-13,9 pkt – tyle wyniósł bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej we wrześniu br., według najnowszych danych GUS. Z kolei wyprzedzający wskaźnik sięgnął -9,7 pkt.
Indeksy przyjmują wartości od -100 do +100 punktów. Powstają na podstawie comiesięcznych wywiadów wśród Polaków i są miarą naszych aktualnych oraz przyszłych (na następnych 12 miesięcy) nastrojów konsumenckich. To ważne dla perspektyw konsumpcji w Polsce: sprzedaży towarów i usług. Konsument w dobrym nastroju – pozytywnie oceniający swoją sytuację materialną czy sytuację w państwie oraz dobre perspektywy na przyszłość – jest bardziej skłonny do zwiększania wydatków.
Czytaj więcej
Inflacja HICP wyniosła w Polsce w sierpniu 4 proc. rok do roku – podał w środę Eurostat. Po ponad roku powróciliśmy na unijne podium krajów z najwyższą dynamiką cen.
Koniunktura konsumencka we wrześniu w górę
Oba wskaźniki koniunktury konsumenckiej odnotowały poprawę względem sierpnia. W ogóle był to pierwszy raz od trzech miesięcy, gdy nastroje konsumenckie się polepszyły, a nie pogorszyły.
„Letnie pogorszenie nastrojów konsumentów mogło być przejściowe i związane z wyższymi cenami energii na skutek ich częściowego odmrożenia od lipca” – oceniają ekonomiści PKO BP. Również eksperci z Pekao o tym piszą.