Poniżej 10 pytań i odpowiedzi dotyczących urlopu pod kątem prawa pracy – praw i obowiązków pracownika i pracodawcy.
1. Jak pracownik powinien przygotować siebie (i swoich współpracowników) do urlopu?
Obowiązkiem pracownika jest staranne i sumienne wykonywanie swoich obowiązków jak również dbałość o porządek procesu pracy. Oczywistym jest więc, że pracownik zobowiązany jest odpowiednio zaopiekować na czas urlopu sprawy, którymi się zajmuje. Pracodawca może na przykład oczekiwać od pracownika przygotowania tzw. memo urlopowego – listy aktualnych tematów z informacją, czego w danej sprawie można się spodziewać pod nieobecność pracownika oraz ze wskazaniem, kto ze współpracowników przejmuje tymczasową opiekę nad danym obszarem. Pracownik powinien zadbać o to, aby jak najlepiej wdrożyć swoich kolegów/koleżanki z zespołu w tematy, których nie udało się zamknąć do momentu rozpoczęcia urlopu.
Pracownik musi również pamiętać o obowiązkach informacyjnych w związku ze swoim urlopem – powiadomieniu współpracowników oraz kontrahentów o planowanej nieobecności. Ustawienie autorespondera na czas urlopu to konieczne usprawnienie. Pracownik powinien zadbać o to, aby osoby, z którymi współpracuje na co dzień, wiedziały do kogo zwrócić się pod nieobecność pracownika. Dobrą praktyką jest również przekierowanie skrzynki mailowej do jednego ze współpracowników, aby uniknąć sytuacji, w której maile wysłane wyłącznie do „urlopującego” się pracownika pozostaną bez odpowiedzi.
Po stronie pracodawcy leży natomiast wyraźne określenie oczekiwań względem tego, jak pracownik powinien przygotować siebie i współpracowników do urlopu. Pracodawca powinien zadbać o sprecyzowaną politykę urlopową i wytyczne dla pracowników, które ułatwią proces przygotowania do urlopu.
Co jeżeli pracownik zaniedba prawidłowego przygotowania? Niewątpliwie wiąże się to z ryzykiem dezorganizacji procesu pracy, a w konsekwencji może stanowić uzasadnioną przyczynę nałożenia na pracownika kary porządkowej, a w rażących przypadkach – nawet rozwiązania stosunku pracy.