybko, likwidując istotniejszy wpływ na gospodarkę w bieżącym kwartale — uznał Ryan Sweet, główny ekonomista w Oxford Economics.

Do strajku doszło w ważnym dla handlu czasie przygotowań do świąt pod koniec roku, na handel przypada zwykle połowa ładunków w transporcie kontenerowym. Z konosamentów analizowanych przez firmę zbierania takich danych Import Yeti wynika, że na towary czekały sieci Walmart, IKEA czy Home Depot.

Strajk był poważnym problemem dla administracji w końcówce kampanii wyborczej. Biały Dom wywierał presję na pracodawców załóg firm portowych, by poprawili swe oferty, aby zakończyć ten protest, organizacje handlowców zwracały uwagę na szkodliwe konsekwencje dłuższej przerwy w pracy portów. „Decyzja o zakończeniu strajku, pozwalająca na wznowienie pracy portów jest dobrą wiadomością dla krajowej gospodarki. Im szybciej dojdzie do ostatecznego porozumienia, tym lepiej dla wszystkich amerykańskich rodzin” — stwierdziła federacja handlu detalicznego NRF.

Amerykańskie porty wznowiły pracę. Hiszpańska oliwa też dotrze na czas

Strajk w w USA wywołał duże zaniepokojenie hiszpańskich eksporterów oliwy, bo nie ma innego tak korzystnego szlaku zastępczego jej eksportu. W 2023 r. Hiszpania wyprzedziła Włochy w eksporcie oliwy, wysyłając 180 tys. ton, niemal jedną trzecią popytu amerykańskiego rynku wynoszącego 480 tys. ton. Po 7 miesiącach 2024 r. eksport hiszpańskiej oliwy podwoił się do 693 mln euro (765 mln dol.), Amerykanie wolą ją od włoskiej, choć jest droższa, kosztuje średnio 8,81 euro za kilogram. W samej Hiszpanii popyt na nią zmalał na skutek rosnących cen.

— Gdyby ten strajk trwał dłużej, to mielibyśmy poważny problem, bo nie było sensu transportować jej przez Kanał Panamski, via Argentyna czy samolotami — powiedział Reuterowi Rafael Pico, dyrektor organizacji producentów i eksporterów Asoliva. Spółdzielnia Dcoop zastanawiała się przez chwilę nad transportem do innych portów w USA, ale szybko z tego zrezygnowała.

Strajk zakończył się wcześniej, niż spodziewali się inwestorzy, związek zawodowy dokerów ILA i organizacja operatorów portowych USMX ogłosiły o porozumieniu w czwartek późnym wieczorem. Strony zgodziły się na podwyżkę płac o ok. 62 proc. w ciągu 6 lat, dającej średnią podwyżkę stawki godzinowej do ok. 63 dolarów z 39 dolarów. To wstępne porozumienie, które pozwoliło potworzyć porty i przedłużyć ważność układu zbiorowego pracy do 15 stycznia. Strony będą nadal ustalać inne kwestie, np. automatyzacji pracy w portach, co spowoduje zmniejszenie zatrudnienia.

Pozostało 81% artykułu
Transport
Zdesperowani Rosjanie szukają samolotów. Proszą o pomoc Kuwejt i Katar
Transport
Będzie co przenosić do CPK. Rekordy na Lotnisku Chopina
Transport
Wielkie cięcia w Boeingu. Na początek do zwolnienia ci, którzy strajkowali
Transport
Są plany rozbudowy Lotniska Chopina, ale bez wielkiego rozmachu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Transport
Jedwabny Szlak w Ameryce Południowej. Chiński megaport w Peru