Mjanma, dawna Birma, to kraj związkowy złożony z siedmiu krain oraz rodzimych ziem birmańskich, również podzielonych na siedem regionów. I zarazem jest to prawdziwa językowa wieża Babel – tamtejsza ludność posługuje się przeszło stu językami i narzeczami. W efekcie władze centralne praktycznie nigdy nie kontrolowały tych ziem i ludów. Od momentu wyjścia brytyjskich kolonizatorów w styczniu 1948 r. władze w Rangunie (Yangonie; od 2005 r. w nowej stolicy Naypyidaw – Siedzibie Królów) stale borykały się z kwestiami etnicznymi oraz niespokojnym pograniczem. Przez to kraj wszedł do historycznych annałów jednym, niezbyt chlubnym, rekordem świata – najdłużej trwającej wojny partyzanckiej, toczonej w latach 1948–2010.
To właśnie groźba wyjścia z federacji obszernej, tajsko-, a nie birmańskojęzycznej krainy Szan (Shan) doprowadziła w 1962 r. do wojskowego zamachu stanu generała Ne Wina i połączenia przysłowiowej dżumy z cholerą: wojskowej dyktatury z „birmańską drogą do socjalizmu”. Ten drugi program oparto na założeniach marksistowskich, a gdy później pojawiły się także maoistowskie, jedna z kolejnych bardziej aktywnych partyzantek miała podłoże ideologiczne, a nie etniczne, bo maoiści ścierali się z marksistami.
Ta zbitka ideowo-programowa w wykonaniu władz oraz stałych turbulencji na obszarach etnicznych i niespokojnym pograniczu sprawiła, że pod koniec lat 80. ubiegłego stulecia ONZ zaliczyła Birmę-Mjanmę do grona najsłabiej rozwiniętych państw na świecie – i tak jest do dziś.
Czytaj więcej
Wybory w Tajlandii wygrała partia popularna wśród młodzieży i miejskiej klasy średniej, która połączyła siły z mającym ogromny elektorat wiejski konkurentem. Sromotnie przegrał obóz rządzący, powiązany z królewskim dworem i armią. Nie wiadomo jednak, czy pozwoli zwycięzcom rządzić.
Fasadowa demokracja
Nie za bardzo pomogło odejście od realnego socjalizmu w wykonaniu kolejnego dyktatora, starszego generała Than Shwe, który też rządził żelazną ręką, w latach 1992–2010. Zmiana była taka, że wprowadzenie mechanizmów rynkowych do gospodarki tak naprawdę uwłaszczyło dwie jedynie funkcjonujące struktury w państwie: wojsko, zwane Tatmadaw, oraz hierarchię buddyjską – Sangha.