Przekop Mierzei Wiślanej: Elbląg zapłaci za port, a rząd za drogę wodną

Za pogłębianie 900 m toru wodnego na Zalewie Wiślanym do portu w Elblągu ma płacić Skarb Państwa.

Publikacja: 23.10.2023 16:15

Port w Elblągu

Port w Elblągu

Foto: PAP/Jan Dzban

W Rządowym Centrum Legislacji opublikowano projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie przyjęcia planu zagospodarowania przestrzennego morskich wód wewnętrznych przy porcie morskim w Elblągu.

W dokumencie doprecyzowano funkcje 26 akwenów wodnych na Zalewie Wiślanym. Na części z nich prowadzone są inwestycje związane z budową drogi wodnej łączącej zalew z Zatoką Gdańską, w tym najważniejsza: tor wodny o długości 10,4 km i szerokości podstawowej 60 m.

Ostatni odcinek tego toru, będący połączeniem z portem w Elblągu, jest przedmiotem sporu między miastem a rządem. Nikt nie chce zapłacić za pogłębienie 900-metrowego odcinka.

Port w Elblągu jest własnością miasta, a zarządza nim spółka komunalna. Tor jest natomiast własnością Skarbu Państwa, zatem według miasta to Skarb Państwa i Urząd Morski w Gdyni powinien zapłacić za jego pogłębienie także na ostatnim odcinku.

Resorty infrastruktury i aktywów państwowych zaproponowały samorządowi Elbląga sfinansowanie tego odcinka kwotą do 100 mln zł, ale w zamian za większościowy pakiet udziałów w porcie. Elbląg nie zgodził się na takie warunki, nie chcąc utracić wpływów w miejskiej spółce.

Czytaj więcej

Rząd PiS da pieniądze na pogłębienie Mierzei Wiślanej. Jeszcze przed wyborami

Samorząd zamówił nawet niezależną opinię od Centrum Ekspertyz i Analiz Prawnych, w której dr hab. Robert Suwaj, prof. Politechniki Warszawskiej, uznał, że budowa, modernizacja i utrzymanie infrastruktury zapewniającej dostęp do portów i przystani morskich to zadanie administracji rządowej. Zarządzający portem (czyli Zarząd Portu Morskiego w Elblągu – red.) może wyłącznie budować, modernizować i utrzymywać infrastrukturę portową znajdującą się na gruntach, którymi gospodaruje.

Mówi o tym art. 2c pkt 1 ustawy o portach i przystaniach morskich. Zadania te mogą być finansowane lub dofinansowane z innych źródeł, np. z budżetu miasta, a szczegóły ma wtedy określać porozumienie zawierane przez zarządcę portu z właściwym dyrektorem urzędu morskiego.

Z kolei zgodnie z art. 10 pkt 2 tej ustawy za infrastrukturę na terenie portu odpowiada zarządca, czyli w Elblągu spółka miejska, ale zadania te mogą być też dofinansowywane ze środków budżetu państwa.

W 2017 r. Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, w odpowiedzi na interpelację poseł Małgorzaty Chmiel przekazał, że utrzymanie toru wodnego na Zalewie Wiślanym znajdzie się w kompetencji dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni. W art. 42 pkt 20 ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej znajdziemy potwierdzenie, że budowa i utrzymanie obiektów infrastruktury zapewniającej dostęp do portów i przystani morskich należy do organów administracji morskiej.

Przekop mierzei za 2 mld zł dzięki wpływaniu statków transportowych miał być dla elbląskiego portu szansą na rozwój. Obecnie korzystają z niego jedynie żeglarze.

W Rządowym Centrum Legislacji opublikowano projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie przyjęcia planu zagospodarowania przestrzennego morskich wód wewnętrznych przy porcie morskim w Elblągu.

W dokumencie doprecyzowano funkcje 26 akwenów wodnych na Zalewie Wiślanym. Na części z nich prowadzone są inwestycje związane z budową drogi wodnej łączącej zalew z Zatoką Gdańską, w tym najważniejsza: tor wodny o długości 10,4 km i szerokości podstawowej 60 m.

Pozostało 85% artykułu
Prawo karne
Wypadek na Trasie Łazienkowskiej. Nowe, szokujące informacje ws. Łukasza Żaka
Prawo dla Ciebie
Chronili swoje samochody przed powodzią. Policja wzywa ich na komendę. Będą mandaty?
Prawo karne
Ekstradycja Sebastiana M. Pomoże interwencja Radosława Sikorskiego?
Prawo dla Ciebie
Pracodawcy wypłacą pracownikom wynagrodzenie za 10 dni nieobecności
Materiał Promocyjny
Wpływ amerykańskich firm na rozwój polskiej gospodarki
Prawo pracy
Powódź a nieobecność w pracy. Siła wyższa, przestój, czy jest wynagrodzenie