Dzieło „Komediant” Maurizio Cattelana sprzedane za ponad 6 mln dolarów. To banan i taśma klejąca

Praca pod tytułem „Komediant” – banan przyklejony taśmą do ściany – była najsłynniejszym dziełem sztuki 2019 roku. Teraz podczas aukcji w Nowym Jorku sprzedana została za 6,24 mln dolarów. Jej autorem jest kontrowersyjny włoski artysta Maurizio Cattelan.

Publikacja: 21.11.2024 12:41

"Komediant" Maurizio Cattelana

"Komediant" Maurizio Cattelana

Foto: REUTERS/Eva Marie Uzcategui

adm

„Komedianta”, słynną pracę – a raczej pomysł na jej wykonanie – przedstawiającą banana przyklejonego do ściany taśmą izolacyjną, stworzył w 2019 roku włoski artysta Maurizio Cattelan. Dzieło jest pracą nietrwałą – banan jest prawdziwy, a więc ulega rozkładowi. Przy każdej prezentacji „Komedianta” wykorzystywany jest świeży owoc. Mimo to podczas akcji organizowanej przez dom aukcyjny Sotheby's zostało sprzedane za miliony dolarów. 

Czytaj więcej

Rozmowa z Maurzio Cattelanem, włoskim artystą

Praca „Komediant" Maurizio Cattelana trafiła pod młotek. Nabywca chce zjeść fragment dzieła 

Chiński kolekcjoner i założyciel platformy kryptowalutowej Justin Sun, który wygrał aukcję, otrzymał rolkę taśmy klejącej i banana, certyfikat autentyczności, a także oficjalne instrukcje dotyczące tego, jak odpowiednio zainstalować pracę. To już trzecia wersja dzieła – jedna z nich pozostała w rękach prywatnego kolekcjonera, zaś druga znajduje się w kolekcji Muzeum Guggenheima w Nowym Jorku.

Jeszcze przed aukcją w rozmowie z CNN przedstawiciele Sotheby's potwierdzili, że poszczególne elementy pracy nie są tymi samymi, które dotychczas prezentował artysta – oryginalny „Komediant” powstał bowiem z banana, który zjedzony został przez włoskiego artystę pięć lat temu na oczach uczestników targów Art Basel w Miami Beach. Był to performans, który Cattelan powtórzył rok później w Nowym Jorku, i nadał mu tytuł „Głodny artysta”.

Zdaniem Justina Suna – nabywcy dzieła – praca jest „zjawiskiem kulturowym, które łączy świat sztuki, memów i społeczność kryptowalut”. Jak zaznaczył mężczyzna, „wierzy, że dzieło zainspiruje dalsze przemyślenia i dyskusje oraz stanie się częścią historii”. Kolekcjoner zapowiedział także, że planuje zjeść kupiony na aukcji owoc.

Czytaj więcej

Banan przyklejony do ściany: wyrok sądu w sprawie kontrowersyjnego dzieła sztuki

„Komediant” – banan przyklejony taśmą klejącą do ściany sprzedany za ponad 6 milionów dolarów

Jak szacował dom aukcyjny, dzieło warte było 1-1,5 mln dol. Ostatecznie sprzedane zostało jednak za 6,24 mln dolarów. Licytacja rozpoczęła się od 800 tys. dolarów.

„Komediant” stał się największą sensacją w świecie sztuki w 2019 roku. Kilkukrotnie był także inspiracją do podjęcia artystycznych interwencji przez innych twórców.

Maurizio Cattelan, autor „Komedianta”, zasłynął także w 1999 roku dzięki kontrowersyjnej rzeźbie pod tytułem „La Nona Ora”, przedstawiającej papieża Jana Pawła II przygniecionego meteorytem. Prezentacja rzeźby w warszawskiej Zachęcie w 2000 roku wywołała w Polsce skrajne emocje, dzieło odbiło się też szerokim echem wśród innych twórców. Temat „Dziewiątej godziny” wykorzystał między innymi reżyser Paolo Sorrentino w swoim serialu „Młody papież”.

„Komedianta”, słynną pracę – a raczej pomysł na jej wykonanie – przedstawiającą banana przyklejonego do ściany taśmą izolacyjną, stworzył w 2019 roku włoski artysta Maurizio Cattelan. Dzieło jest pracą nietrwałą – banan jest prawdziwy, a więc ulega rozkładowi. Przy każdej prezentacji „Komedianta” wykorzystywany jest świeży owoc. Mimo to podczas akcji organizowanej przez dom aukcyjny Sotheby's zostało sprzedane za miliony dolarów. 

Praca „Komediant" Maurizio Cattelana trafiła pod młotek. Nabywca chce zjeść fragment dzieła 

Pozostało 84% artykułu
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: „Gladiator 2” – triumf czy porażka?
Kultura
Muzeum Narodowe w Poznaniu otwiera Studyjną Galerię Sztuki Starożytnej
Kultura
Startuje Festiwal Niewinni Czarodzieje: Na karuzeli życia
Kultura
„Pasja wg św. Marka” Pawła Mykietyna. Magdalena Cielecka zagra Poncjusza Piłata
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Kultura
Pawilon Polski na Biennale Architektury 2025: Pokażemy projekt „Lary i penaty"