Dobre, bo polskie – czyli chcemy kupować rodzimą żywność

Zdaniem niemal 60 proc. z nas polskie produkty spożywcze są lepszej jakości niż produkty z zagranicy. Duża część z nas jest skłonna zapłacić za nie więcej.

Publikacja: 14.12.2023 03:00

Zdaniem niemal 60 proc. z nas polskie produkty spożywcze są lepszej jakości niż produkty z zagranicy

Zdaniem niemal 60 proc. z nas polskie produkty spożywcze są lepszej jakości niż produkty z zagranicy

Foto: Bloomberg

Polski przemysł rolno-spożywczy jest jedną z kluczowych gałęzi gospodarki kraju. Według danych z „Rocznika Statystycznego Rolnictwa 2022” Głównego Urzędu Statystycznego w Polsce jest 1,3 mln gospodarstw rolnych, a w rolnictwie pracuje blisko 38 tysięcy osób. Wartość polskiej produkcji rolnej w 2022 r. wyniosła 39,5 mld euro, co plasuje nas na piątym miejscu w Unii Europejskiej.

Ważne pochodzenie

Z badania przeprowadzonego na zlecenie firmy ubezpieczeniowej Wiener wynika, że dla trojga na czworo z nas ważne jest, by produkt spożywczy, który kupuje, był polski. Skłonność do patriotyzmu konsumenckiego rośnie wraz z wiekiem – polskie pochodzenie produktów jest „ważne” i „bardzo ważne” dla 78 proc. osób z grupy wiekowej 45–54 lata i 76 proc. badanych powyżej 55. roku życia.

Kupowanie produktów pochodzenia polskiego nie jest natomiast ważne dla 12 proc. Taki sam odsetek badanych twierdzi, że nie zwraca uwagi na pochodzenie produktu, który kupuje.

Badanie pokazało też, że 61 proc. z nas, wybierając produkt spożywczy (np. warzywa, owoce, nabiał), sprawdza, w jakim kraju go wyprodukowano lub uprawiano. Najrzadziej robią to młodzi ludzie – 44 proc. z nich twierdzi, że sprawdza kraj pochodzenia produktu podczas zakupów. Takiego działania nie podejmuje niemal co trzeci badany, nie sprawdzając, skąd pochodzi dany produkt.

Czytaj więcej

Bez pożyczania na święta. Jak Polacy szykują się do Wigilli i Nowego roku

– Fakt, że Polacy zwracają uwagę na rodzime pochodzenie produktu, to dobra wieść dla rolników. To pokazuje, jak rośnie świadomość, że lokalne produkty to nie tylko dobry wybór ze względu na ekologię, ale również smak czy jakość, która w żadnym wypadku nie odstaje od „zagranicznych” standardów. Polscy rolnicy muszą spełniać wyśrubowane, europejskie normy, co wymusza konieczność stałego rozwoju, inwestycji i dokształcania się. Takie wysiłki warto docenić, wybierając w markecie produkty z biało-czerwoną flagą – przekonuje Beata Raszkiewicz, ekspertka ubezpieczeń rolnych z Wienera.

Za polskie jesteśmy skłonni płacić więcej?

W kwestii płacenia wyższej ceny za produkty spożywcze wyprodukowane w Polsce zdania Polaków są podzielone. 37 proc. zapłaciłoby więcej za polski produkt. Dokładnie taki sam odsetek badanych jest przeciwnego zdania i nie wydałby więcej w zamian za polskie pochodzenie produktu. Więcej za produkt jest w stanie zapłacić 44 proc. osób w wieku 35–44 lata i 41 proc. osób w wieku 25–34 lata.

