Lufthansa szykuje się na portugalską TAP. Ale ma konkurentów

Lufthansa już połknęła włoską linię lotniczą ITA. Teraz ma chęć na TAP z Portugalii. Prezes rozmawia z rządem w Lizbonie.

Publikacja: 02.09.2024 11:10

Lufthansa szykuje się na portugalską TAP. Ale ma konkurentów

Foto: Thomas Meyer/Bloomberg

Narodowy przewoźnik portugalski — TAP jest wystawiony na sprzedaż od kilku miesięcy. Jako potencjalnych kandydatów do przejęcia wymieniano jeszcze kilka dni temu brytyjską grupę IAG oraz Air France-KLM. 

Wygląda jednak na to, że ubiegła ich niemiecka Lufthansa. 

Prezes Lufthansy na rozmowach w Lizbonie

Kilka dni temu Andreas Bertels, rzecznik Lufthansy, zapytany o plany tej firmy wobec portugalskiej linii, powiedział krótko: nie komentujemy spekulacji. Co oznacza w języku PR, że jednak coś jest na rzeczy.

W niedzielę, 1 września, włoski dziennik „Corriere della Sera” potwierdził, że LH zamierza przejąć mniejszościowy pakiet w TAP. A w poniedziałek niemieckie media wyśledziły prezesa Grupy LH, Carstena Spohra, odlatującego z Frankfurtu do Lizbony. Według nieoficjalnych informacji mediów, Spohr ma zaplanowane spotkania z przedstawicielami portugalskiego rządu. Włoski dziennik „Corriere della Sera” dotarł nawet do szczegółów programu pobytu Spohra w Lizbonie i ujawnił, że spotka się on tam z szefami resortów finansów oraz infrastruktury. Według dziennikarzy, Spohr ma zaproponować wstępne przejęcie 19,9 proc. udziałów w TAP za kwotę 180 do 200 mln euro. Taki manewr pozwoli Niemcom uniknąć blokady ze strony Brukseli, ale i otworzy drogę do dalszego przejmowania udziałów.

Konkretna oferta ma zostać złożona nie później, niż na początku października 2024.

TAP jest wystawiony na sprzedaż od dłuższego czasu

Portugalski rząd po raz ostatni potwierdził prywatyzacji w lipcu 2024 roku i zadeklarował chęć pozbycia się 51 proc. udziałów w TAP. Zaznaczył jednak, że wszystkie konkrety dotyczące tej transakcji muszą jeszcze zostać sprecyzowane.

TAP jest bardzo atrakcyjną linią lotniczą. Przeszła głęboką restrukturyzację, zmodernizowała flotę i ma doskonałą siatkę połączeń w Ameryce Południowej, zwłaszcza w Brazylii oraz w Afryce Zachodniej.

Nie jest to duży przewoźnik. W I połowie 2024 roku obsłużył 7,7 mln pasażerów, o 1,6 proc. więcej niż rok wcześniej w tym samym okresie. W swojej flocie ma głównie airbusy A330-900 oraz A321 neo, którymi wykonuje połączenia z Lizbony do mniejszych miast po drugiej stronie Atlantyku.

Z kolei Lufthansa jest drugą co do wielkości (po Ryanairze) grupą lotniczą w Europie i największą wśród przewoźników tradycyjnych. W 2023 roku przewiozła 123 mln pasażerów.

Lufthansa nie jest jedyna

Zainteresowanie TAP wyrażały wcześniej dwie inne europejskie grupy lotniczej: IAG, w której liderami są British Airways, oraz Air France-KLM.

Grupa francusko-holenderska potwierdziła swoje plany w kwietniu 2024, ale potem zajęła się integracją ze skandynawskim SAS.

IAG z kolei ostatnio zrezygnowała z walki o kupno hiszpańskiej Air Europa, bo warunki stawiane przez Komisję Europejską były coraz trudniejsze do spełnienia. Zapowiadała również, że złoży ofertę na TAP „kiedy warunki będą odpowiednie”.

Narodowy przewoźnik portugalski — TAP jest wystawiony na sprzedaż od kilku miesięcy. Jako potencjalnych kandydatów do przejęcia wymieniano jeszcze kilka dni temu brytyjską grupę IAG oraz Air France-KLM. 

Wygląda jednak na to, że ubiegła ich niemiecka Lufthansa. 

Pozostało 91% artykułu
Transport
Zdesperowani Rosjanie szukają samolotów. Proszą o pomoc Kuwejt i Katar
Transport
Będzie co przenosić do CPK. Rekordy na Lotnisku Chopina
Transport
Wielkie cięcia w Boeingu. Na początek do zwolnienia ci, którzy strajkowali
Transport
Są plany rozbudowy Lotniska Chopina, ale bez wielkiego rozmachu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Transport
Jedwabny Szlak w Ameryce Południowej. Chiński megaport w Peru