Wprowadzenie Carbon Border Adjustment Mechanism (CBAM) rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/956 z 10 maja 2023 r. (dalej rozporządzenie 2023/956) to efekt przedstawionych w Europejskim Zielonym Ładzie z 11 grudnia 2019 r. strategii proekologicznego zrównoważonego rozwoju, których wynikiem ma być osiągnięcie zerowego poziomu emisji gazów cieplarnianych do 2050 roku. Regulacje CBAM zawarte są w pakiecie Fit For 55 i mają nie tylko pomóc w osiągnięciu neutralności klimatycznej państw członkowskich, ale również wspomagać obniżenie emisyjności państw trzecich eksportujących towary do Unii Europejskiej.
Przypomnijmy, że w wewnątrzunijnym rynku funkcjonuje już system handlu uprawnieniami do emisji gazów zwany: European Union Emissions Trading System (EU ETS) oraz wprowadzone dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2003/87/WE z 13 października 2003 r. zasady ustalania opłat za emisję gazów cieplarnianych na poziomie Wspólnoty. Za progresywnymi działania Unii Europejskiej nie podąża jednak reszta świata. CBAM ma to częściowo zmienić.
Czytaj więcej
Uczestnicy obrotu nieruchomościami muszą uwzględnić nadchodzące zmiany w działalności inwestycyjnej. Szczególnie te o wdrażaniu nowych procedur.
Konstrukcja granicznego podatku węglowego, obligując unijnych przedsiębiorców do „liczenia” ilości emitowanych przez producentów importowanych towarów gazów cieplarnianych, pośrednio wymusza na eksporterach z państw trzecich dostosowanie się do unijnych standardów. W innym wypadku import towarów pozbawionych przymiotu ekologicznych może się okazać ekonomicznie nieopłacalny dla unijnych przedsiębiorców. Wprowadzenie CBAM ma również rekompensować niekorzystną sytuację unijnych przedsiębiorców produkujących towary, które w państwach trzecich wytwarzane są bez obciążeń wynikających z polityki klimatycznej. Jednocześnie Unia Europejska zadbała, by CBAM nie ograniczył przepływów handlowych, gdyż nie ustanowione zostały ilościowe limity dla importu.
Towary i produkty objęte CBAM
Zakres przedmiotowy nowych regulacji określony został w art. 1 rozporządzenia 2023/956. Zgodnie z tym przepisem rozporządzanie ustanawia mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji dwutlenku węgla w odniesieniu do emisji wbudowanych gazów cieplarnianych związanych z towarami wymienionymi w załączniku nr I, w momencie ich przywozu na obszar celny Unii, w celu zapobiegania ryzyku ucieczki emisji gazów cieplarnianych, a przez to zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych na świecie i wspierania celów porozumienia paryskiego, również przez stworzenie zachęt do redukcji emisji dla operatorów w państwach trzecich.