Na tę chwilę kwestia opodatkowania podatkiem dochodowym wsparcia z PFR nie jest rozstrzygnięta. Zagadnienie to w najbliższej przyszłości może być tematem zainteresowania organów administracji skarbowej, a w konsekwencji może dochodzić do licznych kontroli przedsiębiorców.
Powiązania kapitałowe
Po starcie Programu „Tarcza Finansowa" dla mikroprzedsiębiorców oraz podmiotów z sektora MŚP PFR zmienił zasady przyznawania subwencji dla tych podmiotów. W szczególności wskazał, że określając czy przedsiębiorca spełnia warunki uznania go za podmiot z sektora MŚP, wnioskodawca jest zobowiązany także uwzględnić powiązania, w szczególności kapitałowe, z innymi przedsiębiorcami. Spełnienie tego warunku jest ważne dla spółek, które są częścią grupy kapitałowej, lub których wspólnikiem jest zagraniczny podmiot. Takie podmioty oceniane bez powiązań kapitałowych mogą spełniać kryteria średniego lub nawet mikroprzedsiębiorcy, ale już oceniane łącznie nie będą spełniać tego warunku. W konsekwencji, w niejasnej sytuacji znalazły się podmioty, między którymi występują powiązania, a które otrzymały subwencje z PFR jeszcze przed zmianą interpretacji zasad ustalenia statusu przedsiębiorcy. Do momentu otrzymania w tym zakresie dodatkowych wyjaśnień pod znakiem zapytania stoi, czy podmioty te mogą korzystać ze środków uzyskanych w ramach ww. subwencji.
Tylko jedna forma wsparcia
W tarczy antykryzysowej pojawia się wiele regulacji zabraniających wielokrotnego otrzymywania środków na ten sam cel. Przykładowo, dofinansowanie części kosztów działalności (umowa ze starostą) regulowane przez art. 15zzc ustawy z 2 marca 2020 r. (przepis dodany ustawą z 31 marca 2020 r.) nie pozwala na dofinansowanie w części, w której te same koszty prowadzenia działalności gospodarczej zostały albo zostaną sfinansowane z innych środków publicznych. Dofinansowanie dotyczy konkretnych kosztów działalności, które nie mogą być finansowane z innych form wsparcia (np. mikropożyczki, subwencji z PFR etc.). Podobnie w umowie o subwencję z PFR, którą w imieniu PFR zawiera z przedsiębiorcą bank, przedsiębiorca oświadcza m.in., że jest podmiotem z sektora MŚP, a także że nie jest beneficjentem programu rządowego Tarcza Finansowa PFR dla Dużych Firm. Bez wątpienia organy będą kontrolować, czy przedsiębiorca nie uzyskał wsparcia w zawyżonej wysokości. Możliwy jest scenariusz, że przedsiębiorca aplikował o wypłatę znacznie większej ilości środków niż były mu one potrzebne lub zaniechał wycofania określonych wniosków. W konsekwencji, przedsiębiorcy powinni rozważnie wnioskować o środki pomocowe.
Brak możliwości redukcji etatów
Utrzymanie określonego poziomu/stanu zatrudnienia warunkuje ostateczną wysokość wsparcia, którą w ramach subwencji otrzyma od PFR przedsiębiorca z sektora MŚP. Warunki dotyczące umorzenia subwencji finansowej będą podlegać badaniu na koniec 12 miesiąca kalendarzowego, licząc od pierwszego pełnego miesiąca kalendarzowego po dniu udzielenia subwencji finansowej z PFR. Wtedy przedsiębiorca zobowiązany będzie złożyć oświadczenie o rozliczeniu subwencji finansowej, którego jednym z elementów będzie potwierdzenie średniej liczby pracowników w okresie objętym badaniem. Według wyjaśnień opublikowanych przez PFR, kwestia zarówno formy rozstania z pracownikiem, jak i strony inicjującej takie rozstanie nie będzie miało znaczenia dla badania warunku utrzymania średniego zatrudnienia pracowników na określonym poziomie. Oznacza to, że także w przypadku, gdy przedsiębiorca nie był inicjatorem rozwiązania umowy o pracę (wypowiedzenie umowy o pracę złożył pracownik lub rozwiązano ją na mocy porozumienia stron na wniosek pracownika), na potrzeby rozliczenia subwencji z PFR należy odnotować spadek stanu zatrudnienia w stosunku do poziomu zatrudnienia zadeklarowanego we wniosku. Tym samym, pracodawca powinien podjąć określone działania, aby utrzymać stan zatrudnienia. Inaczej natomiast wygląda sytuacja dofinansowania wynagrodzeń pracowników z FGŚP. W przypadku tej formy wsparcia, warunkiem braku zwrotu dofinansowania jest zakaz wypowiadania przez pracodawcę umów o pracę z przyczyn niedotyczących pracownika, w okresie pobierania przez pracownika wynagrodzenia z dofinansowaniem z FGŚP (czyli w okresie trzech miesięcy).
Regulacje prawne, które zostały wprowadzone celem zachowania miejsc pracy, mnożą pytania o potencjalne konsekwencje zaistnienia okoliczności, na które pracodawca nie zawsze ma wpływ, a które mogą stać się przedmiotem zainteresowania kontrolujących.