Li­de­rem te­go­rocz­ne­go ze­sta­wie­nia po­zo­sta­je Gro­up M/WPP z ob­ro­ta­mi na po­zio­mie 104,6 mld dol. (w skład tej gru­py wcho­dzą sie­ci do­mów me­dio­wych Mind­sha­re, MediaCom, MEC i Ma­xus).  Wpły­wy grupy wzro­sły rok do ro­ku o 12,2 proc. Do­my me­dio­we to fir­my za­rzą­dza­ją­ce bu­dże­ta­mi klien­tów re­kla­mo­wych. To one de­cy­du­ją, w ja­kich me­diach zo­sta­ną wy­da­ne pie­nią­dze firm prze­zna­czo­ne na re­kla­mę, i one w imie­niu klien­ta ne­go­cju­ją wa­run­ki za­miesz­cza­nia re­klam.

Na ko­lej­nych miej­scach co­rocz­ne­go ran­kin­gu RECMA zna­la­zły się gru­py Pu­bli­cis (na­le­ży do niej sieć do­mów Star­com SMG oraz Ze­nith Opti­me­dia) z ob­ro­ta­mi w wy­so­ko­ści 83,1 mld dol. (wzrost o 13,7 proc.), ko­lej­na by­ła gru­pa Omni­com Me­dia Gro­up (wła­ści­ciel sie­ci OMD i PHD), któ­ra łącz­nie za­rzą­dza­ła aż 54,7 mld dol. – to o 10,9 proc. wię­cej niż rok wcze­śniej.

Gdy­by nie na­gła zmia­na pla­nów Pu­bli­ci­su i Omni­co­mu, te­go­rocz­ny ran­king RECMA wy­glą­dał­by nie­co ina­czej. Mniej wię­cej rok te­mu obie gru­py ogło­si­ły pla­n ogrom­nej fu­zji. W jej wy­ni­ku miał po­wstać wart 35 mld dol. re­kla­mo­wy gi­gant, za­trud­nia­ją­cy po­nad 130 tys. osób na ca­łym świe­cie, któ­ry zde­tro­ni­zo­wał­by WPP w glo­bal­nym ze­sta­wie­niu RECMA. Omni­com oprócz  do­mów me­dio­wych ma też sie­ci agen­cji re­kla­mo­wych, wśród któ­rych są np. BBDO, TBWA i DDB. Do Pu­bli­ci­su na­le­żą m.in. zna­ne agen­cje Leo Bur­nett i Sa­at­chi & Sa­at­chi. W ma­ju te­go ro­ku fu­zję jed­nak na­gle od­wo­ła­no. Ja­ko po­wód po­da­no wte­dy „nie­moż­ność za­mknię­cia trans­ak­cji w roz­sąd­nym cza­sie". Nie­ofi­cjal­nie sły­chać by­ło, że praw­dzi­wym po­wo­dem od­stą­pie­nia od wiel­kich pla­nów by­ła prze­ra­sta­ją­ca fir­my ska­la zmian, ja­kie mu­sia­ły­by one przejść.

W re­zul­ta­cie w te­go­rocz­nym ran­kin­gu nie ma re­wo­lu­cyj­nych prze­ta­so­wań. W ze­sta­wie­niu naj­więk­szych sie­ci do­mów me­dio­wych pro­wa­dzi po raz czwar­ty gru­pa Star­com SMG z ob­ro­ta­mi 47,1 mld dol. – wyż­szy­mi o 18,3 proc. niż rok wcze­śniej. Ko­lej­ne są: OMD ob­słu­gu­ją­ce bu­dże­ty w wy­so­ko­ści 41,2 mld dol. oraz ZenithOptimedia Gro­up (36,1 mld dol.).