Różnorodność opakowań jednostkowych i stawiane im wymagania wzrastają zawsze w miarę uprzemysłowienia kraju i w miarę wzrostu dobrobytu. Ludzie żyjący na wyższej stopie żądają wyboru, chcą być szybko obsłużeni i chcą uzyskiwać dowody, że myśli się o ich wygodzie. Z dobrobytem i oświatą wyrabia się zmysł estetyki. Klienci domagają się nie tylko modnego fasonu konfekcji i galanterii, ale chcą, aby najpowszedniejsze opakowania towaru codziennie nabywanego były przyjemne i zachęcające" – czytamy w 1955 roku na łamach „Opakowania".
Mimo to można odnieść wrażenie, że nie tylko w drugiej połowie lat pięćdziesiątych, ale także w latach sześćdziesiątych mniejsze znaczenie ma, czy Kowalskiej podoba się opakowanie cukierków, które kupiła w osiedlowym sklepie, niż fakt, czy to samo opakowanie cukierków zachwyci panią Smith. Sytuacja zaczyna się jednak powoli zmieniać i władza przychylniejszym okiem spogląda na zabiegi mające na celu upiększenie krajowych opakowań.
Czytaj więcej
Nie możemy wykluczyć, że kiedyś Rosja faktycznie dojdzie do punktu zwrotnego, w którym ludzie zbuntują się przeciw obecnej opresji. Ale stanie się to raczej w sposób przez nikogo nieoczekiwany. Na czele rewolucji stanie odpowiednik polskiego elektryka z Gdańska - mówi Rüdiger Freiherr von Fritsch, niemiecki dyplomata, były ambasador Niemiec w Polsce.
Pierwszym krokiem jest powołanie do życia w 1956 roku Przedsiębiorstwa Usług Reklamowych „Reklama". Można uznać, że od tego momentu zaczyna się proces edukacji i zmiany myślenia części polskich producentów. Upłynie jednak jeszcze kilka lat, zanim niektórzy z nich zrozumieją, że opakowanie nie służy jedynie ochronie towaru przed uszkodzeniem, lecz także – a może przede wszystkim – reklamie. Jerzy Morski, który na łamach „Opakowania" wielokrotnie porusza temat wzornictwa opakowań, w jednym ze swoich artykułów przedstawia tezę dotyczącą ich projektowania, uderzając w nieco romantyczną nutę: „Właściwe wzornictwo opakowań, obok względów natury gospodarczej, ma duże znaczenie kulturalne. Należy zdać sobie sprawę, że ogromna ilość towarów powszechnego użytku jest sprzedawana w opakowaniach. Towary te, a właściwie ich opakowania, są głównym motywem dekoracyjnym wystaw sklepowych, stanowiąc przy tym przedmiot naszego szczególnego zainteresowania. Przyniesione do mieszkań, wywierają również wpływ na ich wygląd. Opakowania są więc istotnym czynnikiem kształtującym nasze gusty i upodobania od najmłodszych lat".
Niespełna rok później napisze: „Opakowanie, które podnosi atrakcyjność handlową towaru i ma odpowiednie walory estetyczne – stało się dziś koniecznością. Nadaje ono towarom formę, kolor i określony wyraz. Ułatwia jego zapamiętanie, budzi zainteresowanie i chęć posiadania towaru. Stanowi przedmiot naszego zainteresowania, wywiera duży wpływ na kształtowanie gustów oraz na poprawę estetyki życia codziennego. Spełnia więc istotną funkcję kulturalną".