Producenci gier szykują się na gorącą jesień

Branża wkracza w najciekawszy okres. Premiery zapowiadają mniejsze i większe podmioty, jak 11 bit studios, które finiszuje z drugą częścią „Frostpunka”.

Publikacja: 05.09.2024 04:30

Producenci gier szykują się na gorącą jesień

Foto: materiały prasowe

Za nami już targi branżowe Gamescom, na które wybrała się liczna grupa firm z Polski, w tym ponad 60 w ramach stoiska narodowego zorganizowanego przez PARP.

– Wiele firm opowiadało o optymalizacjach kosztów i procesów, których dokonywały w 2023 r. i których owoce powoli zbierają – komentuje Mariusz Gąsiewski, ekspert z Google’a zajmujący się grami i aplikacjami w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. – Targi pokazują też, jak olbrzymim biznesem stał się rynek usług wokół gamingu: firmy oferujące usługi chmurowe, płatności, testowanie i inne – wymienia.

Rzut oka na premiery

W Polsce działa ponad czterysta firm zajmujących się grami. Wszystkie największe – z wyjątkiem Techlandu – są notowane na giełdzie. Prym wiedzie CD Projekt, wyceniany obecnie na 17,6 mld zł. W tym roku jego kurs porusza się w mocnym trendzie wzrostowym. Od stycznia zyskał prawie 60 proc. Jest najwyżej od wiosny 2022 r. Dobrą passę trudno tłumaczyć zbliżającymi się premierami, bo na duże gry od CD Projektu inwestorzy będą musieli poczekać. Ale w trakcie są mniejsze projekty. Właśnie ruszyła kampania crowdfundingowa „Cyberpunka 2077”, gry planszowej. Jeszcze przed oficjalnym startem kampania zgromadziła ponad 60 tys. obserwujących. Premiera planowana jest na grudzień 2025 r.

Wśród największych spółek z branży gier notowanych na giełdzie są też PlayWay, 11 bit studios oraz reprezentanci sektora mobilnego – Huuuge i Ten Square Games. W przypadku PlayWaya (jest wydawcą, a gry tworzą studia z jego grupy) trudno wskazać najciekawsze tegoroczne premiery. – Planujemy głównie wydania na inne konsole, a samych nowych ważnych tytułów na razie nie możemy potwierdzić – mówi Krzysztof Kostowski, prezes PlayWaya.

Z kolei premierową ofensywę szykuje wspomniane już 11 bit studios. Zacznie od wypuszczenia na rynek drugiej części „Frostpunka”.

Co działo się w Kolonii

Polskie studia wróciły z targów zadowolone. – Prezentowaliśmy naszą najnowszą produkcję, „Angst: A Tale of Survival”, której premiera planowana jest na 2025 r. na platformach PC, PS5, Xbox oraz Nintendo Switch. Odbiór gry był bardzo pozytywny – mówi Marcin Kwaśnica, prezes Cherrypick Games. Wtóruje mu Kamil Judasz, szef marketingu Render Cube. – Udział w Gamescomie przyniósł nam wiele korzyści, zarówno w zakresie promocji naszej gry „Medieval Dynasty”, jak i nawiązania nowych kontaktów biznesowych – mówi.

Gamescom był okazją do rozmów z  potencjalnymi inwestorami. – Najbardziej interesujące były dla nas spotkania z inwestorami azjatyckimi – wskazuje Jarosław Kotowski, wiceprezes Play of Battle. Na kierunek azjatycki stawia też Silk Road Games. – Gamescom był dla nas bardzo owocny. Mamy ustalony kalendarz wydawniczy. Za chwilę będziemy ogłaszać umowy wydawnicze mocnych tytułów na Chiny, a także na rynek globalny – mówi Wojciech Dutkiewicz, współzałożyciel Silk Road Games.

Co czeka rynek gier w najbliższych kwartałach?

– Trudności w pozyskiwaniu finansowania projektów powoli się kończą. Wydawcy, którzy działali niezwykle konserwatywnie przez ostatnie kilkanaście miesięcy, mają w swoich kalendarzach premier zbliżające się coraz bardziej dziury – mówi Mateusz Pilski, wiceprezes Ice Code Games. Dodaje, że organizacje tej wielkości nie mogą sobie pozwolić na „puste przebiegi”, zarówno pod kątem efektywności, jak i oferty dla klientów i partnerów. – Sam ten fakt powoduje stopniową odwilż w podpisywaniu umów na kolejne produkcje – podsumowuje.

Za nami już targi branżowe Gamescom, na które wybrała się liczna grupa firm z Polski, w tym ponad 60 w ramach stoiska narodowego zorganizowanego przez PARP.

– Wiele firm opowiadało o optymalizacjach kosztów i procesów, których dokonywały w 2023 r. i których owoce powoli zbierają – komentuje Mariusz Gąsiewski, ekspert z Google’a zajmujący się grami i aplikacjami w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. – Targi pokazują też, jak olbrzymim biznesem stał się rynek usług wokół gamingu: firmy oferujące usługi chmurowe, płatności, testowanie i inne – wymienia.

Pozostało 83% artykułu
Biznes
Polska Moc Biznesu: w centrum uwagi tematy społeczne i bezpieczeństwo
Biznes
Zyski z nielegalnego hazardu w Polsce zasilają francuski budżet? Branża alarmuje
Materiał Promocyjny
Kongres Polska Moc Biznesu 2024: kreowanie przyszłości społeczno-gospodarczej
Biznes
Domy po 1 euro na Sardynii. Wioska celuje w zawiedzionych wynikami wyborów w USA
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Biznes
Litwa inwestuje w zbrojeniówkę. Będzie więcej pocisków dla artylerii