Rada Ministrów przyjęła 21 czerwca projekt ustawy o zmianie ustawy o prawach konsumenta oraz niektórych innych ustaw. Celem zmian ma być przede wszystkim dostosowanie przepisów prawa krajowego do dyrektywy unijnej (tzw. dyrektywa Omnibus) oraz wprowadzenie dodatkowych przepisów regulujących zawieranie umów poza lokalem przedsiębiorcy.
W projekcie przewidziano zapisy zwiększające przejrzystość zakupów dokonywanych online. Przede wszystkich nakłada on na dostawców internetowych platform handlowych wiele dodatkowych obowiązków informacyjnych, jak choćby obowiązek wskazania, czy sprzedający jest przedsiębiorcą. Obowiązkowe stanie się także przekazywanie ogólnodostępnych informacji o plasowaniu ofert przedstawianych na skutek wyszukiwania.
Czytaj więcej
Rolowanie kredytu jest nieuczciwą praktyką rynkową – to konkluzja najnowszego wyroku Sądu Rejonowego dla Warszawy-Śródmieścia w Warszawie.
Nie pod wpływem impulsu
Projekt zakłada również wprowadzenie zakazu sprzedaży usług finansowych podczas pokazu sprzedażowego. Określa ten pokaz jako spotkanie zorganizowane poza lokalem przedsiębiorcy, w którym uczestniczy zaproszona bezpośrednio lub pośrednio ilość konsumentów, stwarzające jednocześnie możliwość nabycia towarów lub usług.
Zakaz przewidziany został też dla umów finansowych organizowanych podczas wycieczek przed przedsiębiorcę, których celem jest promocja oferty i zawieranie umów z konsumentami. Zgodnie z zapisami projektu umowa taka jest nieważna.