Czytaj więcej

Złodzieje kradną, klienci zapłacą

Zdaniem niemal 60 proc. z nas polskie produkty spożywcze są lepszej jakości niż produkty z zagranicy. Najmocniej są o tym przekonane osoby w wieku 45–54 lata (67 proc.), a także mieszkańcy wsi (63 proc.). Czworo na dziesięcioro badanych uważa, że polskie produkty są takiej samej jakości jak produkty z importu. Taką opinię najczęściej miały osoby z najmłodszej grupy badanych (18–24 lata), spośród których uważa tak 47 proc., oraz osoby z największych miast (powyżej 500 tysięcy mieszkańców) – 48 proc. z nich zaznaczyło taką odpowiedź. Zaledwie 3 proc. uważa, że polskie produkty spożywcze są gorszej jakości niż te z zagranicy.

– Z naszego badania wynika, że codzienna praca polskich rolników jest doceniana przez rodaków. Jednocześnie jesteśmy świadkami cyfrowej i technologicznej rewolucji, która zachodzi w polskich gospodarstwach. Rolnicy decydują się na nowoczesne rozwiązania technologiczne, inwestują, aby prowadzone przez nich gospodarstwa były nowoczesne, dochodowe i przyjazne środowisku. Dziś rolnik to przede wszystkim przedsiębiorca, który dba o finanse swojego gospodarstwa – mówi Beata Raszkiewicz.

Nowoczesne rolnictwo

Zdaniem 57 proc. z nas polscy rolnicy są nowocześni. Przeciwnego zdania jest zaledwie 12 proc. Polaków, a 32 proc. nie ma zdania na ten temat. W nowoczesność rolników najmocniej wierzą osoby w wieku powyżej 55 lat (64 proc.), a najmniej – najmłodsza grupa badanych (18–24 lata), spośród których co czwarty uznał, że nie są innowacyjni.

Czytaj więcej

OC pomalutku, a AC ostro w górę

– Różnice w odpowiedziach są znaczne, nie tylko ze względu na wiek badanych, ale też pod względem ich miejsca zamieszkania. Zdaniem 64 proc. mieszkańców wsi rolnicy są nowocześni, zaś w opinii 17 proc. mieszkańców największych miast, powyżej 500 tysięcy mieszkańców – nie są – wskazuje Beata Raszkiewicz z Wienera.

Jej zdaniem wytłumaczenie wydaje się proste – osoby mieszkające na wsiach częściej mają styczność z rolnikami i widzą na co dzień, jakiego typu maszyn używają, jak mocno rozrastają się ich gospodarstwa. Osoby z większych aglomeracji opierają swoją wiedzę głównie na czyimś przekazie, który nadal często jest pełny stereotypów.

Ponad połowa badanych przez tę firmę Polaków jest zdania, że państwo powinno bardziej wspierać finansowo polskich rolników. Przeciwnego zdania jest co piąty przepytywany, a 26 proc. respondentów nie ma zdania na ten temat.

Polski przemysł rolno-spożywczy jest jedną z kluczowych gałęzi gospodarki kraju. Według danych z „Rocznika Statystycznego Rolnictwa 2022” Głównego Urzędu Statystycznego w Polsce jest 1,3 mln gospodarstw rolnych, a w rolnictwie pracuje blisko 38 tysięcy osób. Wartość polskiej produkcji rolnej w 2022 r. wyniosła 39,5 mld euro, co plasuje nas na piątym miejscu w Unii Europejskiej.

Ważne pochodzenie

Pozostało 93% artykułu
Przemysł spożywczy
Otmuchów wrócił do działalności, pod Wrocławiem czekają na falę
Przemysł spożywczy
Polscy producenci wysyłają żywność i napoje powodzianom. Woda zamiast oranżady
Przemysł spożywczy
Żabka wycofuje jeden z napojów i ostrzega klientów. Możliwe kawałki szkła
Przemysł spożywczy
Śniadanie drożeje. Masło w górę, jajek mało, następny może być chleb
Materiał Promocyjny
Wpływ amerykańskich firm na rozwój polskiej gospodarki
Przemysł spożywczy
Kimchi ofiarą zmian klimatu