Wypłaty z OC: wciąż wiele niewiadomych

Ustanowienie zasady, że szkodę powypadkową wycenia niezależny rzeczoznawca wskazany przez poszkodowanego oraz towarzystwo ubezpieczeniowe – to postulat licznych rzeczoznawców samochodowych i prawników.

Aktualizacja: 29.10.2021 10:25 Publikacja: 29.10.2021 07:43

Wypłaty z OC: wciąż wiele niewiadomych

Foto: Adobe Stock

O tym była konferencja „Bezpieczeństwo w ruchu drogowym a likwidacja szkód komunikacyjnych" z udziałem ekspertów od techniki samochodowej i prawników, zorganizowana przez Uczelnię Łazarskiego oraz Automobilklub Polski.

Choć tzw. likwidacja szkód powypadkowych to rynek istotny finansowo i społecznie, wciąż wiele jego pojęć i zasad jest spornych.

Marek Woch, dyrektor w Biurze Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców, wskazywał, że takie podstawowe pojęcia jak wrak auta, szkoda całkowita nie są ustawowo zdefiniowane, a instytucje inaczej je widzą. Także tak ważne kwestie jak standard wyremontowania auta z polisy OC oraz ile w odszkodowaniu ubezpieczeniowym ma być kompensaty szkody, a ile prewencji i na czym ona ma polegać.

Czytaj więcej

Jak najlepiej naprawić auto w ramach odszkodowania z OC? - odpowiada sędzia Aneta Łazarska

Prof. Adam Olejniczak akcentował funkcję kompensacyjną, która dominuje tym bardziej, gdy odpowiedzialność za szkodę oparta jest na zasadzie ryzyka.

W ocenie prof. Macieja Orlickiego z UAM prewencję w relacji do formy ubezpieczeniowej należy rozumieć jako finansowe zagwarantowanie, że auto wyjedzie po naprawie równie sprawne jak przed stłuczką.

Tu otwiera się najważniejszy temat konferencji: czy można oczekiwać, że ubezpieczyciel zapłaci za remont nowymi częściami i oryginalnymi – za czym twardo opowiada się sędzia Aneta Łazarska prowadząca tę konferencję. Prof. Orlicki łagodził to oczekiwanie, odwołując się do orzeczeń SN dotyczących auta zastępczego (to też element naprawiania szkody), że ubezpieczyciel ma, owszem, pokrywać szkody, ale tylko uzasadnione, racjonalne i ma prawo minimalizować swoje koszty, proponując np. własne auto zastępcze, byle trzymało standard.

Po konferencji mają być sformułowane wnioski do ustawodawcy dotyczące poruszonych kwestii.

O tym była konferencja „Bezpieczeństwo w ruchu drogowym a likwidacja szkód komunikacyjnych" z udziałem ekspertów od techniki samochodowej i prawników, zorganizowana przez Uczelnię Łazarskiego oraz Automobilklub Polski.

Choć tzw. likwidacja szkód powypadkowych to rynek istotny finansowo i społecznie, wciąż wiele jego pojęć i zasad jest spornych.

Pozostało 83% artykułu
Prawo karne
Wypadek na Trasie Łazienkowskiej. Nowe, szokujące informacje ws. Łukasza Żaka
Prawo dla Ciebie
Chronili swoje samochody przed powodzią. Policja wzywa ich na komendę. Będą mandaty?
Prawo karne
Ekstradycja Sebastiana M. Pomoże interwencja Radosława Sikorskiego?
Prawo dla Ciebie
Pracodawcy wypłacą pracownikom wynagrodzenie za 10 dni nieobecności
Materiał Promocyjny
Wpływ amerykańskich firm na rozwój polskiej gospodarki
Prawo pracy
Powódź a nieobecność w pracy. Siła wyższa, przestój, czy jest wynagrodzenie