Z danych, jakie "Rzeczpospolita" uzyskała w Urzędzie Morskim w Gdyni wynika, że między 18 września 2022 r. a 26 marca 2023 r. z kanału skorzystały jedynie żaglówki (373), a także jednostki pracujące przy pogłębianiu toru wodnego na Zalewie Wiślanym (155), mającym prowadzić w kierunku elbląskiego portu. Do tego można jeszcze doliczyć 49 jednostek państwowych, z których duża część brała udział w paradzie otwierającej przekop. Doliczono się zaledwie 4 jednostek rybackich. W sumie to 581 jednostek, czyli średnio ok. 3 dziennie.
Czytaj więcej
Władze Elbląga spierają się z rządem o sfinansowanie końcowego etapu przeprawy do elbląskiego portu. Mimo wysokiego kosztu budowy, 2 miliardów złotych, przekop przez Mierzeję Wiślaną może pozostać jedynie atrakcją turystyczną.
W rezultacie przekop można uznać jedynie za atrakcję turystyczną, bo jego główne zadanie – umożliwienie dotarcia statkom do portu w Elblągu z pominięciem drogi wodnej przez Cieśninę Pilawską na terenie Rosji – nie zostało i nie wiadomo kiedy zostanie zrealizowane. Choć już w ubiegłym roku, razem z otwarciem przekopu rozpoczęto pogłębianie przeszło 8-kilometrowego toru wodnego na Zalewie Wiślanym, kluczowy problem związany z przebudową 900-metrowego odcinka drogi wodnej już w samym porcie, pozostaje nierozwiązany. Brakuje porozumienia pomiędzy władzami miasta a rządem co do sfinansowania tej części inwestycji.
Ministerstwo Aktywów Państwowych (MAP) zadeklarowało, że wyłoży pieniądze, do 100 mln zł, ale w zamian chce przejąć większościowy pakiet udziałów w porcie, należącym obecnie w całości do samorządu. - Miasto nie ma pieniędzy na tę inwestycję, a jego starania o unijne dofinansowanie zostały zablokowane przez Komisje Europejską. Więc nie powinniśmy tracić czasu i przejść do realizacji planów, by port i firmy w nim mogły zarabiać – mówił w lutowej rozmowie z „Rzeczpospolitą” podsekretarz stanu w MAP Andrzej Śliwka.
Czytaj więcej
Przez Mierzeję Wiślaną nie ma czego transportować ani czym. Fetowana przez rządzących inwestycja może się okazać utopieniem co najmniej 2 mld zł.