Dowody | Wykorzystanie technologii do rejestracji obrazu i dźwięku
Jaką wizytę nagrywamy?
Załóżmy, że pacjent chce potwierdzić swoje przypuszczenia w zakresie niskiej jakości świadczeń realizowanych przez danego lekarza. W tym celu umieszcza w jego gabinecie podsłuch, przy pomocy którego rejestruje przebieg wszystkich wizyt dotyczących wielu pacjentów. To skrajny przykład. Takie działanie pacjenta jest bezprawne. Co więcej, jest przestępstwem, za które grozi kara do dwóch lat więzienia. Zgodnie z art. 267 § 3 Kodeksu karnego (kk), kto w celu uzyskania informacji, do której nie jest uprawniony, zakłada lub posługuje się urządzeniem podsłuchowym, wizualnym albo innym urządzeniem lub oprogramowaniem, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat dwóch. Takiej osobie grożą również konsekwencje cywilnoprawne związane z tzw. naruszeniem dóbr osobistych pacjentów, których wizyty zostały podsłuchane, oraz medyka udzielającego świadczeń.
Kluczowe w tym przypadku jest jednak działanie pacjenta w celu uzyskania informacji, do której nie jest uprawniony, bo jeśli jest uprawniony, to nie popełnia przestępstwa. Pacjent jest uprawniony do informacji o swoim stanie zdrowia. W konsekwencji, jeżeli przedmiotem nagrania jest wyłącznie przebieg własnej wizyty lekarskiej, to pacjent nie popełnia przestępstwa. Nie popełni przestępstwa również nagrywająca osoba, która towarzyszy pacjentowi – za jego zgodą – w trakcie wizyty. Należy bowiem uznać, że została ona uprawniona do danej informacji przez jej dysponenta.
W sądach powszechnie przyjmuje się pogląd, że wypowiedzi, którym przysługuje ochrona z art. 267 § 3 kk, muszą mieć charakter poufny. O poufnym charakterze informacji przesądza co do zasady nie tyle treść przekazu, co raczej wola osób biorących udział w spotkaniu, a więc element subiektywny. Nie może być uznane za wypełniające znamiona określone w art. 267 § 3 kk zachowanie polegające na nagraniu rozmowy dwóch osób prowadzonej w miejscu publicznym w taki sposób, iż bez przeszkód mogły ją usłyszeć inne osoby (wyrok SA w Warszawie z 12 grudnia 2017 r., II AKa 285/17, LEX nr 2469975). To oznacza, że podsłuchiwanie cudzej rozmowy z lekarzem w gabinecie lekarskim naraża na odpowiedzialność karną, ale samo działanie w ogólnodostępnym szpitalnym bufecie już nie.
Czytaj więcej
Każdemu pacjentowi przysługują prawa zagwarantowane ustawą. To m.in.: prawo do świadczeń zdrowotnych zgodnie z aktualną wiedzą, prawo do natychmiastowego udzielenia pomocy medycznej ze względu na zagrożenie życia lub zdrowia, prawo do informacji o stanie zdrowia oraz rodzaju i zakresie udzielanych świadczeń, prawo do poszanowania jego intymności i godności.