Na otwarty konkurs ofert na prowadzenie punktów nieodpłatnej pomocy prawnej lub nieodpłatnego poradnictwa, a także edukacji prawnej, wpłynęło do starostwa powiatowego kilka ofert. Z góry było jednak wiadomo, że zarówno obecnie, jak i w niedalekiej przyszłości, zapotrzebowanie na korzystanie z takiej działalności będzie rosło.
Największą liczbę punktów otrzymała oferta pozarządowej organizacji: stowarzyszenia. Zarząd powiatu jednogłośnie przyjął ją do realizacji jako zadanie publiczne. Informacja o zwycięzcy znalazła się w sporządzonym jeszcze w tym samym dniu „ogłoszeniu o wyborze ofert”. W ogłoszeniu zawiadamiano, że na jeden punkt pomocy prawnej przeznacza się środki publiczne w wysokości 60 tys. zł, oraz na zadania z zakresu edukacji prawnej – 3960 zł.
Ze skargą na rozstrzygnięcie konkursu wystąpiła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu inna organizacja pozarządowa: fundacja, uczestnicząca również w konkursie. Zarzuciła niedookreślenie w ogłoszeniu konkursowym m.in. kryteriów oceny. W opinii fundacji, gdyby postępowanie konkursowe było prowadzone rzetelnie, oferta konkurencyjnej organizacji pozarządowej nie mogłaby zostać wyłoniona jako najkorzystniejsza.
Odpowiadając na skargę, Zarząd Powiatu stwierdził, że nie podejmował uchwały o rozstrzygnięciu konkursu. Postępowanie konkursowe zostało rozstrzygnięte po przeprowadzonej ocenie formalnej i merytorycznej złożonych ofert. Do wiadomości publicznej podano jedynie ogłoszenie o wyborze ofert. Przyjęte kryteria merytorycznej oceny oferty były prawidłowo dookreślone. Każdy z oferentów mógł się z nimi zapoznać, i tak skonstruować ofertę, by uzyskała najwyższą ocenę.
WSA uwzględnił jednak skargę i stwierdził bezskuteczność czynności zarządu powiatu. Sędzia sprawozdawca Krzysztof Sobierajski wyjaśnił, iż mimo iż zaskarżona czynność zarządu ma charakter „niedecyzyjny”, już sam fakt, że podlega kontroli sądu, powoduje obowiązek sporządzania uzasadnienia.