Sposób wydatkowania środków dotacji od wielu lat jest jedną z bardziej problematycznych kwestii w kontekście finansowania oświaty. Ocena prawna tego zagadnienia wymaga odniesienia się zarówno do przepisów ustawy z 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (tekst jedn. DzU z 2024 r., poz. 754), jak i pomocniczo do stanowiska przedstawionego przez jedną z regionalnych izb obrachunkowych.
Jeżeli chodzi o przepisy regulujące przeznaczenie środków dotacji, to zasadnicze znaczenie należy przypisać art. 35 przywołanej ustawy. Choć jest on obszerny, to nie rozstrzyga wielu wątpliwości zarówno po stronie podmiotów dotujących, jak i beneficjentów dotacji. Z jego treści – ust. 1, który dzieli się na pkt 1 i 2 – wynika zaś rozdział na dwie podstawowe grupy wydatków: bieżące i majątkowe.
Czytaj więcej
Szkoły niepubliczne mogą być finansowane przez władze publiczne, ale dofinansowanie takie nigdy nie może być pełne, ale jedynie częściowe.
Realizacja zadań placówki
Jak wynika z pkt 1, dotacje są przeznaczone na dofinansowanie realizacji zadań placówek wychowania przedszkolnego, szkół lub placówek w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym kształcenia specjalnego i profilaktyki społecznej. Dotacje mogą być wykorzystane wyłącznie na pokrycie wydatków bieżących placówki wychowania przedszkolnego, szkoły i placówki, obejmujących każdy wydatek poniesiony na cele działalności placówki wychowania przedszkolnego, szkoły lub placówki, w tym na:
- roczne wynagrodzenie osoby fizycznej zatrudnionej na podstawie umowy o pracę w przedszkolu, innej formie wychowania przedszkolnego, szkole lub placówce w przeliczeniu na maksymalny wymiar czasu pracy – w wysokości nieprzekraczającej określonych tam szczegółowo parametrów,