Łukasz Baszczak: Koniec kultury harówki

W kolejnym odcinku podcastu „Posłuchaj Plus Minus” ogłaszamy koniec kultury harówki. Czy w dzisiejszym świecie wystarczy po prostu ciężko pracować, aby osiągnąć sukces? A może praca ponad normę jest już reliktem zamierzchłej przeszłości, wspominaną z nostalgią jedynie przez starszą część społeczeństwa. W końcu to oni najczęściej narzekają na młodzież, że nie szanują pracy, że chcieliby wszystko dostać za darmo. A przy tym są roszczeniowi, nie potrafią pracować w zespole, bo liczy się dla nich wyłącznie ich własne samopoczucie. A może powinno być odwrotnie i to właśnie od zetek i młodszych millenialsów powinniśmy się uczuć odpowiedniego podejścia do pracy. Bo przecież liczą się też inne wartości– może rozwój, może rodzina, może ekologia.

Publikacja: 21.06.2024 14:53

Czasy harówki w pracy kończą się

Czasy harówki w pracy kończą się

Foto: Adobe Stock

Gościem Darii Chibner był Łukasz Baszczak - analityk w zespole ekonomii behawioralnej Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Jakie teksty z „Plusa Minusa” były tłem dla rozmowy?

Prof. Andrzej Szahaj wskazuje, że powoli kończy się u nas kultura harówki. Owszem kapitalizm wymusza na nas nieustanną pracę, aby kupować coraz to nowe dobra, ale powoli udaje nam się wyrywać z tego zaklętego kręgu. Bo mało kto już wierzy, że wystarczy ciężko pracować, aby osiągnąć sukces, bo zależy on od szczęścia i jest dostępny dla nielicznych. I coraz częściej zamiast biurka w pracy wybieramy hamak w ogródku.

Tymczasem Aneta Wawrzyńczak-Rekowska w swoim reportażu przedstawia, jak wygląda stosunek do pracy wśród zetek i młodszych milenialsów. Czy rzeczywiście, warto narzekać na młodzież, bo jest egoistyczna, nie liczy się z potrzebami innych, a pracodawcy nie mają z nich żadnego pożytku, tylko utrapienie? A może z takimi pracownikami przedsiębiorstwa i firmy po prostu przestaną działać.

Gościem Darii Chibner był Łukasz Baszczak - analityk w zespole ekonomii behawioralnej Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Jakie teksty z „Plusa Minusa” były tłem dla rozmowy?

Pozostało 86% artykułu
Plus Minus
„Pikit”: Ile oczek, tyle stworów
Materiał Promocyjny
Dodatkowe korzyści dla nowych klientów banku poza ofertą promocyjną?
Plus Minus
Mariusz Cieślik: Bałkan elektryk
Plus Minus
Ta gra nazywa się soccer
Plus Minus
Leksykon zamordysty
Materiał Promocyjny
Lidl Polska: dbamy o to, aby traktować wszystkich klientów równo
Plus Minus
Ateizm – intronizacja ludzkiej pychy