• zarejestrować się w Portalu S24;
• posiadać podpis elektroniczny lub profil zaufany e-PUAP, który jest niezbędny do złożenia wniosku o rejestrację spółki;
• utworzyć (zawrzeć) umowę spółki na odpowiednio przygotowanych w systemie formularzach – wzorze (umowa spółki nie wymaga wizyty u notariusza, jednak jej zapisy są okrojone do informacji zawartych w formularzu) i podpisać ją przez wspólników;
• opłacić wkłady pieniężne na pokrycie kapitału zakładowego (pokrycie kapitału tylko środkami pieniężnymi);
• złożyć dodatkowe oświadczenia takie jak: oświadczenie o pokryciu kapitału zakładowego, listę wspólników wraz z adresami do doręczeń, listę członków zarządu reprezentujących spółkę, oświadczenie o statusie cudzoziemca (dokumenty te podpisuje zarząd spółki);
• opłacić wniosek – koszt rejestracji spółki wynosi 600 zł (opłaty dokonuje się online – system S24 przekierowuje do bankowego systemu płatności);
• podpisany i opłacony wniosek wysyłać do sądu przez portal;
• rejestracja spółki powinna odbyć się w przeciągu 24 h, w praktyce są to 2-3 dni robocze.
2) za pośrednictwem Portalu Rejestru Sądowego (PRS) należy:
• zarejestrować się do Portalu: https://prs.ms.gov.pl/;
• posiadać podpis elektroniczny lub profil zaufany e-PUAP, który jest niezbędny do złożenia wniosku o rejestrację spółki;
• zawiązać spółkę poprzez podpisanie umowy spółki przed notariuszem (wymagana forma aktu notarialnego, umowa spółki może zawierać bardziej rozbudowane zapisy/regulacje). Ważne. Do systemu nie wgrywa się przedmiotowego aktu notarialnego a jedynie wpisuje numer CREWAN, który wydawany jest przez notariusza przy wydawaniu odpisu aktu;
• opłacić wkłady pieniężne na pokrycie kapitału zakładowego (może być gotówka lub wkład niepieniężny (aport) np. przeniesienie autorskich praw majątkowych do znaku towarowego);
• złożyć dodatkowe oświadczenia takie jak: oświadczenie o pokryciu kapitału zakładowego przez wszystkich wspólników, lista wspólników wraz z adresami do doręczeń, lista członków zarządu reprezentujących spółkę, oświadczenie o statusie cudzoziemca (dokumenty te podpisuje zarząd spółki);
• opłacić wniosek – koszt rejestracji spółki wynosi 600 zł (opłaty dokonuje się online – system przekierowuje do bankowego systemu płatności);
• podpisany i opłacony wniosek wysyłamy do sądu za pośrednictwem portalu;
• rejestracja spółki następuję w ciągu 7 dni roboczych.
WAŻNE. Przy rejestracji spółki w systemie S24 należy pamiętać o podatku o czynności cywilnoprawnych (PCC), który wynosi 0,5 %. Podstawę opodatkowania stanowi wysokość kapitału zakładowego i należy go uregulować do odpowiedniego Urzędu Skarbowego w terminie 14 dni od dnia zawarcia umowy spółki. Przy zawiązaniu spółki przed notariuszem, to notariusz pobiera od wspólników podatek PCC i wpłaca na konto właściwego urzędu skarbowego.
B. Informacje dla osób, które chcą założyć działalność w Polsce – zasady zakładania działalności gospodarczej (CEIDG)
Oprócz wspomnianej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, obywatel Ukrainy może także prowadzić jednoosobową działalność gospodarczą, którą rejestruje się w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). CEIDG to rejestr, który zawiera informacje o przedsiębiorcach prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą w Polsce.
Działalność gospodarczą najlepiej założyć:
1) poprzez wizytę w urzędzie (dowolny urząd miasta lub gminy, urzędy dzielnicowe m.s.t Warszawy). W tym celu:
a) należy wypełnić wniosek, który zostanie potwierdzony przez urzędnika (wniosek można wypełnić wcześniej i podpisać go w obecności urzędnika);
b) w urzędzie należy potwierdzić swoją tożsamość (np. poprzez okazanie paszportu).
2) elektronicznie (https://www.biznes.gov.pl/pl/e-uslugi/00_0736_00, strona dostępna jest w jęz. angielskim). W tym celu:
a) należy założyć konto na portalu;
b) wypełnić wniosek;
c) podpisać się wykorzystując profil zaufany e-PUAP;
WAŻNE. Nie ma możliwości złożenia elektronicznego wniosku o rejestrację do CEIDG przez pełnomocnika.
We wniosku o rejestrację jednoosobowej działalności gospodarczej znajdują się takie informacje jak:
• imię, nazwisko, imiona rodziców, data i miejsce urodzenia;
• rodzaj, seria i numer dokumentu tożsamości;
• numer PESEL;
• posiadane obywatelstwa;
• adres zamieszkania i inne adresy związane z zakładaną działalnością gospodarczą;
• firma (nazwa) działalności gospodarczej – musi zawierać imię i nazwisko przedsiębiorcy;
• kody PKD (skrót oznaczający rodzaj prowadzonej działalności gospodarczej; wyszukiwarka kodów znajduje się pod linkiem: https://www.biznes.gov.pl/pl/tabela-pkd);
• liczba pracowników, których przedsiębiorca planuje zatrudnić;
• data rozpoczęcia działalności;
• informacje o ubezpieczeniu w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych (ZUS);
• dane urzędu skarbowego właściwego ze względu na prowadzenia działalności.
Wraz ze złożonym wnioskiem o wpis do CEIDG można:
→ dokonać zgłoszenia rejestracyjnego do VAT (jeżeli przedsiębiorca będzie podatnikiem VAT);
→ złożyć wniosek o ubezpieczenie do ZUS;
→ podać informacje o rachunku bankowym dot. prowadzonej działalności.
CEIDG przesyła dane do urzędu skarbowego, który z urzędu nadaje firmie NIP oraz poinformuje ZUS o wpisie firmy do CEIDG i o nadanym numerze NIP.
WAŻNE. W przypadku gdy pobyt przedsiębiorcy – obywatela Ukrainy w Polsce przestanie być legalny (okres 18 miesięcy), przedsiębiorca podlega wykreśleniu z CEIDG. W przypadku chęci kontunuowania prowadzenia działalności gospodarczej, obywatel Ukrainy będzie musiał zalegalizować swój pobyt w Polsce.
Ważne informacje:
• zarejestrowanie działalności powinno nastąpić nie później niż następnego dnia roboczego po dniu wpływu wniosku do CEIDG, w przypadku obcokrajowców w praktyce czas oczekiwania wydłuża się do 3 dni roboczych;
• złożenie wniosku o wpis do CEIDG jest bezpłatne.
Za pomoc w przygotowaniu materiału dziękujemy:
Дивіться українську версію
Czytaj też:
I część poradnika:
Ukraińcy - pierwsze kroki w Polsce
II część poradnika:
Jak zatrudnić obywatela Ukrainy
III część poradnika:
Opiekun tymczasowy dla ukraińskiego dziecka – zasady i procedura
IV część poradnika:
Informacje dla studentów z Ukrainy – kontynuacja nauki