Już niedługo minie pierwsza kadencja Krajowej Rady Sądownictwa ukształtowanej w nowy sposób. Wiele padło zarzutów pod jej adresem i zdecydowana większość tych zarzutów okazała się nietrafna. Na temat sposobu powołania nowej Rady wypowiedziałem się w artykule „Tylko z którym artykułem?", który ukazał się w „Rzeczpospolitej" 18 sierpnia 2021 r. w dodatku „Sądy i Prokuratura". W artykule tym została przedstawiona argumentacja, z której wynika, że brak jest podstaw do zarzutu niekonstytucyjności Rady. Pozostaje zatem pytanie, czy aby „stara" Krajowa Rada Sądownictwa była wybierana zgodnie z Konstytucją. Ta tematyka w przestrzeni publicznej jest pomijana. W prywatnych dyskusjach, które prowadziłem z sędziami, ciekawym było to, że o ile niektórzy atakowali nową KRS, nikt nie bronił starej. Dlatego w tym artykule chciałem się zająć właśnie tą kwestią.
Czytaj więcej
Posłowie chcą przekazać orzekanie w sprawie dyscyplinarek sędziowskich składom losowanym z całego SN. Izba Dyscyplinarna po zmianach zajmie się wyłącznie korporacjami prawniczymi.
Rozwiązanie systemowe
Konstytucyjność sposobu ukształtowania starej Rady można analizować w trzech głównych okresach, tj. od 29 grudnia 1989 r. do 30 września 2001 r.; drugi okres od 1 października 2001 r. do 18 listopada 2011 r. i trzeci od 18 lipca 2011 r. do 17 stycznia 2018 r. Są to okresy obowiązywania poszczególnych ustaw „o Krajowej Radzie Sądownictwa". Na te okresy nakładają się jeszcze okresy obowiązywania poszczególnych Konstytucji. Celem niniejszego artykułu nie jest jednak szczegółowa analiza poszczególnych okresów, albowiem różnice pomiędzy nimi nie są aż tak znaczące (z wyjątkiem okresu do 17 października 1997 r., tj. do dnia wejścia w życie obecnie obowiązującej Konstytucji), aby w artykule prasowym omawiać każdy z etapów obowiązywania poszczególnych ustaw. Analiza ostatniego okresu, tj. od 28 marca 2012 r. (wtedy dokonano bowiem ostatniej nowelizacji zasad wyboru sędziów do starej KRS) do 17 stycznia 2018 r. pozwoli wszystkim zapoznać się z konstrukcją sposobu jej wyboru.
Zgodnie z Konstytucją w skład Rady wchodzi 15 członków wybranych spośród sędziów Sądu Najwyższego, sądów powszechnych, sądów administracyjnych i sądów wojskowych. Na tle tej regulacji należy zwrócić uwagę na orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego z 18 lipca 2007 r. (K 25/07), w którym to wypowiedział się, że „Na poziomie konstytucyjnym nie przewidziano ograniczenia, aby któryś z sędziów Sądu Najwyższego, sądów powszechnych, administracyjnych lub wojskowych, wskazanych w art. 187 ust. 1 pkt 2 Konstytucji, nie mógł wybierać lub nie mógł być wybranym do składu KRS. Dotyczy to również prezesów i wiceprezesów sądów powszechnych".
Należy się więc przyjrzeć, jak wyglądała procedura wyboru sędziów do Krajowej Rady Sądownictwa. Otóż w poprzednio obowiązującym stanie prawnym, zasady wyboru Rady przedstawiały się następująco. Zgromadzenie Ogólne Sędziów Sądu Najwyższego wybierało spośród sędziów tego sądu dwóch członków Rady. Zgromadzenie Ogólne Sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego wspólnie z przedstawicielami zgromadzeń ogólnych wojewódzkich sądów administracyjnych wybierało spośród sędziów sądów administracyjnych dwóch członków Rady. Zebranie przedstawicieli zebrań sędziów sądów apelacyjnych wybierało spośród swego grona dwóch członków Rady. Zebranie przedstawicieli zgromadzeń ogólnych sędziów okręgów wybierało spośród swego grona ośmiu członków Rady. Zgromadzenie Sędziów Sądów Wojskowych wybierało spośród swego grona jednego członka Rady.