Bartosz Grube: Żegnaj, kredycie z wycieczki

Dla kogo zmiany w prawie konsumenckim będą dobre?

Publikacja: 05.07.2022 09:48

Bartosz Grube: Żegnaj, kredycie z wycieczki

Foto: Adobe Stock

Rada Ministrów przyjęła 21 czerwca projekt ustawy o zmianie ustawy o prawach konsumenta oraz niektórych innych ustaw. Celem zmian ma być przede wszystkim dostosowanie przepisów prawa krajowego do dyrektywy unijnej (tzw. dyrektywa Omnibus) oraz wprowadzenie dodatkowych przepisów regulujących zawieranie umów poza lokalem przedsiębiorcy.

W projekcie przewidziano zapisy zwiększające przejrzystość zakupów dokonywanych online. Przede wszystkich nakłada on na dostawców internetowych platform handlowych wiele dodatkowych obowiązków informacyjnych, jak choćby obowiązek wskazania, czy sprzedający jest przedsiębiorcą. Obowiązkowe stanie się także przekazywanie ogólnodostępnych informacji o plasowaniu ofert przedstawianych na skutek wyszukiwania.

Czytaj więcej

Sąd: Refinansowanie zadłużenia nie może szkodzić

Nie pod wpływem impulsu

Projekt zakłada również wprowadzenie zakazu sprzedaży usług finansowych podczas pokazu sprzedażowego. Określa ten pokaz jako spotkanie zorganizowane poza lokalem przedsiębiorcy, w którym uczestniczy zaproszona bezpośrednio lub pośrednio ilość konsumentów, stwarzające jednocześnie możliwość nabycia towarów lub usług.

Zakaz przewidziany został też dla umów finansowych organizowanych podczas wycieczek przed przedsiębiorcę, których celem jest promocja oferty i zawieranie umów z konsumentami. Zgodnie z zapisami projektu umowa taka jest nieważna.

Zakaz ma zapobiegać oferowaniu sprzedaży usług kredytowych na pokazach sprzedażowych, podczas których konsument działa pod wpływem impulsu, a decyzje podejmuje często za namową prezentera.

W projekcie wprowadzono także ograniczenia w przyjmowaniu przez przedsiębiorcę płatności przed upływem terminu odstąpienia od umowy, który wynosi cztewrnaście dni lub trzydzieści dni dla umowy zawartej podczas nieumówionej wizyty przedsiębiorcy w miejscu zamieszkania albo podczas wycieczki – dla umów zawieranych podczas pokazu, wycieczki lub nieumówionej wizyty przedsiębiorcy w miejscu zamieszkania konsumenta. Rozwiązanie ma pozwolić na podjęcie świadomej decyzji o zakupie produktu – bez wpływu prezentującego.

Przedsiębiorca, który wbrew zakazowi przyjmie płatność przed upływem terminu, ma podlegać karze grzywny na podstawie przepisów znowelizowanego kodeksu wykroczeń.

Kto to powiedział?

Najbardziej eksponowaną zmianą wydają się szczegółowe wytyczne dotyczące zasad informowania o obniżkach cen. Proponowane przepisy mają wyeliminować zjawisko wprowadzania na rynek ofert, które jedynie pozornie zawierają ceny obniżone.

W przypadku informowania o obniżeniu ceny przedsiębiorca będzie musiał wskazać informację o najniższej cenie, jaka obowiązywała w ciągu trzydziestu dni przed wprowadzeniem obniżki.

Nieco inaczej ma wyglądać obowiązek informacyjny dotyczący produktów, które znajdują się w ofercie przedsiębiorcy krócej niż trzydzieści dni.

W takim przypadku na przedsiębiorcy ciążył będzie obowiązek zamieszczenia informacji o najniższej cenie tego produktu, obowiązującej od dnia jego wprowadzenia do sprzedaży.

Zmiany zostaną wprowadzone również w treści ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym.

Projekt nowelizacji zakłada nałożenie na przedsiębiorców dodatkowego wymogu związanego z publikowaniem opinii dotyczących produktu. Jeśli zdecydujemy się na publikowanie na stronie internetowej opinii o oferowanym produkcie, to naszym obowiązkiem będzie jednocześnie zamieszczenie informacji o tym, w jaki sposób przedsiębiorca weryfikuje to, czy publikowana opinia faktycznie pochodzi od osoby, która używała danego produktu.

Zapis ten ma wykluczyć możliwość wykorzystywania fikcyjnych opinii jako elementu wpływającego na decyzje konsumenta o wyborze konkretnego produktu. Brak wywiązania się przez przedsiębiorcę z obowiązków informacyjnych może skutkować nałożeniem przez wojewódzkiego inspektora inspekcji handlowej kary pieniężnej w wysokości do 20 tys. zł.

Pozostaje śledzić

Już na etapie konsultacji projektu, który został opublikowany pod koniec marca 2022 r., pojawiały się liczne głosy o tym, że obowiązki nałożone na przedsiębiorców wykraczają poza dyrektywę Omnibus i generują dodatkowe koszty przedsiębiorcy, a jednocześnie ograniczają konkurencyjność względem przedsiębiorców z innych państw obszaru Unii Europejskiej.

Wprowadzenie definicji pokazu przy jednoczesnym obowiązku wstrzymania się z przyjęciem zapłaty przed upływem okresu przewidzianego na odstąpienie od umowy może wywrzeć bezpośredni wpływ na coraz popularniejszą formę sprzedaży internetowej – na tzw. live’ach sprzedażowych.

Ta forma sprzedaży zakłada przede wszystkim skierowanie do pośrednio zaproszonego grona konsumentów oferty z możliwością zakupu.

Zarówno przedsiębiorcom, jak i konsumentom pozostaje śledzić dalsze losy projektu na etapie prac w Sejmie i Senacie oraz to, czy doczeka się on podpisu prezydenta RP.

Autor jest adwokatem

Rada Ministrów przyjęła 21 czerwca projekt ustawy o zmianie ustawy o prawach konsumenta oraz niektórych innych ustaw. Celem zmian ma być przede wszystkim dostosowanie przepisów prawa krajowego do dyrektywy unijnej (tzw. dyrektywa Omnibus) oraz wprowadzenie dodatkowych przepisów regulujących zawieranie umów poza lokalem przedsiębiorcy.

W projekcie przewidziano zapisy zwiększające przejrzystość zakupów dokonywanych online. Przede wszystkich nakłada on na dostawców internetowych platform handlowych wiele dodatkowych obowiązków informacyjnych, jak choćby obowiązek wskazania, czy sprzedający jest przedsiębiorcą. Obowiązkowe stanie się także przekazywanie ogólnodostępnych informacji o plasowaniu ofert przedstawianych na skutek wyszukiwania.

Pozostało 86% artykułu
Rzecz o prawie
Łukasz Guza: Pragmatyczna krótka pamięć
Rzecz o prawie
Łukasz Wydra: Teoria salda lepsza od dwóch kondykcji
Rzecz o prawie
Mikołaj Małecki: Zabójstwo drogowe tylko z nazwy
Rzecz o prawie
Joanna Parafianowicz: Aplikacja rozczarowuje
Rzecz o prawie
Konrad Burdziak: Czy lekarze mogą zaufać wytycznym w sprawach aborcji?