Będzie co przenosić do CPK. Rekordy na Lotnisku Chopina

Lotnisko Chopina w Warszawie w październiku odprawiło niemal 1,9 mln pasażerów. To o 14,6 proc. więcej niż w ubiegłym roku. I więcej niż prognozował wcześniej port.

Publikacja: 19.11.2024 14:34

Będzie co przenosić do CPK. Rekordy na Lotnisku Chopina

Foto: PP "Porty Lotnicze"

Łącznie od początku roku ze stołecznego lotniska skorzystało 18,07 mln pasażerów.

Zarząd warszawskiego lotniska jednak ostrzega, że infrastruktura jest już maksymalnie wykorzystana. Stąd konieczność pilnych inwestycji, które pozwolą na udostępnienie liniom lotniczym dodatkowych miejsc postojowych i zwiększenie możliwości operacyjnych portu.

Jak ujawnił w ostatni poniedziałek Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK, w grudniu zostanie wybrany wariant inwestycyjny dla rozbudowy Lotniska Chopina. Zostanie ona sfinansowana ze środków własnych, czyli zapłacą za to Polskie Porty Lotnicze (PPL). Szacowana kwota tej inwestycji to ok. 2 mld złotych.

O prawie 200 tys. pasażerów więcej niż oczekiwano

Lotnisko Chopina w październiku 2024 roku odprawiło 1,89 mln pasażerów, o prawie 200 tys. więcej od zakładanych prognoz i o 14,6 proc. więcej niż rok wcześniej w tym samym okresie. Najwięcej osób podróżowało w niedzielę, 6.10 – 68,9 tys.

Rekordowa w 2024 roku jest również liczba osób korzystających z rejsów czarterowych – 2, 858 mln. Jest to o ponad 800 tys. więcej niż w 2019 roku (1,993 mln ) i o ponad 400 tys. niż w roku ubiegłym (2,39 mln).

Rośnie także liczba pasażerów korzystających z przewoźników niskokosztowych, przede wszystkim Ryanaira i Wizz Aira. Przez pierwszych 10 miesięcy roku Lotnisko Chopina odprawiło 4,3 mln ich pasażerów – o 1,5 mln więcej niż w 2019 roku i o blisko 959 tys. więcej niż w ubiegłym roku.

Z Warszawy najczęściej latamy do Londynu, Paryża i Amsterdamu, a w ruchu czarterowym do Antalyi i dwóch kurortów — Marsa Alam oraz Hurghady w Egipcie. Coraz więcej jest cargo. W październiku było to rekordowe 11,55 tys. ton, od początku roku – 95,9 tys. ton.

Zima to wyzwanie dla Lotniska Chopina

Tak szybki wzrost ruchu zmusza do szczególnie ostrożnego zarządzania lotniskiem w okresie zimowym. Wprawdzie ruch w okresie listopad-marzec, z wyłączeniem okresu świąteczno-noworocznego, jest zazwyczaj mniejszy niż latem, to jednak zimą dwa miejsca postojowe muszą zostać zarezerwowane na odladzanie samolotów.

W tej sytuacji w listopadzie okresowo Lotnisko Chopina musi wprowadzać ograniczenia w przyjmowaniu przekierowywanych rejsów. Oznacza to, że często wieczorem i nocą nie będzie w stanie pełnić funkcji lotniska zapasowego z uwagi na brak dostępnych miejsc postojowych. Dlatego stołeczny port robi wszystko, aby jak najszybciej zapewnić nowe miejsca do parkowania samolotów.

— Ta inwestycja da nam oddech, niemniej widzimy, że zapotrzebowanie na miejsca cały czas rośnie – mówi cytowany w informacji prasowej Andrzej Ilków, prezes zarządu PPL, które zarządza stołecznym Lotniskiem Chopina.

Będzie więcej lotów, pojawią się nowe linie lotnicze

LOT na początku bieżącego roku ogłosił plany powiększenia swojej floty, a samoloty mają trafić do przewoźnika już w 2025 roku. Już teraz LOT „wyłapuje” pojawiające się okazje na rynku i włącza do swojej floty boeingi B737 MAX i embraery E-2.

W porcie pojawią się też nowi przewoźnicy. W sezonie zimowym loty do Zjednoczonych Emiratów Arabskich zainauguruje Air Arabia. Potem przyleci Etihad z Abu Zabi. Nie jest również wykluczone, że pojawi się również saudyjski flynas.

— Bez modernizacji i rozbudowy, Lotnisko Chopina nie będzie w stanie obsłużyć tak znaczącego ruchu do czasu otwarcia CPK. Konsekwencją byłoby przeniesienie ruchu międzynarodowego z Warszawy do Wiednia, Pragi czy Budapesztu. Trzeba pamiętać, że Lotnisko Chopina pracuje dziś na sukces CPK. Dlatego jego rozwój jest konieczny – przekonuje prezes Andrzej Ilków.

Centralne lotnisko w Baranowie ma być planowo uruchomione w 2032 roku, a przeniesienie operacji z Chopina do Baranowa może zająć nawet rok. Początkowo ma być tam obsługiwanych 28-32 mln pasażerów rocznie. Koszt budowy części lotniczej CPK to 42,7 mld zł.

Łącznie od początku roku ze stołecznego lotniska skorzystało 18,07 mln pasażerów.

Zarząd warszawskiego lotniska jednak ostrzega, że infrastruktura jest już maksymalnie wykorzystana. Stąd konieczność pilnych inwestycji, które pozwolą na udostępnienie liniom lotniczym dodatkowych miejsc postojowych i zwiększenie możliwości operacyjnych portu.

Pozostało 92% artykułu
Transport
Wielkie cięcia w Boeingu. Na początek do zwolnienia ci, którzy strajkowali
Transport
Są plany rozbudowy Lotniska Chopina, ale bez wielkiego rozmachu
Transport
Jedwabny Szlak w Ameryce Południowej. Chiński megaport w Peru
Transport
Lufthansa dopięła swego, ma mniejszość we włoskim przewoźniku
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Transport
Wielki sukces cypryjskiego lotniska. Tajemnica popytu na loty do Larnaki