Lufthansa dopięła swego, ma mniejszość we włoskim przewoźniku

Lufthansa uzyskała w końcu dostęp do następcy Alitalii, ITA Airways. Włoski resort gospodarki podał, że po trudnych negocjacjach i różnicy zdań co do ostatecznej ceny stronom udało się zawrzeć umowę o kupieniu przez grupę Lufthansy za 325 mln euro 41 proc. udziałów w ITA Airways.

Publikacja: 17.11.2024 15:41

Lufthansa dopięła swego, ma mniejszość we włoskim przewoźniku

Foto: Alessia Pierdomenico/Bloomberg

Zobowiązania dotyczące działań zaradczych mających zapewnić zdrową konkurencję wysłano do pionu konkurencji Komisji Europejskiej, warunki ekonomiczne nie uległy zmianie wobec porozumienia z maja 2023, a ostateczny podpis ministra gospodarki Giancarlo Giorgettiego na dokumencie negocjowanym z Brukselą pozwolił dotrzymać ostatecznego terminu 11 listopada o północy wysłania do KE pakietu działań zaradczych — podała AFP i prasa francuska.

W maju 2023 strony ustaliły, że Lufthansa przejmie początkowo za 325 mln euro 41 proc. udziałów w ITA Airways, z opcją w drugim etapie kupna 49 proc. także za 325 mln euro i docelowo przejęcia całości w średnim terminie. Bruksela zgodziła się na to, ale zażądała od obu przewoźników ograniczenia liczby lotów na kilku połączeniach dla zachowania konkurencji. Ostatecznym terminem wysyłki odpowiednich dokumentów był początkowo 4 listopad, następnie 11 listopad.

Czytaj więcej

Lufthansa dostała zgodę na przejęcie ITA. Już są pierwsze cięcia

Według włoskiej prasy, Niemcy zażądali rabatu 10 mln euro od ustalonej ceny kupna z powodu zmniejszenia wartości rynkowej ITA w związku ze spodziewaną stratą w IV kwartale. Włosi nie zgodzili się na to, a minister Giorgetti odmówił podpisania dokumentów dla Brukseli, zażądał ponadto oddania przez inne linie lotnicze działek czasowych startów i lądowań na włoskich lotniskach dla zachowania konkurencji.

Porozumienie podpisane w ostatniej chwili jest dobrą wiadomością dla Lufthansy, która w III kwartale zmniejszyła zysk netto o 8 proc. do 1,1 mld euro na skutek większych kosztów operacyjnych i podwyżek płac. Przewoźnikowi udało się z kolei zwiększyć obroty o 5 proc. do 10,74 mld euro dzięki ożywieniu popytu na przewozy, wzrosły o 6 proc. do 40 mln osób.

ITA potwierdziła we wrześniu poprawę swych finansów, wyszła spod kreski w I półroczu osiągając zysk operacyjny brutto 62 mln euro po stracie 68 mln rok wcześniej. Obroty wzrosły o 27 proc. do 1,4 mld euro.

Zobowiązania dotyczące działań zaradczych mających zapewnić zdrową konkurencję wysłano do pionu konkurencji Komisji Europejskiej, warunki ekonomiczne nie uległy zmianie wobec porozumienia z maja 2023, a ostateczny podpis ministra gospodarki Giancarlo Giorgettiego na dokumencie negocjowanym z Brukselą pozwolił dotrzymać ostatecznego terminu 11 listopada o północy wysłania do KE pakietu działań zaradczych — podała AFP i prasa francuska.

W maju 2023 strony ustaliły, że Lufthansa przejmie początkowo za 325 mln euro 41 proc. udziałów w ITA Airways, z opcją w drugim etapie kupna 49 proc. także za 325 mln euro i docelowo przejęcia całości w średnim terminie. Bruksela zgodziła się na to, ale zażądała od obu przewoźników ograniczenia liczby lotów na kilku połączeniach dla zachowania konkurencji. Ostatecznym terminem wysyłki odpowiednich dokumentów był początkowo 4 listopad, następnie 11 listopad.

Transport
Zdesperowani Rosjanie szukają samolotów. Proszą o pomoc Kuwejt i Katar
Transport
Będzie co przenosić do CPK. Rekordy na Lotnisku Chopina
Transport
Wielkie cięcia w Boeingu. Na początek do zwolnienia ci, którzy strajkowali
Transport
Są plany rozbudowy Lotniska Chopina, ale bez wielkiego rozmachu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Transport
Jedwabny Szlak w Ameryce Południowej. Chiński megaport w Peru