Polacy wracają na zakupy do sklepów, głównie dyskontów

Na trendzie najmocniej korzystają dyskonty. Przypływ odwiedzających oznacza jednak problem dla innych graczy na rynku.

Publikacja: 20.10.2022 03:00

Polacy wracają na zakupy do sklepów, głównie dyskontów

Foto: Bloomberg

Dyskonty we wrześniu zwiększyły liczbę klientów tak w ujęciu rocznym, jak i w porównaniu z sierpniem – wynika z analizy zachowań ponad 470 tys. konsumentów, przygotowanej przez firmę technologiczną Proxi.cloud oraz UCE Research.

W ujęciu rocznym liczba klientów zdecydowanie najmocniej wzrosła w przypadku sieci Netto, która może się pochwalić wzrostem o 52,7 proc., co jest efektem nie tylko wzrostu organicznego, ale i rozbudowy sieci o przejęte sklepy Tesco. Rywale mogą się pochwalić gorszymi, choć – uwzględniając obecne zachowania konsumentów – i tak rewelacyjnymi wynikami.

Aldi zyskał 12,8 proc., niewiele mniej Biedronka, a Lidl poniżej 10 proc. Dodatkowo autorzy badania zwracają uwagę, że wszystkie dyskonty spożywcze powiększyły liczbę unikalnych klientów w stosunku do ubiegłego roku.

Czytaj więcej

Sklepy przechodzą na tryb mniejszego zużycia prądu

– Na rynku widać, że dyskonty nabierają coraz większego rozpędu. Polacy nie wyobrażają sobie bez nich codziennych zakupów. Tego typu sieci generują też najwięcej promocji, a więc naturalnie skupiają największy ruch w swoich placówkach. Szczególnie to widać podczas szalejącej inflacji – mówi Paweł Kołodziej, analityk sektora konsumenckiego z UCE Research. – Sieć Netto najwięcej zyskała, co jest efektem tego, że już od dłuższego czasu prowadzi spójną i konkretną strategię w tym kierunku. Widać też, że walka na tym froncie mocno się zaostrza, szczególnie w zakresie zwracania uwagi konsumentów na ceny – dodaje.

To wyzwanie dla innych graczy i to niezależnie od sektora. Dyskonty walczą o klientów ze wszystkimi. W niedawno ogłoszonej strategii Eurocash, operator takich sieci jak Lewiatan czy ABC, zapowiedział, że jednym z jej głównych elementów jest właśnie walka o zmniejszenie niekorzystnej dla małych sklepów różnicy w cenach.

– Zbliżenie warunków cenowych, jakie sklepy lokalne mają na produktach markowych, do poziomu dyskontów jest najważniejszym elementem naszej strategii – mówił w wywiadzie Paweł Surówka, prezes Grupy Eurocash.

Czytaj więcej

Polacy najbardziej boją się wzrostu cen. Spodziewają się inflacji ponad 25 proc.

Dyskonty rynku nie oddadzą, a kontrolują już ponad 40 proc. zakupów i udział ten rośnie. Sprzyja im sytuacja: z powodu inflacji konsumenci zwracają największą uwagę na ceny, co powoduje jeszcze większy wzrost zainteresowania promocjami, których w dyskontach jest dużo, oraz markami własnymi.

Polacy są racjonalnymi konsumentami. Nie tyle kierują się marką, ile potrafią określić realną wartość produktu, stąd wybierają coraz częściej nasze marki własne. Ich udział wynosił w 2021 r. 39 proc. całości sprzedaży w sieci i nadal rośnie – mówi Marcin Domański, dyrektor handlowy w sieci Biedronka. – Tylko w pierwszym półroczu 2022 r. wprowadziliśmy do naszej stałej oferty 50 nowych produktów marki własnej – dodaje.

– Asortyment promocyjny zyskuje na znaczeniu. Od początku roku widzimy średnią dynamikę na poziomie ponad 10 proc. dla ilości produktów sprzedawanych na promocji. Marki własne ciągle cieszą się uznaniem wśród naszych klientów i stanowią znacznie ponad połowę sprzedawanych produktów. Oczywiście, sprzedaż produktów znanych marek także reaguje na promocje i zwiększa się, gdy cena jest atrakcyjna dla konsumentów – mówi Agata Biernacka, kierownik działu komunikacji i PR Aldi w Polsce.

Dyskonty we wrześniu zwiększyły liczbę klientów tak w ujęciu rocznym, jak i w porównaniu z sierpniem – wynika z analizy zachowań ponad 470 tys. konsumentów, przygotowanej przez firmę technologiczną Proxi.cloud oraz UCE Research.

W ujęciu rocznym liczba klientów zdecydowanie najmocniej wzrosła w przypadku sieci Netto, która może się pochwalić wzrostem o 52,7 proc., co jest efektem nie tylko wzrostu organicznego, ale i rozbudowy sieci o przejęte sklepy Tesco. Rywale mogą się pochwalić gorszymi, choć – uwzględniając obecne zachowania konsumentów – i tak rewelacyjnymi wynikami.

Pozostało 84% artykułu
Handel
Roy Perticucci, prezes Allegro: Nie traktuję konkurencji jako zagrożenia
Handel
Allegro podało wyniki i prognozy. Akcje tanieją
Handel
Założyciel CCC pokieruje Modivo
Handel
Słynny producent plastikowych pojemników złoży wniosek o upadłość
Materiał Promocyjny
Wpływ amerykańskich firm na rozwój polskiej gospodarki
Handel
Brytyjskie kontrole warzyw i owoców z Unii nie tak prędko