Zdrowy rozsądek i doświadczenie życiowe w zamówieniach publicznych

Korzystanie ze zdrowego rozsądku i doświadczenia życiowego w zamówieniach publicznych może zwiększyć konkurencyjność postępowań dla zamawiających, a wykonawcom dać szansę na realizację publicznych kontraktów.

Publikacja: 02.07.2024 04:30

Zdrowy rozsądek i doświadczenie życiowe w zamówieniach publicznych

Foto: Adobe Stock

W zamówieniach publicznych każda ze stron procesu ma swoje cele, które ustawa Prawo zamówień publicznych (PZP) stara się pogodzić. Z jednej strony zamawiający, jako gospodarz postępowania, ma prawo nabyć dopasowane do swoich potrzeb produkty w rozsądnych cenach. Wykonawca ma zaś prawo oczekiwać, że będzie mu dane zaoferować swoje produkty, a jego oferta nie zostanie bez powodu odrzucona. W toku procedury obie strony zapominają jednak często, że PZP poza podstawowymi zasadami udzielania zamówień, jak zasada uczciwej konkurencji czy zasada równego traktowania wykonawców, nie przewiduje wprost zasady zdrowego rozsądku i konieczności sięgania do zasad doświadczenia życiowego. Brak uregulowania tych zasad nie przekreśla jednak możliwości korzystania z nich. Warto o nich pamiętać podejmując decyzje czy to jako wykonawca czy też jako zamawiający, zwłaszcza tam gdzie brak jest zerojedynkowych wytycznych jak postąpić. Zdrowy rozsądek wedle definicji słownikowej to zdolność racjonalnego myślenia i obiektywnej oceny rzeczywistości, zaś doświadczenie życiowe to ogół wiedzy nabytej w toku całego życia możliwej do wykorzystania w określonej sytuacji. Należy prześledzić, w jaki sposób te reguły można wykorzystać w toku typowego procesu zakupowego w ramach czy to trybu podstawowego, czy też przetargu nieograniczonego w zależności od wartości zamówienia.

1. Przedłużenie terminu składania ofert

Czytaj więcej

Teresa Siudem: Logika i doświadczenie w zamówieniach

Zamawiający bardzo często działają pod presją. Zakup potrzebny jest „na wczoraj”, a terminy na przeprowadzenie samej procedury przetargowej napięte. Zatem już na starcie zamawiający z reguły wyznaczają bardzo krótkie i minimalne terminy składania ofert wynikające z PZP. Dlatego jeżeli zamawiający otrzymuje od wykonawców informację, że termin składania ofert jest zbyt krótki, bo na przykład przypada na środek okresu urlopowego lub wykonawcy muszą mieć czas na skalkulowanie ceny oferty czy analizę dokumentacji, warto rozważyć przedłużenie terminu. PZP wyznacza terminy minimalne, a nic nie stoi na przeszkodzie żeby zamawiający wyznaczył dłuższe terminy, w tym w oparciu o informacje od wykonawców. Jeżeli pozwoli to na zwiększenie ilości otrzymanych ofert to nawet pomimo napiętych terminów jest to ryzyko, które warto podjąć.

2. Pytanie do SWZ we właściwym czasie

Kolejny etap procedury, gdzie warto pomyśleć o racjonalnym działaniu to etap wyjaśnień treści specyfikacji warunków zamówienia (SWZ), czyli tzw. pytania do SWZ. Tutaj obie strony często zapominają, że PZP wyznacza pewne ramy działania. Z jednej strony zadanie pytania to uprawnienie wykonawcy, a po drugiej stronie obowiązek odpowiedzi dotyczy tylko tych pytań zadanych w terminie. Wykonawcy często składając oferty tuż przed upływem terminu na ich złożenie zapominają, że brak zadania pytania pomimo, że to uprawnienie wykonawcy w określonych sytuacjach może być obowiązkiem wykonawcy (tak też orzekł Sąd Najwyższy w wyroku z 5 czerwca 2014 r., sygn. akt IV CSK 626/2013). Dlatego, by uniknąć ryzyka odrzucenia oferty czy też sporu na etapie realizacji umowy, warto pamiętać by wątpliwości formułować we właściwym czasie, skoro „kto pyta nie błądzi”. Zamawiający z kolei często uznają, że skoro pytanie zadano po terminie wynikającym z PZP to nie mają obowiązku udzielenia odpowiedzi. Zgodnie z orzecznictwem Krajowej Izby Odwoławczej (KIO) wątpliwości i niejasności w treści SWZ należy rozpatrywać na korzyść wykonawcy. Dlatego w sytuacji, gdy wykonawca zadaje racjonalne pytanie, ale już po ustawowym terminie to zamawiający powinien pomimo wszystko w swoim interesie zastanowić się czy nie udzielić odpowiedzi.

