Ministerstwo zdecydowało. Będzie abolicja dla przewoźników lotniczych

MSWiA umorzy wielomilionowe kary, które na linie lotnicze nakładała Straż Graniczna za opóźnienia w przekazywaniu danych pasażerów.

Publikacja: 23.08.2024 04:30

Ministerstwo zdecydowało. Będzie abolicja dla przewoźników lotniczych

Foto: Adobe Stock

Koniec kłopotów przewoźników lotniczych w Polsce – rząd wycofuje się z restrykcyjnych przepisów wysokich kar za brak udostępnienia służbom danych o pasażerach. Obowiązek ten wprowadziła w maju 2018 r. ustawa o PNR (Passenger Name Record) obowiązująca we wszystkich krajach UE, jednak Polska krajowymi przepisami wprowadziła najbardziej restrykcyjne prawo w Europie – gigantyczne kary za niezgłoszony lot – 20 tys. zł za każde pojedyncze naruszenie – w sumie (start i lądowanie) kara wynosi aż 40 tys. zł za jeden lot. 

Według szacunków organizacji lotniczych z ubiegłego roku, o czym pisała „Rz”, łączna suma kar wynosiła już 3,6 mld zł. Do ubiegłego roku Straż Graniczna wszczęła 35 123 postępowania administracyjne  wydano ponad 27 tys. decyzji na kwotę ponad 182 mln zł wobec 260 przewoźników. W lutym 2022 r. wprowadzono dwuletnie zawieszenie w ich egzekucji, co objęło blisko 8 tys. spraw. Przez ten czas nie wypracowano żadnego konsensusu. 

Czytaj więcej

Polska branża lotnicza zapłaci drakońskie kary?

Ustawa to wymóg unijnej dyrektywy w sprawie wykorzystywania danych dotyczących przelotu pasażera (danych PNR) w celu zapobiegania przestępstwom terrorystycznym i poważnej przestępczości, ich wykrywania, prowadzenia postępowań przygotowawczych w ich sprawie i ich ścigania. W jej efekcie każdy przewoźnik lotniczy lądujący w Polsce i startujący z Polski musi przekazać szczegółowe dane swoich pasażerów do Straży Granicznej (prowadzi Krajową Jednostkę Informacji o Pasażerach) od 48 do 24 godzin przed lotem. 

Z danych MSWiA wynika, że 20 państw unijnych nie nałożyło żadnej kary finansowej, choć i tam przewoźnicy nie zawsze wywiązywali się z tego obowiązku. Wyjątkiem była Litwa, jednak tam karę, 80 tys. euro, otrzymał tylko jeden przewoźnik, a Rumunia ukarała dwie linie na łączną kwotę 10 460 euro. 

Linie: to nie my zawiniliśmy

Problemy pojawiły się od samego początku  według danych MSWiA od dnia wejścia w życie ustawy do końca 2021 r. wstępnie zidentyfikowano 109 897 niezgłoszonych lotów. Linie tłumaczyły to trudnościami w podłączaniu się do systemu  każda firma musiała wcześniej podpisać porozumienie z komendantem Straży Granicznej. Obecnie system działa bez zarzutów  dane przekazuje 99 proc. firm. 

Umorzone zostaną wszystkie postępowania administracyjne w sprawie naruszeń, jak sprawy toczące się przed wojewódzkimi sądami administracyjnymi oraz przed Naczelnym Sądem Administracyjnym

Nowe kierownictwo MSWiA nowelizuje ustawę, wprowadzając przepisy abolicyjne. Umorzone zostaną wszystkie postępowania administracyjne w sprawie naruszeń, jak sprawy toczące się przed wojewódzkimi sądami administracyjnymi oraz przed Naczelnym Sądem Administracyjnym (skargi do sądów składały linie), a nawet prowadzone już postępowania egzekucyjne. Kiedy? Przewoźnicy liczą, że stanie się to do końca roku. 

Z zadowoleniem przyjęliśmy informację o tym, że polski rząd zaproponował abolicję dla przewoźników, którym grożą potencjalne kary w wysokości setek milionów euro za nieprzestrzeganie polskich wymogów w sprawie danych dotyczących przelotu pasażera. Linie lotnicze nie mogły ich spełnić pomimo swoich najlepszych wysiłków – mówi „Rz” Joanna Wolf, dyrektor IATA w Polsce. I dodaje:  Zdajemy sobie sprawę, że decyzja musi jeszcze przejść odpowiednie procedury legislacyjne, mamy jednak nadzieję, że parlament uzna wagę tej kwestii, by zagwarantować konkurencyjność cenową połączeń lotniczych z Polską, w tym także korzyści społeczno-ekonomiczne, jakie to przynosi.

MSWiA: skracamy retencje danych

Nowelizacja polskiej ustawy skraca czas przechowywania danych o pasażerach z pięciu do trzech lat w stosunku do pasażerów, wobec których nie ma dowodów, że mogą mieć związki z terroryzmem. Niemcy zredukowały ten czas do sześciu miesięcy z wyjątkiem danych osób, które znajdują się w bazach poszukiwawczych, takich jak SIS II czy Interpol. To efekt wyroku TSUE z 2022 r., który wskazał również, że nie wszystkie loty wewnątrzunijne powinny być objęte obowiązkiem zgłoszeń, a jedynie te, które wynikają np. z analizy ryzyka. Loty w polskich portach lotniczych wykonują dziś 572 podmioty.

Koniec kłopotów przewoźników lotniczych w Polsce – rząd wycofuje się z restrykcyjnych przepisów wysokich kar za brak udostępnienia służbom danych o pasażerach. Obowiązek ten wprowadziła w maju 2018 r. ustawa o PNR (Passenger Name Record) obowiązująca we wszystkich krajach UE, jednak Polska krajowymi przepisami wprowadziła najbardziej restrykcyjne prawo w Europie – gigantyczne kary za niezgłoszony lot – 20 tys. zł za każde pojedyncze naruszenie – w sumie (start i lądowanie) kara wynosi aż 40 tys. zł za jeden lot. 

Pozostało 87% artykułu
Polityka
Powódź w Polsce. Jak Donald Tusk przejął narrację i pokazał sprawczość
Polityka
List otwarty w obronie dyrektora Muzeum Historii Polski Roberta Kostro
Polityka
Marcin Kierwiński składa mandat do PE. Kto go zastąpi?
Polityka
Senator Krzysztof Kwiatkowski: Jestem pod wrażeniem mobilizacji ludzi niosących pomoc
Materiał Promocyjny
Zarządzenie samochodami w firmie to złożony proces
Polityka
Konfederacja zwołuje kongres. Przestraszyła się zarzutów o nielegalność władz?