Głośna sprawa rachunku kelnerskiego. Skarbówka walczy z szarą strefą w gastronomii

W branży gastronomicznej ciągle występuje szara strefa. Konsekwentnie z nią walczymy, także wykorzystując tzw. nabycie sprawdzające – mówi Justyna Pasieczyńska, rzecznik prasowa szefa Krajowej Administracji Skarbowej.

Publikacja: 29.07.2024 07:08

Głośna sprawa rachunku kelnerskiego. Skarbówka walczy z szarą strefą w gastronomii

Foto: Adobe Stock

W ostatnich dniach głośno jest o luksusowej warszawskiej restauracji, w której klient dostał rachunek kelnerski. Mamy na nim wyszczególniony VAT, ale nie jest to klasyczny paragon. Czy tak można?

Nie można. Usługa gastronomiczna powinna być udokumentowana paragonem fiskalnym z kasy rejestrującej albo fakturą, jeśli klient sobie jej zażyczy.

Czemu więc w niektórych restauracjach dostajemy jedynie paragony kelnerskie albo rachunki dla konsumentów?

Najprawdopodobniej dlatego, że usługa nie jest ewidencjonowana w kasie rejestrującej. Oznacza to, że przedsiębiorca ukrywa, że ją wykonał, i tym samym nie odprowadza do budżetu państwa VAT oraz podatku dochodowego. Mamy więc do czynienia z szarą strefą.

Oczywiście paragon kelnerski, rachunek dla konsumenta czy inny dokument może służyć do wewnętrznych rozliczeń w restauracji. Ale oprócz niego klient musi dostać klasyczny paragon fiskalny z kasy rejestrującej. Wydanie takiego paragonu jest obowiązkiem kelnera czy barmana i powinno nastąpić bez żądania klienta, najpóźniej z chwilą przyjęcia zapłaty (niezależnie od tego, czy płaci gotówką, czy kartą).

Co grozi za niewystawianie paragonów fiskalnych?

Zastępowanie paragonu fiskalnego innymi dokumentami jest niezgodne z prawem i wiąże się z odpowiedzialnością karnoskarbową. Maksymalna kara grzywny za wykroczenie skarbowe, jaka może być nałożona w drodze mandatu karnego, wynosi obecnie 21,5 tys. zł. Natomiast maksymalna kara grzywny orzekana przez sąd za wykroczenie skarbowe to obecnie 86 tys. zł.

Dokładnie osiem lat temu opisywaliśmy w „Rzeczpospolitej” opublikowane przez Ministerstwo Finansów „Ostrzeżenie przed konsekwencjami wydawania tzw. rachunku lub paragonu kelnerskiego zamiast paragonu fiskalnego”. Czy branża gastronomiczna go nie przeczytała?

Szara strefa w gastronomii istnieje od wielu lat. Konsekwentnie z nią walczymy. Niestety, ciągle zdarzają się nieuczciwi podatnicy.

Czy do walki z szarą strefą skarbówka wykorzystuje tzw. nabycie sprawdzające, czyli udawanie zwykłych klientów?

Nabycie sprawdzające wykorzystujemy od 1 stycznia 2022 r. Zresztą nie tylko w branży gastronomicznej. Takie nabycia prowadzimy wobec podatników lub branż, które wcześniej typujemy na podstawie wyników analizy ryzyka. Nasze akcje kierujemy w szczególności tam, gdzie najczęściej identyfikujemy przypadki nieewidencjonowania sprzedaży w kasie rejestrującej czy niewydawania nabywcy paragonu fiskalnego.

Czy mogą się państwo pochwalić efektami?

W 2022 r. przeprowadziliśmy 56,5 tys. nabyć sprawdzających, w trakcie których nałożyliśmy prawie 13,5 tys. mandatów karnych na łączną kwotę ponad 18 mln zł. W 2023 r. było 58,3 tys. takich nabyć oraz 13 tys. mandatów karnych w sumie na prawie 19,2 mln zł. Mamy też dane z I półrocza 2024 r. Przeprowadziliśmy w nim prawie 26,9 tys. nabyć sprawdzających, w trakcie których nałożyliśmy ponad 5,6 tys. mandatów karnych na łączną kwotę około 8,7 mln zł.

W wydanym osiem lat temu ostrzeżeniu czytamy, że prawdopodobieństwo kontroli w branży gastronomicznej jest bardzo duże. Czy nadal tak jest?

Na podstawie nabyć sprawdzających, które zrealizowaliśmy w I połowie tego roku w całym kraju, mogę wskazać, że nieprawidłowości w tej branży osiągnęły poziom około 27 proc. Przy czym działania, które prowadziliśmy w dni świąteczne, charakteryzowały się nawet 46-proc. poziomem nieprawidłowości. Dane te wskazują, że dalsze kroki wobec tej branży są w pełni uzasadnione. Oczywiście niewydawanie paragonów fiskalnych zdarza się nie tylko w gastronomii. Bardzo często nieprawidłowości obserwujemy również w branżach transportowej, motoryzacyjnej, beauty. Dochodzi do nich także podczas sprzedaży towarów na bazarach i targowiskach.

Czytaj więcej

MF ostrzega kelnerów: klient ma dostać paragon fiskalny, a nie tylko kelnerski

W ostatnich dniach głośno jest o luksusowej warszawskiej restauracji, w której klient dostał rachunek kelnerski. Mamy na nim wyszczególniony VAT, ale nie jest to klasyczny paragon. Czy tak można?

Nie można. Usługa gastronomiczna powinna być udokumentowana paragonem fiskalnym z kasy rejestrującej albo fakturą, jeśli klient sobie jej zażyczy.

Pozostało 91% artykułu
Prawo karne
Wypadek na Trasie Łazienkowskiej. Nowe, szokujące informacje ws. Łukasza Żaka
Prawo dla Ciebie
Chronili swoje samochody przed powodzią. Policja wzywa ich na komendę. Będą mandaty?
Prawo karne
Ekstradycja Sebastiana M. Pomoże interwencja Radosława Sikorskiego?
Prawo dla Ciebie
Pracodawcy wypłacą pracownikom wynagrodzenie za 10 dni nieobecności
Materiał Promocyjny
Wpływ amerykańskich firm na rozwój polskiej gospodarki
Prawo pracy
Powódź a nieobecność w pracy. Siła wyższa, przestój, czy jest wynagrodzenie