Dyskusja, jak dokonać radykalnych zmian w mediach publicznych, znów przybrała na sile, gdy były minister kultury Piotr Gliński uzyskał zgodę Rady Mediów Narodowych na taką zmianę statutów Telewizji Polskiej, Polskiego Radia i PAP, by „zabetonować” obecne zarządy tych spółek medialnych. Zmiana miałaby zmierzać do tego, aby w razie otwarcia likwidacji spółek likwidatorami byli członkowie ich zarządów oraz szefowie komórek odpowiedzialnych za obsługę prawną.
Bez przerwy w nadawaniu
Na czym mogłaby polegać sama likwidacja i jaki miałaby cel? Najkrócej mówiąc, byłaby to procedura zmierzająca do zmiany zarządów spółek TVP, PR oraz PAP i powierzenia ich ról likwidatorom. Likwidacja nie musiałaby oznaczać dążenia do całkowitego „zlikwidowania” tych mediów w potocznym tego słowa znaczeniu. Byłoby to raczej poddanie tych spółek specjalnemu reżimowi prawnemu i zmianom organizacyjnym (np. poprzez usunięcie pracowników wykoujących zadania polityczne). Nie musiałoby oznaczać zaprzestania nadawania któregokolwiek z kanałów publicznych mediów ani likwidacji popularnych audycji niezwiązanych z polityką, np. teleturniejów czy seriali obyczajowych.
Aby formalnie zlikwidować spółki TVP, PR czy PAP, trzeba podjąć uchwały o ich rozwiązaniu. Może to uczynić jednoosobowo minister właściwy do spraw kultury i dziedzictwa narodowego. Jest on bowiem upoważniony do wykonywania uprawnień Skarbu Państwa jako jedynego akcjonariusza tych spółek na ich walnych zgromadzeniach (na podstawie ustawy o radiofonii i telewizji). Likwidacja powoduje konieczność powołania likwidatorów, którzy przejmują od zarządu uprawnienie do prowadzenia spraw spółki i jej reprezentowania.
Taka procedura nie wymaga udziału Rady Mediów Narodowych – upolitycznionego ciała powołanego za rządów PiS, które w zasadzie ma obecnie prawo powoływania i odwoływania tych zarządów (choć przepis to umożliwiający został uznany przez TK za niekonstytucyjny). Zgodnie zaś z art. 463 § 1 kodeksu spółek handlowych (któremu spółki mediów państwowych podlegają) likwidatorami są członkowie zarządu spółki, o ile statut lub uchwała walnego zgromadzenia nie stanowi inaczej. Minister podejmujący uchwałę o rozwiązaniu spółki mógłby zatem wskazać likwidatora lub likwidatorów spoza dotychczasowych struktur TVP, PR i PAP. Dodatkowo art. 463 § 31 k.s.h. uprawnia ministra do ustalenia w uchwale sposobu reprezentacji tych spółek w czasie likwidacji.
Czytaj więcej
Minister kultury chce zabezpieczyć przed likwidacją państwowe radio, telewizję i Polską Agencję Prasową, ale może się to okazać bezskuteczne.