To piąta z najstarszych linii lotniczych na świecie. Powstała 101 lat temu.
Nadany jej kod OK zostaje wycofany z rynku z datą 27 października 2024, czyli wraz z końcem tegorocznego sezonu letniego na naszej półkuli. Właścicielem kodu jest Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA).
Czytaj więcej
Lufthansa już połknęła włoską linię lotniczą ITA. Teraz ma chęć na TAP z Portugalii. Prezes rozmawia z rządem w Lizbonie.
Linia automatycznie wtedy także opuści sojusz lotniczy Skyteam, w którym liderami są Air France i KLM oraz amerykańska Delta. Ma za sobą bardzo nieudane próby prywatyzacji wspieranej m.in. przez Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju. Inwestorem strategicznym były także koreańskie linie Korean Air, które jednak wycofały się z tego przedsięwzięcia.
CSA ma za sobą bardzo trudne czasy
W czasie pandemii COVID-19 CSA ogłosiły w kwietniu 2020 r. koniec swojej już zawieszonej jedynej trasy długodystansowej do Seulu. A jej jedyny samolot dalekiego zasięgu – airbus A330 został w październiku 2020 r. zwrócony leasingodawcy, czyli linii Korean Air. W marcu 2021 r. Czesi ogłosili upadłość, firma przeszła restrukturyzację biznesową, która zakończyła się w czerwcu 2022 r. Wtedy też CSA weszła do spółki Prague City Air, do której należą także czeskie linie czarterowe Smartwings.