Jesienna ofensywa studiów z Polski. 11 bit studios otwiera listę

W najbliższych miesiącach na rynek trafi dużo nowych gier z Polski. Już 20 września debiut drugiej części „Frostpunka”.

Publikacja: 10.09.2024 04:30

20 września będzie miała miejsce premiera gry "Frostpunk 2" od 11 bit studios

20 września będzie miała miejsce premiera gry "Frostpunk 2" od 11 bit studios

Foto: materiały prasowe

Polacy wydają coraz więcej na gry. Według najnowszych danych PMR ponad połowa graczy płaci za gry i dodatki do nich. Szacuje się, że do 2029 r. aż trzy miliony polskich gospodarstw domowych będzie posiadać konsolę do gier. Paweł Olszynka, ekspert z PMR, podkreśla, że struktura wydatków znajduje odzwierciedlenie w liczbie graczy korzystających z poszczególnych formatów gier. Obecnie najwięcej pasjonatów wirtualnego świata sięga w Polsce po gry mobilne. Jednak to gry na konsole zanotowały największy wzrost w 2023 roku, blisko 10-proc. w porównaniu z 2022 r.

Eko Gry Kucharczyk

Foto: Paweł Krupecki

Jakie gry zadebiutują w 2024 roku?

W najbliższych miesiącach na rynek trafi dużo nowych gier od studiów z Polski. Uwaga graczy skoncentrowana jest na 11 bit studios, które planuje największą premierową ofensywę. Już 20 września wypuści drugą część swojej flagowej gry, „Frostpunka”, w wersji na komputery PC.

– W ubiegły piątek wysłaliśmy do mediów kopie recenzenckie gry. To znak, że gra jest na ostatniej prostej – mówi „Rzeczpospolitej” Przemysław Marszał, prezes 11 bit studios. Embargo na publikację recenzji obowiązuje do 17 września. Pierwsza część „Frostpunka” zebrała bardzo dobre opinie od ekspertów oraz wysokie noty od graczy.

– W przypadku „Frostpunka 2” liczymy na podobne oceny, a jeśli wszystko pójdzie dobrze, to wydaje nam się, że grę stać na jeszcze więcej – mówi prezes. Ujawnia, że spółka rozesłała ponad trzy tysiące kopii recenzenckich, czyli kilka razy więcej niż w przypadku pierwszej części „Frostpunka”.

Czytaj więcej

Apple pokazał iPhone'a 16. Czego dowiedzieliśmy się o nowym smartfonie

– Zainteresowanie ze strony mediów było jeszcze większe – twierdzi prezes. Optymistyczne wnioski płyną też z przedsprzedaży, która ruszyła w kwietniu.

– Jesteśmy bardzo zadowoleni, choć poprzeczkę zawiesiliśmy sobie wysoko. Sprzedaż preorderów wolumenowo można już mierzyć w sześciocyfrowej liczbie – sygnalizuje prezes.

„Frostpunk” jest flagową grą studia. Początkowo premierę drugiej części zapowiadano na 25 lipca 2024 r., ale termin został przesunięty, żeby spółka mogła doszlifować grę. Jej produkcja ruszyła ponad pięć lat temu. Obecnie nad tytułem pracuje zespół liczący około 80 osób. „Frostpunk 2” w dniu premiery będzie dostępny w 14 wersjach językowych, czyli dwa razy większej liczbie niż pierwsza część.

Rynek ciekawy, ale trudny

W branży gier w Polsce pracuje kilkanaście tysięcy osób w ponad 400 studiach. Największym jest CD Projekt, który pracuje nad kolejną częścią „Wiedźmina”, ale na tę premierę trzeba będzie jeszcze poczekać.

– Prace nad „Polarisem” (tytuł roboczy – red.) postępują. Zespół odpowiedzialny za rozwój gry jest coraz bliżej osiągnięcia ważnego kamienia milowego, który zakończy etap preprodukcji – mówił niedawno Michał Nowakowski z zarządu CD Projektu.

Branża przeżywała boom w okresie pandemii w latach 2020–2021, ale ostatnio rynek zrobił się trudniejszy. Wiele studiów przekładało premiery i redukowało zatrudnienie. Najtrudniejszy czas branża ma już za sobą, ale rynek pozostaje mocno konkurencyjny. Wśród trendów, jakie obecnie widać, eksperci wskazują m.in. na potencjał platform chmurowych do gier. Według danych PMR aktualnie z chmury korzysta 12 proc. graczy, a kolejne 31 proc. wyraża zainteresowanie tą technologią.

Około 44 proc. graczy korzysta z tego typu płatnej rozrywki przez cały rok, 10 proc. – przez 7–11 miesięcy, a 24 proc. – przez pół roku i krócej.

– Z naszych badań wynika, że Polacy po gry mobilne sięgają codziennie lub prawie codziennie. Tak odpowiedziało aż 39 proc. badanych. Z popularnego „peceta” korzystają kilka razy w tygodniu (33 proc.), a do konsoli siadają kilka razy w miesiącu (31 proc.). Ta mniejsza częstotliwość wynika z faktu, że zarówno gry na PC, jak i konsole wymagają od użytkowników większego zaangażowania, a jedna sesja trwa statystycznie o wiele dłużej niż te szybsze na telefonie – wyjaśnia Olszynka.

Według najnowszych badań IQS w Polsce jest 17 milionów graczy, z czego 47 proc. stanowią kobiety. Prawie 2,3 mln kobiet deklaruje, że gra codziennie na konsoli lub komputerze, a 22 proc. ocenia, że gry to ich pasja. Jednak wśród osób pracujących w gamedevie kobiety stanowią jedynie 20 proc. Przedstawiciele sektora starają się to zmienić. CD Projekt oraz Fundacja Edukacyjna Perspektywy właśnie ogłosiły czwartą edycję programu stypendialno-mentoringowego dla nastolatek ze szkół średnich zainteresowanych branżą gier. Rekrutacja online do programu rozpoczyna się 9 września i potrwa do 31 października 2024 r.

Polacy wydają coraz więcej na gry. Według najnowszych danych PMR ponad połowa graczy płaci za gry i dodatki do nich. Szacuje się, że do 2029 r. aż trzy miliony polskich gospodarstw domowych będzie posiadać konsolę do gier. Paweł Olszynka, ekspert z PMR, podkreśla, że struktura wydatków znajduje odzwierciedlenie w liczbie graczy korzystających z poszczególnych formatów gier. Obecnie najwięcej pasjonatów wirtualnego świata sięga w Polsce po gry mobilne. Jednak to gry na konsole zanotowały największy wzrost w 2023 roku, blisko 10-proc. w porównaniu z 2022 r.

Pozostało 88% artykułu
Media
Akcje Cyfrowego Polsatu w górę. Zarząd o rodzinnym sporze
Media
Kina liczą, że pomoże im kilka tytułów
Media
„Parkiet” prezentuje nową ofertę prenumeraty. Wyjątkowa propozycja dla inwestorów
Media
„Rzeczpospolita” ma nową ofertę prenumeraty na 2025 rok
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Media
Szalony tydzień akcji Trump Media. Jaka będzie przyszłość spółki prezydenta elekta?