Kandydaci patrzą na wartości i etykę firm. Coraz częściej pytają o ESG

Chociaż o zawodowych wyborach Polaków decyduje zwykle pragmatyzm, to coraz częściej ważne są również nasze wartości i przekonania.

Publikacja: 24.06.2024 04:30

Kandydaci patrzą na wartości i etykę firm. Coraz częściej pytają o ESG

Foto: Adobe Stock

– Największy opór kandydatów obserwujemy w stosunku do firm produkujących i sprzedających produkty stojące w kontrze do zdrowego i świadomego trybu życia, działających np. w branży tytoniowej i alkoholowej. W tym przypadku około 30 proc. kandydatów odmawia udziału w rekrutacji – ocenia Karolina Lis, starsza dyrektor w firmie rekrutacyjnej Hays Poland, komentując dla „Rzeczpospolitej” wyniki jej niedawnego badania specjalistów.

Niemal dwie trzecie z nich wskazało, że działalność w nieetycznej branży zniechęciłaby ich do aplikowania na ofertę pracy w firmie. Ponaddwukrotnie słabsza okazała się np. bariera związana z minionymi kryzysami wizerunkowymi potencjalnego pracodawcy, która odstraszyłaby co czwartego specjalistę. Z kolei co piąty uczestnik badania nie aplikowałby na ogłoszenie firmy, która nie wspiera różnorodności, a niewiele mniejsza grupa nie chciałaby pracować w firmie, która uprawia greenwashing.

Pieniądze i wartości

Również inne badania wskazują na to, że Polacy zwracają uwagę na te aspekty wizerunku pracodawców, które są związane z podejściem firm do etyki i ESG (czyli z dbałością o środowisko naturalne, otoczenie społeczne i ład korporacyjny). Według tegorocznej edycji Workmonitora, badania agencji zatrudnienia Randstad, które objęło 27 tys. pracowników z 34 państw, w tym z Polski, w ocenie obecnego lub przyszłego pracodawcy najważniejsze są warunki pracy, w tym płaca, stabilność zatrudnienia, benefity i work-life balance (wskazane przez ponad 95 proc. pracowników). Jednak aż 60 proc. badanych bierze pod uwagę stanowisko i działania firmy w kwestiach środowiskowych, a jeszcze więcej, bo 64 proc., patrzy na jej podejście do kwestii różnorodności i zrównoważonego rozwoju.

Czytaj więcej

Jacy są Polacy w pracy? Mniej zestresowani, ale jest niepokojąca zmiana

Przedstawiciele agencji rekrutacyjnych, które zapytaliśmy o znaczenie kwestii etycznych i tych związanych z ESG (z odpowiedzialnością o środowisko, otoczenie społeczne i ład korporacyjny), potwierdzają, że wartości i przekonania kandydatów mają wpływ na ich decyzje o wyborze pracodawcy.

Ewa Michalska, dyrektor operacyjna Grafton Recruitment, dostrzega radykalną zmianę podejścia obecnych kandydatów w porównaniu z tymi z początku lat 90. XX wieku, gdy pracę w międzynarodowej firmie – bez względu na jej specyfikę – traktowano jako prestiżową. Niewiele osób myślało wtedy o względach etyczno-moralnych, które w ostatnich latach bardzo zyskały na znaczeniu i część kandydatów unika pracy np. w firmach produkujących używki, testujących produkty na zwierzętach czy w branży hazardowej. – Niektórzy są w stanie zaakceptować nawet niższe stawki w firmach działających zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju – zaznacza Ewa Michalska.

Piotr Wielgomas, prezes firmy rekrutacyjnej Bigram, przypomina, że już wcześniej część branż – w tym szczególnie tytoniowa i alkoholowa – cieszyła się mniejszą popularnością wśród kandydatów, co zmuszało firmy do uatrakcyjniania ofert pracy. To wyzwanie rekrutacyjne zauważa też Łukasz Przywóski, ekspert ds. rekrutacji w HRK.

Zmiana pokoleniowa?

– W przypadku branży tytoniowej średnio co drugi z kandydatów, do których się zwracamy, odmawia oddziału w rekrutacji, niezależnie od tego, czy dotyczy to stanowisk sprzedażowych czy marketingowych. Stoją za tym i przekonania moralne na temat szkodliwości produktów, i ograniczenia prawne utrudniające ich sprzedaż – wyjaśnia Przywóski. Dodaje, że ok. 20 proc. odmów jest przy ofertach pracy z branży alkoholowej, a zdarzają się one również przy rekrutacjach do branży fashion (ok. 5 proc.). Ma zagorzałych przeciwników, którzy widzą w niej źródło negatywnego wpływu na środowisko.

Zdaniem ekspertów Hays Poland, choć kwestie finansowe są kluczowym czynnikiem w wyborze pracy, to dla specjalistów ogromne znaczenie ma również to, jaki wpływ ma firma na społeczeństwo, środowisko i czy działa w sposób etyczny i transparentny. Jak zaznacza Karolina Lis, nie widać, by gorsza ostatnio koniunktura na rynku skłaniała specjalistów i menedżerów do porzucania swoich wartości.

Podobne obserwacje ma Magdalena Małek, główny konsultant w Wyser Executive Search. Według niej, choć w czasach gorszej koniunktury realia ekonomiczne mogą zwiększać elastyczność kandydatów, to ogólny trend wskazuje na wzrost wagi, jaką przykładają do zgodności wyznawanych wartości etycznych z działaniami firm. I coraz częściej zwracają uwagę na kwestie związane z ESG.

Widać to szczególnie w przypadku młodszych kandydatów, którzy zdecydowanie częściej niż starsze generacje pytają o społeczną odpowiedzialność firm, ich działania na rzecz równości i różnorodności. – Zdarza się, że jest to aspekt oferty pracy, na który zwracają uwagę w pierwszej kolejności – twierdzi ekspertka Hays Poland.

– Największy opór kandydatów obserwujemy w stosunku do firm produkujących i sprzedających produkty stojące w kontrze do zdrowego i świadomego trybu życia, działających np. w branży tytoniowej i alkoholowej. W tym przypadku około 30 proc. kandydatów odmawia udziału w rekrutacji – ocenia Karolina Lis, starsza dyrektor w firmie rekrutacyjnej Hays Poland, komentując dla „Rzeczpospolitej” wyniki jej niedawnego badania specjalistów.

Pozostało 91% artykułu
Czym jeździć
Technologia, której nie zobaczysz. Ale możesz ją poczuć
Tu i Teraz
Skoda Kodiaq - nowy wymiar przestrzeni
Materiał Partnera
SHEIN Rozwija Centrum Technologiczne w Europie: Trwa rekrutacja polskich ekspertów IT
Poszukiwanie pracy
Rekrutacja coraz dłuższa i bardziej frustrująca dla kandydata
Poszukiwanie pracy
Przybyło ofert pracy. Kogo najbardziej szukają firmy?
Poszukiwanie pracy
Płaca w IT jest prawie dwa i pół razy wyższa niż w firmach odzieżowych