Promocje to recepta na inflację

Na jedzeniu chce oszczędzać aż 60 proc. Polaków. Coraz częściej wybierane są też marki własne.

Publikacja: 02.03.2023 03:00

Promocje to recepta na inflację

Foto: Bloomberg

Choć Polacy zawsze chętnie korzystali z promocji, nigdy wcześniej nie odgrywały one tak istotnej roli jak obecnie – wynika z przygotowanego przez sieć Kaufland raportu „Jak kupują Polacy”. Inflacja przyczyniła się też do tego, że 60 proc. konsumentów chce oszczędzać na jedzeniu. Według autorów raportu inflacja spowodowała, że polscy konsumenci coraz chętniej korzystają z promocji. Nawet jeśli wymaga to kupienia większej ilości towaru czy dodatkowej wizyty w sklepie. Najbardziej atrakcyjną dla konsumentów promocją – jak wynika z badania – jest rabat procentowy.

Czytaj więcej

Warzywa drogie jak nigdy. Atak zimy zniszczył uprawy

– Ulubiona promocja Polaków polega na prostym obniżeniu ceny. I nie mówimy o obniżce rzędu 5 proc. czy 10 proc., tylko od razu 20 proc., a najlepiej 50 proc. Promocja nie powinna być powiązana z innymi mechanizmami, na przykład z tym, że klient musi coś wcześniej kupić za 100 zł – tłumaczy Marcin Łojewski, członek zarządu Kaufland Polska.

Inflacja i niepewność – zdaniem autorów raportu – są głównymi przyczynami, dla których 41 proc. Polaków zmieniło swoje podejście do zakupów. Z 60 proc. konsumentów chce oszczędzać na jedzeniu, 40 proc. kupuje niedrogie lub tańsze produkty, zaś 38 proc. wybiera markę własną, będącą aktualnie w promocji. Właśnie marki własne – dotychczas kojarzone głównie z niższą ceną – cieszą się wśród konsumentów coraz lepszą opinią. Obecnie dotyczy ich co piąta złotówka wydawana na produkty FMCG. W 2022 r. ich udział w rynku osiągnął 21,3 proc., czyli o 0,9 pkt proc. więcej niż przed rokiem, oraz o 2,8 pkt proc. więcej niż przed trzema latami. W sieci Kaufland w okresie marzec 2022 – styczeń 2023 sprzedaż produktów świeżych marek własnych w porównaniu z analogicznym okresem sprzed roku wzrosła o 17 proc.

Czytaj więcej

Inflacja nie oszczędza nikogo

Według autorów raportu strategie na oszczędzanie wśród Polaków to już nie tylko analiza produktów, które lądują w koszyku, ale również zmiana nawyków. Konsumenci coraz częściej poszukują tańszych odpowiedników ulubionych artykułów, rezygnują z produktów premium lub dokonują zmian w obrębie podobnej grupy produktowej (np. zamiana łososia na tańszą rybę). Coraz rzadziej również wybierają się do sklepu (przyzwyczajanie, które zostało po czasie pandemii).

Z badania wynika, że Polacy ostatnio częściej planują zakupy, ograniczają listę produktów, rezygnują z dodatkowych zakupów, takich jak wyposażenie domu, odzież czy obuwie, rzadziej chodzą do kina czy na koncerty, a także oszczędzają na wyjściach do restauracji. W ostatnich latach w Polsce nastąpił wzrost popularności programów lojalnościowych. Od 2019 r. liczba konsumentów korzystających z tego typu form promocji wzrosła o kilkanaście procent. Dziś z programów lojalnościowych korzysta blisko trzy czwarte klientów super- i hipermarketów oraz dyskontów. Najbardziej zachęcająca do zakupu jest obniżka ceny produktu (87 proc. badanych). Możliwość zbierania punktów jest atrakcyjna dla 80 proc. konsumentów. Najmniej atrakcyjne są loterie i konkursy z nagrodami – 63 proc.

Czytaj więcej

Inflacja pogorszyła dietę Polaków

Choć Polacy zawsze chętnie korzystali z promocji, nigdy wcześniej nie odgrywały one tak istotnej roli jak obecnie – wynika z przygotowanego przez sieć Kaufland raportu „Jak kupują Polacy”. Inflacja przyczyniła się też do tego, że 60 proc. konsumentów chce oszczędzać na jedzeniu. Według autorów raportu inflacja spowodowała, że polscy konsumenci coraz chętniej korzystają z promocji. Nawet jeśli wymaga to kupienia większej ilości towaru czy dodatkowej wizyty w sklepie. Najbardziej atrakcyjną dla konsumentów promocją – jak wynika z badania – jest rabat procentowy.

Pozostało 85% artykułu
Handel
Roy Perticucci, prezes Allegro: Nie traktuję konkurencji jako zagrożenia
Handel
Allegro podało wyniki i prognozy. Akcje tanieją
Handel
Założyciel CCC pokieruje Modivo
Handel
Słynny producent plastikowych pojemników złoży wniosek o upadłość
Materiał Promocyjny
Wpływ amerykańskich firm na rozwój polskiej gospodarki
Handel
Brytyjskie kontrole warzyw i owoców z Unii nie tak prędko