Polski przemysł rolno-spożywczy jest jedną z kluczowych gałęzi gospodarki kraju. Według danych z „Rocznika Statystycznego Rolnictwa 2022” Głównego Urzędu Statystycznego w Polsce jest 1,3 mln gospodarstw rolnych, a w rolnictwie pracuje blisko 38 tysięcy osób. Wartość polskiej produkcji rolnej w 2022 r. wyniosła 39,5 mld euro, co plasuje nas na piątym miejscu w Unii Europejskiej.
Ważne pochodzenie
Z badania przeprowadzonego na zlecenie firmy ubezpieczeniowej Wiener wynika, że dla trojga na czworo z nas ważne jest, by produkt spożywczy, który kupuje, był polski. Skłonność do patriotyzmu konsumenckiego rośnie wraz z wiekiem – polskie pochodzenie produktów jest „ważne” i „bardzo ważne” dla 78 proc. osób z grupy wiekowej 45–54 lata i 76 proc. badanych powyżej 55. roku życia.
Kupowanie produktów pochodzenia polskiego nie jest natomiast ważne dla 12 proc. Taki sam odsetek badanych twierdzi, że nie zwraca uwagi na pochodzenie produktu, który kupuje.
Badanie pokazało też, że 61 proc. z nas, wybierając produkt spożywczy (np. warzywa, owoce, nabiał), sprawdza, w jakim kraju go wyprodukowano lub uprawiano. Najrzadziej robią to młodzi ludzie – 44 proc. z nich twierdzi, że sprawdza kraj pochodzenia produktu podczas zakupów. Takiego działania nie podejmuje niemal co trzeci badany, nie sprawdzając, skąd pochodzi dany produkt.