Pandemia i cyfryzacja przyspieszają rozwój rynku pracy i organizacji zatrudnienia bardziej elastycznej i dostępnej dzięki nowoczesnym rozwiązaniom technologicznym.
Transformacji ulega środowisko pracy, a rynek pracowników mocno się globalizuje – jednym z takich trendów jest praca na platformach cyfrowych, które wyróżnia innowacyjność, elastyczność i łatwy dostęp do produktów i usług. Cyfrowe platformy są także odpowiedzią na popyt konsumpcyjny i dynamiczne zmiany modeli biznesowych przedsiębiorstw.
Według danych Komisji Europejskiej w UE istnieje ponad 500 aktywnych cyfrowych platform pracy. Szacuje się, że dochody z gospodarki platform w UE w 2020 r. wyniosły nawet 20 mld euro. Za pośrednictwem platform pracuje w UE ponad 28 mln osób, a do 2025 r. ich liczba osiągnie nawet 43 mln.
Czytaj więcej
Powstanie system teleinformatyczny, który ułatwi nawiązywanie kontaktów między pracodawcami a poszukującymi pracy.
Nowy model
Cyfrowa platforma organizuje pracę osoby, z którą łączy ją stosunek umowny, na zasadzie doraźnej lub powtarzalnej, w celu zaspokojenia internetowego popytu klienta, za pomocą cyfrowego algorytmu. Konsumentom platformy zapewniają łatwy dostęp do wielu usług, z których część jest nowa. Pracownikom mogą oferować łatwiejszy dostęp do pracy w porównaniu z tradycyjnym rynkiem oraz elastyczność uczynienia z niej głównego źródła dochodu lub działalności dodatkowej.