3. Odpowiedź na wezwanie do złożenia dokumentów lub wyjaśnień

Jeżeli dojdzie już do złożenia ofert to najczęściej są one niekompletne, a PZP przewiduje też procedurę wezwania do złożenia dokumentów od wykonawcy mającego szansę na uzyskanie zamówienia. Ewentualne wezwania do uzupełnienia/wyjaśnień powinny umożliwiać wykonawcy na skompletowanie niezbędnych dokumentów czy informacji. PZP wyznacza terminy minimalne, ale nic nie stoi na przeszkodzie żeby termin był dopasowany do specyfiki danego postępowania czy rynku wykonawców danego zamówienia, o czym zamawiający zapominają. Z kolei wykonawca, który wie ile czasu potrzebuje na złożenie przykładowo wyjaśnień rażąco niskiej ceny, jeżeli uznaje, że termin wyznaczony przez zamawiającego jest zbyt krótki powinien wystąpić o jego przedłużenie, a nie próbować tego dowodzić dopiero na etapie wniesienia odwołania do prezesa KIO. Skorzystanie z niewynikającego wprost z PZP uprawnienia ma szczególne znaczenie wobec tzw. zasady jednokrotnego uzupełniania danego dokumentu czy zasady jednego wezwania do złożenia wyjaśnień rażąco niskiej ceny. Niezłożenie danego dokumentu lub złożenie za mało przekonujących wyjaśnień może doprowadzić ostatecznie do odrzucenia oferty wykonawcy.

4. Możliwość poprawienia omyłek

Zdrowy rozsądek i doświadczenie życiowe warto również wykorzystać przez zamawiających przed ewentualną decyzją o unieważnieniu postępowania. PZP przewiduje prawo do unieważnienia postępowania tylko w ściśle określonych przypadkach. Jednym z nich jest brak ofert, w tym brak ofert niepodlegających odrzuceniu.

Sam fakt, że oferta zawiera błędy czy nieścisłości nie oznacza jednak, że niejako automatycznie należy rozważyć jej odrzucenie. PZP daje bowiem już od wielu lat możliwość poprawiania omyłek, zarówno pisarskich, jak i rachunkowych, aż po inne omyłki polegające na niezgodności oferty z SWZ. Nie każdy jednak błąd oznacza, że w ofercie doszło do omyłki, którą należy poprawić. W wyroku z dnia 24 lutego 2023 r., sygn. akt KIO 382/23 KIO uwzględniło odwołanie wykonawcy, którego cenę oferty zamawiający obniżył 10-krotnie z uwagi na różnicę w zapisie liczbowym i słownym. Zamawiający przyjmując treść postanowień SWZ uznał, iż poprawna była cena 10-krotnie niższa. Nie zgodził się z tym wykonawca, a KIO przyznało rację wykonawcy wskazując przy tej okazji, że: „To, czy mamy do czynienia z oczywistą omyłką pisarską nie może zależeć od narzuconych w SWZ reguł zamawiającego, w szczególności gdy ich zastosowanie - jak miało to miejsce w niniejszej sprawie - prowadzi do wniosków sprzecznych z logiką i doświadczeniem życiowym”.

W zamówieniach publicznych każda ze stron procesu ma swoje cele, które ustawa Prawo zamówień publicznych (PZP) stara się pogodzić. Z jednej strony zamawiający, jako gospodarz postępowania, ma prawo nabyć dopasowane do swoich potrzeb produkty w rozsądnych cenach. Wykonawca ma zaś prawo oczekiwać, że będzie mu dane zaoferować swoje produkty, a jego oferta nie zostanie bez powodu odrzucona. W toku procedury obie strony zapominają jednak często, że PZP poza podstawowymi zasadami udzielania zamówień, jak zasada uczciwej konkurencji czy zasada równego traktowania wykonawców, nie przewiduje wprost zasady zdrowego rozsądku i konieczności sięgania do zasad doświadczenia życiowego. Brak uregulowania tych zasad nie przekreśla jednak możliwości korzystania z nich. Warto o nich pamiętać podejmując decyzje czy to jako wykonawca czy też jako zamawiający, zwłaszcza tam gdzie brak jest zerojedynkowych wytycznych jak postąpić. Zdrowy rozsądek wedle definicji słownikowej to zdolność racjonalnego myślenia i obiektywnej oceny rzeczywistości, zaś doświadczenie życiowe to ogół wiedzy nabytej w toku całego życia możliwej do wykorzystania w określonej sytuacji. Należy prześledzić, w jaki sposób te reguły można wykorzystać w toku typowego procesu zakupowego w ramach czy to trybu podstawowego, czy też przetargu nieograniczonego w zależności od wartości zamówienia.

Pozostało 80% artykułu
W sądzie i w urzędzie
Sprawy frankowiczów w sądach – wszystko co musisz wiedzieć
Praca, Emerytury i renty
Krem z filtrem, walizka i autoresponder – co o urlopie powinien wiedzieć pracownik
Praca, Emerytury i renty
Wakacyjne wyjazdy do pracy za granicę. Jak się przygotować?
Prawo pracy
Co przysługuje pracownikom w upały? Czy rodzi to obowiązki podatkowe i składkowe?
Materiał Promocyjny
Mazda CX-5 – wszystko, co dobre, ma swój koniec
Za granicą
Wakacje 2024 z biurem podróży. Jakie mam prawa podczas wyjazdu wakacyjnego?
Materiał Promocyjny
Jak Lidl Polska wspiera polskich producentów i eksport ich produktów?