Budżety reklamowe firm rosną mimo kryzysu

Budżety, którymi w 2011 r. agencje mediowe obracały na całym świecie na zlecenie reklamodawców, sięgnęły prawie 320 mld dol.

Publikacja: 23.07.2012 00:04

Starcom MediaVest utrzymał pozycję lidera

Starcom MediaVest utrzymał pozycję lidera

Foto: Rzeczpospolita

To oznacza, że mimo wciąż żywych w wielu rejonach świata kryzysowych nastrojów inwestycje firm w reklamę i promocje ciągle rosną. W ubiegłym roku zwiększyły się jednak mniej niż jeszcze rok wcześniej – o 9,2 proc., do 319,8 mld dol., przy 13,7-proc. wzroście w 2010 roku – wynika z najnowszego raportu podsumowującego branżę, opublikowanego przez organizację RECMA.

Podobnie jak rok wcześniej gros wszystkich tych budżetów – 286,2 mld dol. – zostało rozplanowane w mediach przez sieci domów mediowych należących do sześciu największych globalnych koncernów komunikacyjno-marketingowych: WPP, Publicis, Omnicom, Aegis, Interpublic i Havas.

Szybciej niż obroty gigantów rosły jednak budżety powierzane największym agencjom niezależnym – w ubiegłym roku zwiększyły się o 13 proc., do 33,6 mld dol., podczas gdy pieniądze, jakimi obracały domy z grupy sześciu gigantów, zwiększyły się rok do roku o 8,8 proc.

Liderem pod względem wielkości obsługiwanych budżetów wśród wszystkich agencji mediowych jest sieć Starcom MediaVest (z grupy Publicis) z wynikiem na poziomie 34,3 mld dol., o 9 proc. wyższym niż przed rokiem. Udało się jej zachować zdobytą przed rokiem przewagę nad kolejnym w rankingu byłym liderem rynku: siecią OMD z grupy Omnicom (34,1 mld dol. obrotów na całym świecie, wzrost r./r. o 9,8 proc.).

Jednym z głównych trendów, na które zwracają uwagę Eudes Delafon i Olivier Gauthier, dyrektorzy badań RECMA, jest szybkie rozwijanie przez grupy agencji alternatywnych sieci pod nowymi markami, co umożliwia im zdobywanie większej liczby klientów (jedna agencja nie może obsługiwać dwóch kluczowych klientów z tej samej branży). Np. otwarta w 2008 r. czwarta globalna sieć należąca do WPP – Maxus – w 2011 r. działała już w 33 krajach. A grupa Interpublic w czerwcu ruszyła z nową strukturą BPN – Brand Programming Network – która zaczyna działalność od Azji.

Wśród globalnych koncernów komunikacyjno-marketingowych największym był w ubiegłym roku WPP (właściciel m.in. sieci agencji reklamowych JWT, Y&R, Grey i Ogilvy & Mather czy sieci domów mediowych Mindshare, Maxus MEC, Mediacom działających w ramach GroupM). Obracał budżetami reklamowymi na poziomie 90,8 mld dol., a jego przychody były rekordowo wysokie. Szef firmy sir Martin Sorrel podkreślał w raporcie grupy, że coraz bardziej oddala się widmo kryzysowego roku 2008, choć dojrzałe rynki reklamowe wciąż zwalniają, a kryzys w strefie euro i impas finansowy w USA nie pomagają branży.

– Widoki na 2012 rok są podobne, pomimo spodziewanego wpływu wielkich wydarzeń, jak mistrzostwa Euro, letnia olimpiada i wybory prezydenckie w USA. Kolejny rok będzie nieco trudniejszy, ale już 2014 może przynieść inny nastrój, bo amerykańska administracja w końcu zacznie rozwiązywać problem deficytu finansowego – pisał Sorrell do akcjonariuszy WPP. Drugą największą grupą firm z rynku reklamy i komunikacji była Publicis z obsługiwanymi budżetami na poziomie 66,2 mld dol., a trzecią: Omnicom – 44,9 mld dol.

WPP

To oznacza, że mimo wciąż żywych w wielu rejonach świata kryzysowych nastrojów inwestycje firm w reklamę i promocje ciągle rosną. W ubiegłym roku zwiększyły się jednak mniej niż jeszcze rok wcześniej – o 9,2 proc., do 319,8 mld dol., przy 13,7-proc. wzroście w 2010 roku – wynika z najnowszego raportu podsumowującego branżę, opublikowanego przez organizację RECMA.

Podobnie jak rok wcześniej gros wszystkich tych budżetów – 286,2 mld dol. – zostało rozplanowane w mediach przez sieci domów mediowych należących do sześciu największych globalnych koncernów komunikacyjno-marketingowych: WPP, Publicis, Omnicom, Aegis, Interpublic i Havas.

Pozostało 80% artykułu
Media
Akcje Cyfrowego Polsatu w górę. Zarząd o rodzinnym sporze
Media
Kina liczą, że pomoże im kilka tytułów
Media
„Parkiet” prezentuje nową ofertę prenumeraty. Wyjątkowa propozycja dla inwestorów
Media
„Rzeczpospolita” ma nową ofertę prenumeraty na 2025 rok
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Media
Szalony tydzień akcji Trump Media. Jaka będzie przyszłość spółki prezydenta elekta?