Kryzys klimatyczny w XXI wieku to poważne zagrożenie, które stanowi wyzwanie nie tylko dla społeczności ludzkiej, ale przede wszystkim dla państw oraz organizacji międzynarodowych. Zdecydowane działania może przynieść współpraca na arenie międzynarodowej.
Przyjęty program europejskiej polityki energetyczno-klimatycznej zakłada nie tylko ambitne działania, ale gruntowne zmiany w strukturach Unii Europejskiej. Walka o klimat staje się jednym z głównych zadań polityki całej organizacji.
Czy zastosowanie się do unijnych regulacji to konieczność?
W przypadku naruszenia założeń europejskiego prawa klimatycznego, państwa członkowskie muszą liczyć się z możliwością poniesienia konsekwencji prawnych. Brak należytego wykonania tego obowiązku naraża dany kraj na negatywne sankcje, w tym na niekorzystny wyrok wydany w postępowaniu przed Trybunałem Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
W jaki sposób możemy realizować plany najnowszego pakietu dyrektyw Komisji Europejskiej?
W związku z wejściem w życie prawa klimatycznego cały szereg obecnych strategii rządowych, takich jak na przykład Krajowy Plan na Rzecz Energii i Klimatu, Polityka Energetyczna 2040, Strategia Odpowiedzialnego Rozwoju Premiera Morawieckiego, mają zostać uruchomione. Jednakże wymagają one gruntownych zmian, aby ich realizacja nie stała w sprzeczności z europejskim celem neutralności klimatycznej do roku 2050. Ponadto w celu realizowania zielonej transformacji polskiej energetyki powinniśmy wykorzystywać środki europejskie, takie jak fundusze strukturalne, czy zielone certyfikaty. Finansowanie to nie jedyny aspekt przemian, które czekają Polskę. Przede wszystkim zmiany obejmą polską legislację.
Mechanizmy uruchomianie w ramach obowiązywania pakietu „Fit for 55”
- Mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2 (Carbon Border Adjustment Mechanism)