Niemcy otwierają się na czterodniowy tydzień pracy

Skrócony czas pracy najczęściej oferują małe firmy, ale i tak większość pracodawców z rezerwą podchodzi do tego pomysłu. Podobnie jak w Polsce.

Publikacja: 05.07.2024 12:24

Skrócony czas pracy najczęściej oferują małe firmy

Skrócony czas pracy najczęściej oferują małe firmy

Foto: Bloomberg

Większa lojalność i motywacja pracowników, a także mniejsza absencja — takie korzyści z 4-dniowego tygodnia pracy najczęściej wskazują menedżerowie HR w Niemczech, którzy uczestniczyli w sondażu agencji zatrudnienia Randstad, przeprowadzonym dla niemieckiego ifo Institute.

Według niego, już teraz 11 proc. firm nad Odrą oferuje 4-dniowy tydzień pracy, przy czym tę średnią podbijają małe firmy (do 50 pracowników). Wśród nich 14 proc. może się pochwalić krótszym tygodniem pracy, który jest zdecydowanie, bo o połowę mniej popularny w dużych firmach (7 proc.). Nie widać też perspektyw szybkiego wzrostu popularności 4-dniowego tygodnia pracy, choć nie zawsze oznacza on wzrost kosztów.

Czytaj więcej

Niemcy: czterodniowy tydzień pracy. Coraz więcej firm chce spróbować

Jak zwraca uwagę Daria Schaller, badaczka z ifo Institute, tylko w co dziesiątej firmie oferującej 4-dniowy tydzień pracy, pracownik może ograniczyć swój czas pracy, zachowując pełne wynagrodzenie. Znacznie więcej, bo ponad połowa pracowników, godzi się na obniżenie wypłaty, by móc pracować przez 4 dni w tygodniu. Z kolei w 39 proc. firm pracownicy rozkładają tygodniowy czas pracy na cztery dni w tygodniu, co oznacza, że pracują wtedy dłużej.

4-dniowy tydzień pracy: szanse i zagrożenia

Chociaż w co piątej z niemieckich firm toczą się teraz dyskusje nad wprowadzeniem 4-dniowego tygodnia pracy (częściej rozmawiają o tym menedżerowie dużych firm — 31 proc.), to tylko 2 proc. badanych ma już konkretne plany skrócenia czasu pracy. Pozostałe najczęściej po prostu o tym nie myślą, albo (prawie co trzecia) oceniają, że w ich przypadku 4-dniowy tydzień pracy nie byłby możliwy.

Jako główne wyzwanie badani pracodawcy wskazują dodatkowe zapotrzebowanie na pracowników (59 proc.), trudne do zaspokojenia przy obecnym niedoborze wykwalifikowanych kadr (61 proc. ankietowanych firm przewiduje, że 4-dniowy tydzień pracy jeszcze zwiększyłby ten niedobór).

Ponad połowa obawia się problemów z organizacją nowego czasu pracy, 40 proc. badanych przewiduje pogorszenie koniunktury w gospodarce, a niewiele mniej – spadek produkcji.

Czytaj więcej

Nie wszyscy pracownicy marzą o krótszym tygodniu pracy

Tylko u 3 proc. niemieckich firm perspektywa wprowadzenia 4-dniowego tygodnia pracy nie budzi żadnych obaw, choć jednocześnie sporo badanych dostrzega też pewne korzyści takiego rozwiązania.

Co prawda, największa grupa, bo 37 proc. pracodawców, ocenia, że skrócenie tygodnia pracy nie przyniesie żadnych korzyści, ale ponad jedna trzecia liczy na wzrost lojalności i zaangażowania pracowników. Ponad jedna czwarta widzi też w 4-dniowym tygodniu pracy szansę na spadek absencji pracowników, a także na wzrost liczby kandydatów do pracy.

Obawy firm w Polsce

Rezerwy wobec przygotowywanego już w ministerstwie pracy planu wprowadzenia 4-dniowego tygodnia pracy nie kryją firmy w Polsce. Nie popiera go 76 proc. przedsiębiorców objętych kwietniowym badaniem, które na zlecenie Konfederacji Lewiatan przeprowadził CBM Indicator. Najwięcej przeciwników tego pomysłu jest wśród dużych firm (78 proc.), podczas gdy najwięcej zwolenników skrócenia tygodnia pracy jest w gronie małych przedsiębiorców (25 proc.).

Czytaj więcej

Burza wokół pomysłów na płacę minimalną. Resort tonuje emocje

Z kolei przeprowadzone nieco wcześniej w tym roku badanie Polskiego Instytutu Ekonomicznego pokazało, że dla 51 proc. firm przejście na 4-dniowy tydzień pracy byłoby niemożliwe ze względu na specyfikę ich branży (najczęściej twierdziły tak firmy z branży usług profesjonalnych oraz przemysłu lekkiego — 61 proc.).

Badanie PIE dowodzi, że odsetek pracodawców gotowych do skrócenia tygodnia pracy jest u nas podobny jak w Niemczech: planuje to 8 proc. średnich i 10 proc. dużych przedsiębiorstw, zaś 5 proc. średnich pracodawców i 8 proc. dużych nie wykluczało rozważenia takiego rozwiązania.

Większa lojalność i motywacja pracowników, a także mniejsza absencja — takie korzyści z 4-dniowego tygodnia pracy najczęściej wskazują menedżerowie HR w Niemczech, którzy uczestniczyli w sondażu agencji zatrudnienia Randstad, przeprowadzonym dla niemieckiego ifo Institute.

Według niego, już teraz 11 proc. firm nad Odrą oferuje 4-dniowy tydzień pracy, przy czym tę średnią podbijają małe firmy (do 50 pracowników). Wśród nich 14 proc. może się pochwalić krótszym tygodniem pracy, który jest zdecydowanie, bo o połowę mniej popularny w dużych firmach (7 proc.). Nie widać też perspektyw szybkiego wzrostu popularności 4-dniowego tygodnia pracy, choć nie zawsze oznacza on wzrost kosztów.

Pozostało 84% artykułu
Rynek pracy
Bardziej niepokoi nas pensja niż konkurencja AI
Rynek pracy
Niemcy otwierają się na czterodniowy tydzień pracy
Rynek pracy
Nowy trend: wakacyjne oderwanie od pracy zamiast workation
Rynek pracy
Kolejny, częściowo dobry raport z rynku pracy w USA
Materiał Promocyjny
Mazda CX-5 – wszystko, co dobre, ma swój koniec
Rynek pracy
Benefity pracownicze cenione, ale coraz droższe
Materiał Promocyjny
Jak Lidl Polska wspiera polskich producentów i eksport ich produktów?