Rząd PiS da pieniądze na pogłębienie Mierzei Wiślanej. Jeszcze przed wyborami

Przełom w sprawie przekopu przez Mierzeję Wiślaną: państwo jednak chce zapłacić za pogłębienie wejścia do portu w Elblągu.

Publikacja: 03.08.2023 11:48

Przełom w sprawie przekopu przez Mierzeję Wiślaną

Przełom w sprawie przekopu przez Mierzeję Wiślaną

Foto: PAP/Marcin Gadomski

Rząd miałby zrealizować brakujący etap prac związanych z przekopem przez Mierzeję Wiślaną. Według informacji "Dziennika Gazety Prawnej", wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk zadeklarował pogłębienie 900 metrów toru wodnego prowadzącego do portu w Elblągu.

Wcześniej przedstawiciele rządu uzależniali przeprowadzenie prac od przekazania państwu przez miasto udziałów w porcie (samorząd jest właścicielem). Ale oficjalnego stanowiska Ministerstwa Infrastruktury na razie nie ma. – Nie mogę potwierdzić tej decyzji. Myślę, że będziemy to odrębnie komunikować – oświadczył w czwartek rano Szymon Huptyś, rzecznik resortu.

Czytaj więcej

Przekop Mierzei a przyszłość portu w Elblągu. Rząd szuka „alternatywnych rozwiązań”

Kiedy pogłębienie Mierzei Wiślanej?

Informacji bezpośrednio od przedstawicieli rządu nie mają w tej sprawie także elbląscy samorządowcy, podobnie jak kierownictwo portu w Elblągu. – O tej informacji wiedziałem wczoraj, ale nieoficjalnie. Rozmów w tej sprawie ostatnio nie prowadziliśmy – przyznaje Arkadiusz Zgliński, dyrektor Morskiego Portu Elbląg.

Przyznaje natomiast, że z takiego obrotu sprawy jest bardzo zadowolony. – Nie zajmuje się polityką tylko prowadzę działalność gospodarczą. A ten cały spór z rządem był dla nas niekorzystny: zarówno marketingowo jak i gospodarczo. Jeżeli więc nastąpił taki przełom powstaje teraz zasadnicze pytanie, kiedy pogłębienie toru zostanie zrealizowane - mówi Zgliński.

Elbląg czeka teraz na stanowisko ministerstwa. – To na razie informacje prasowe. Jeżeli by się potwierdziły, będą potwierdzeniem słuszności wcześniejszych decyzji elbląskiego samorządu – powiedział „Rzeczpospolitej” Antoni Czyżyk, przewodniczący Rady Miasta Elbląg.

Czytaj więcej

Przekopem przez Mierzeję płyną dziennie tylko trzy jednostki. I to głównie żaglówki

Czy państwo przejmie port w Elblągu?

Władze miasta od początku realizacji przekopu przez Mierzeję nie chciały zgodzić się na przekazanie rządowi udziałów w porcie za deklarowane 100 mln zł na pogłębienie 900 metrów toru wodnego prowadzącego bezpośrednio do portu. Także mieszkańcy miasta w zorganizowanym przez samorząd na przełomie kwietnia i maja tego roku badaniu opinii zdecydowanie opowiedziały się za portem należącym do miasta, a nie państwa.

Zapewnienie finansowania na pogłębienie toru wodnego do portu pozwoli dokończyć całość przedsięwzięcia związanego z przekopaniem Mierzei Wiślanej. Zdaniem rządu, pozwoli to zwiększyć znaczenie portu, który – według analiz Ministerstwa Aktywów Państwowych - mógłby stać się czwartym portem o podstawowym znaczeniu dla polskiej gospodarki.

Czytaj więcej

Przekop Mierzei Wiślanej może zostać atrakcją turystyczną. Spór Elbląga i rządu

Jak ważny dla polskiej gospodarki jest port w Elblągu?

Jednak taka ocena budzi wiele wątpliwości. Nie tylko brakuje ładunków, których transport kanałem miałby ekonomiczne uzasadnienie (z gdańskiego terminala DCT kontenery wyjeżdżają pociągami lub tirami drogą ekspresową S7 – do Elbląga mogą więc dojechać w godzinę), ale na Bałtyku nie ma także odpowiedniej wielkości statków. Takie pływają dopiero na Renie oraz w rejonie Kanału La Manche.

Nie można także wykorzystać do transportu barek, bo resztki śródlądowej floty pływają po Odrze, przy tym są kompletnie wyeksploatowane i nie nadają się do wypływania na wody Zatoki Gdańskiej. W rezultacie pieniądze wydane na inwestycję mogą się nigdy nie zwrócić.

Na razie przekop przez Mierzeję pozostaje wyjątkowo kosztowną atrakcją turystyczną: prócz jednostek technicznych pracujących przy pogłębianiu 8-kilometrowego toru wodnego na Zalewie Wiślanym, przepływają nim jedynie żaglówki. Przez pierwsze pół roku od otwarcia przekopu, korzystało z niego średnio ok. 3 niewielkich jednostek dziennie.

Rząd miałby zrealizować brakujący etap prac związanych z przekopem przez Mierzeję Wiślaną. Według informacji "Dziennika Gazety Prawnej", wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk zadeklarował pogłębienie 900 metrów toru wodnego prowadzącego do portu w Elblągu.

Wcześniej przedstawiciele rządu uzależniali przeprowadzenie prac od przekazania państwu przez miasto udziałów w porcie (samorząd jest właścicielem). Ale oficjalnego stanowiska Ministerstwa Infrastruktury na razie nie ma. – Nie mogę potwierdzić tej decyzji. Myślę, że będziemy to odrębnie komunikować – oświadczył w czwartek rano Szymon Huptyś, rzecznik resortu.

Pozostało 87% artykułu
Transport
PAŻP podnosi stawki. W przyszłym roku polecimy drożej
Transport
Załamuje się popyt na samochody elektryczne. Już cierpią producenci w Polsce
Transport
CPK odcina się prezydentowi Andrzejowi Dudzie: „To nieprawda!”
Transport
Chińskie nabrzeże w Gdyni pod specjalnym nadzorem
Materiał Promocyjny
Wpływ amerykańskich firm na rozwój polskiej gospodarki
Transport
Boeing po raz pierwszy w historii wprowadza cięcia wydatków w zarządzie. Pod naciskiem strajkujących