Obecnie gry wideo (w tym gry komputerowe, na konsole, gry mobilne) w polskim prawie to twór zbliżony do utworu filmowego, zlepiający najprzeróżniejsze komponenty, które same w sobie są utworami w rozumieniu ustawy z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (dalej: ustawa). Wśród nich znajdziemy w szczególności elementy dźwiękowe; elementy graficzne (m.in. rysunki/grafiki postaci i ich kształty; koncepcję graficzną, krajobrazy itd.); oraz programowanie (w tym architektura gry). Ich zlepek w przyjętej z góry kolejności składa się na całość będącą utworem jednolitym (wypadkowa licznych składników o twórczym i nietwórczym charakterze) i jako taka podlega ochronie z ustawy i w określonych przypadkach – prawa cywilnego i handlowego (prywatnego) i stani przedmiot obrotu prawnego.
Co to jest program komputerowy
Charakterystyczną cechą wszystkich gier wideo jest możliwość choćby pośredniego wpływania na przebieg rozgrywki. Ze swojej istoty wymagają jakiegoś zaangażowania gracza. Gracz nie może być jedynie biernym odbiorcą obrazu lub fabuły. Najczęściej gry wideo są kwalifikowane jako programy komputerowe w rozumieniu art. 74 i nast. ustawy. W § 1 art. 74 ustawodawca postanowił, że programy komputerowe są chronione jak utwory literackie, a w § 2, że ochrona przyznana programowi komputerowemu obejmuje wszystkie formy jego wyrażenia. W polskiej ustawie brak jednak definicji samego programu komputerowego.
Nie tylko na tle prawa polskiego gry wideo określa się w kategoriach programów komputerowych albo utworów audiowizualnych, zależnie od ich dominujących cech rodzajowych charakterystycznych dla jednej z tych dwóch kategorii, co przesądza o ich charakterze prawnym. Taka „negatywna" klasyfikacja, przyjmowana poniekąd z konieczności, nie jest wystarczająca ani właściwa dla coraz bardziej złożonych konstrukcji gier wideo.
Nie ulega wątpliwości, że programy komputerowe to niematerialne dobra prawne i mogą składać się na tzw. oprogramowanie (ang. software). Programy komputerowe są zapisywane w którymś języku programowania, który opisuje, jak należy budować poprawne wyrażenia oraz jak komputer ma je rozumieć. Język programowania pozwala na precyzyjny zapis algorytmów oraz innych zadań, jakie komputer ma wykonać. Współczesne gry wideo są znacznie bardziej osobliwe technologicznie i artystycznie, więc ujmowanie ich w kategoriach programu komputerowego, choćby z uwagi na potrzebę ich klasyfikacji prawnej, nie jest właściwe. Jest to ujęcie stanowczo zbyt wąskie, mimo że wiele współczesnych gier stanowi nadal w przeważającym stopniu program komputerowy.
Czytaj więcej
Jedną z najbardziej wyczekiwanych gier tego roku był Cyberpunk 2077 polskiego studia CD Projekt RED. Niestety chęć wydania gry jeszcze przed Świętami spowodowała, że ostatecznie wypuszczony 11 grudnia produkt jest pełen bugów i glitchy, mimo kilkukrotnego przekładania daty premiery. O ile na PC gra działa bez większych problemów, to gracze konsolowi mają powody do rozczarowania. Wiele osób zastanawia się jakie prawa im w związku z tym przysługują i co właściwie mogą zrobić z Cyberpunkiem?