Od ataku Rosji na Ukrainę do Polski wjechało już ok. 3,3 mln uchodźców z napadniętego kraju. To zmienia gruntownie sytuację w wielu sektorach gospodarki. Handel najszybciej odczuł ten napływ – w wielu miastach zaczęła się znacząco zwiększać sprzedaż, zwłaszcza żywności i produktów chemicznych, ale to dopiero początek i ten efekt pojawi się w innych kategoriach produktów.
Zmiany widać także w centrach handlowych, co potwierdza analiza firmy Selectivv, dokonana dla „Rzeczpospolitej” na podstawie ruchu telefonów komórkowych. Wynika z niej, że kwietniu średnio ponad 7 proc. osób w centrach handlowych stanowili Ukraińcy, ale wśród analizowanych obiektów były też takie z dwucyfrowym wynikiem. W przypadku każdego obiektu liczba ukraińskich gości rośnie z miesiąca na miesiąc.
Nowa grupa klientów
– Długoterminowo zachowania te będą się zmieniać, wraz z długością pobytu w Polsce, na co należy się już teraz przygotować. W związku z tym rekomendujemy prowadzenie już teraz działań komunikacyjnych przez galerie handlowe tak, aby trafiła do tej potencjalnie dużej grupy odbiorców – mówi Marcin Augustyniak, dyrektor z Selectivv.
Z danych firmy wynika, że wśród uchodźców zdecydowanie przeważają osoby młode, ponad 60 proc. ma mniej niż 20 lat.