Rekord na aukcji w Nowym Jorku. Dinozaur Apex wart dziesiątki milionów dolarów

To jeszcze nie Jurassic World, gdzie na aukcję trafiają żywe dinozaury wyhodowane przez człowieka. Na razie pod młotek na aukcji Sotheby’s w Nowym Jorku trafił też wyjątkowy, bo kompletny, szkielet żyjącego 161 mln lat temu dinozaura. Anonimowy kolekcjoner skamienielin zapłacił za niego 44,6 mln dolarów. Dom aukcyjny spodziewał się sprzedaży na poziomie 4-6 mln dolarów.

Publikacja: 20.07.2024 13:51

Stegozaur Apex na aukcji w Sotheby's na Manhattanie

Foto: REUTERS/Roselle Chen

Dom aukcyjny Sotheby's poinformował o sprzedaży w Nowym Jorku skamieniałości stegozaura sprzed około 161 milionów lat za 44,6 miliona dolarów. To rekordowa kwota za skamieniałość sprzedaną na aukcji.

„Najwspanialszy okaz stegozaura, jaki kiedykolwiek znaleziono, nazwany APEX, został dziś sprzedany w Sotheby's w Nowym Jorku za rekordową kwotę 44,6 dolarów” – oznajmił Sotheby's w poście w mediach społecznościowych.

Sztuka cyfrowa – snobizm czy inwestycja?

Nie podano nazwiska sprzedającego, ale dom aukcyjny zauważa, że ​​jest to „znany i szanowany paleontolog komercyjny” – pisze „Forbes”. Na swojej prywatnej ziemi odkrył stegozaura. Wysokość skamieniałości przekracza wysokość 3 m, długość - 6 m.

Skamieniałość odkryto w maju 2022 roku. Sotheby's zauważyło, że jest to pierwsza współpraca domu aukcyjnego z paleontologiem od momentu odkrycia skamieniałości aż po sprzedaż. Wszystkie etapy zostały udokumentowane – od wykopów po renowację i montaż.

Kto kupił prehistorycznego giganta i gdzie go postawi - tego dom aukcyjny także nie ujawnił.

Najlepiej sprzedane dinozaury

Forbes opublikował ósemkę najlepiej sprzedanych na aukcjach skamienielin dinozaurów:
1. Apex (44,6 mln dol.)
2. Stan (31,8 mln dol.) — Skamieniałość Tyrannosaurus rex, obejmująca około 70 proc. szkieletu i kompletną czaszkę, została sprzedana przez dom aukcyjny Christie's państwu Abu Zabi w 2020 r. i oczekuje się, że w 2025 r będzie eksponowana w nowym muzeum historii naturalnej.
3. Sue (8,36 mln dol., czyli 16,22 mln dol. dzisiaj) — najbardziej kompletny Tyrannosaurus rex, jaki kiedykolwiek znaleziono, i pierwszy dinozaur, jaki kiedykolwiek sprzedano na aukcji, został nazwany Sue na cześć paleontologa, który go odkrył, i sprzedany Field Museum of Natural History w Chicago w 1997 r. przez Sotheby's.
 4. Hector (12,4 mln dol.) — skamieniałość deinonycha, gatunku, na którym „Jurassic Park” oparł swoje filmowe welociraptory, przebiła szacunki sprzedaży w 2022 r. Została sprzedana nieujawnionemu nabywcy za kwotę dwukrotnie wyższą od szacowanej wartości od 4 do 6 milionów dolarów (później został wystawiony w Muzeum Historii Naturalnej w Danii).
5. Big John (7,7 mln dol.) — największa skamieniałość triceratopsa, jaką kiedykolwiek znaleziono, została sprzedana anonimowemu prywatnemu kolekcjonerowi w Paryżu w 2021 r. i jest obecnie wystawiona w Glazer Children's Museum w Tampie.
6. TRX-293 Trinity (6,13 mln dol.) — szkielet złożony z kości trzech różnych odkryć Tyrannosaurus rex sprzedany w Zurychu w zeszłym roku prywatnemu nabywcy.
 7. Nienazwany gorgosaurus (6,1 mln dol.) — częściowy szkielet bliskiego krewnego Tyrannosaurus rex, który mierzył 22 stopy długości i 9 stóp wysokości, sprzedany w 2022 roku anonimowemu nabywcy.
8. Maximus (6,1 mln dol.) — najbardziej kompletna i najlepiej zachowana czaszka T-rexa, jaką kiedykolwiek znaleziono, znacznie odbiegała od szacunków sprzedaży wynoszących od 15 do 20 milionów dolarów, gdy została sprzedana anonimowemu nabywcy w 2022 roku (czaszka była w 75 proc. kompletna i ważyła około 160,25 funtów).

Biznes