Na początku lutego 2024 r. środki społecznego przekazu doniosły, że wobec Sebastiana M. został uchylony areszt ekstradycyjny zastosowany w Dubaju. W jego miejsce zastosowano „wolnościowe środki zapobiegawcze w postaci kaucji, zakazu opuszczania terytorium Zjednoczonych Emiratów Arabskich połączonego z zatrzymaniem paszportu mężczyzny”.
Abstrakcyjna prędkość bezpieczna
Jak wynika z ustaleń policji, Sebastian M. jest sprawcą tragicznego wypadku na autostradzie A1 w Sierosławiu (woj. łódzkie) w rejonie Piotrkowa Trybunalskiego, w którym zginęły trzy osoby podróżujące samochodem marki Kia – wracające znad morza małżeństwo z pięcioletnim synem. Po uderzeniu w bariery samochód stanął w płomieniach. W chwili uderzenia bmw, którym kierował podejrzany, miało na liczniku 253 km/h, ale według danych z komputera pokładowego jechało autostradą A1 nawet 308 km/h. Za Sebastianem M. wydano list gończy. Na początku października doszło do jego zatrzymania w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.
Czytaj więcej
Od 14 marca kierowca, który w stanie nietrzeźwości będzie prowadził auto lub spowoduje wypadek, musi się liczyć z utratą pojazdu - przepadkiem. Jeśli nie będzie jego właścicielem, zapłaci jego równowartość.
W ostatnim czasie stosunkowo często słyszymy o skandalicznych zachowaniach kierowców, na skutek których dochodzi do tragedii na polskich drogach, a to z kolei skłania do uzasadnionych pytań, czy sprawcy dopuszczają się przestępstwa wypadku drogowego, czy zabójstwa drogowego. Zgodnie z art. 177 § 2 kodeksu karnego, jeżeli następstwem wypadku jest śmierć innej osoby albo ciężki uszczerbek na jej zdrowiu, sprawca podlega surowszej odpowiedzialności karnej w wymiarze od sześciu miesięcy do ośmiu lat pozbawienia wolności. Dobrem chronionym przez art. 177 k.k. jest bezpieczeństwo w komunikacji w aspekcie ochrony życia i zdrowia człowieka. Podmiotem tego czynu zabronionego może być każdy (przestępstwo powszechne).
Pojęcie prędkości bezpiecznej, które jest istotne dla niniejszych rozważań, należy odnosić do rodzaju pojazdu, jego ładunku, stanu technicznego, charakterystyki drogi, nawierzchni, natężenia ruchu, warunków atmosferycznych, widoczności, a nawet umiejętności kierowcy. Zadaniem prędkości bezpiecznej jest zapewnienie panowania nad pojazdem, w tym zatrzymanie go przed przeszkodą, której napotkanie na drodze można i należy przewidywać. Sąd Najwyższy w wyroku z 25 maja 1995 r. uznał, iż nie jest trafne abstrakcyjne liczbowe wyznaczenie prędkości bezpiecznej, w szczególności zaś mylenie jej z prędkością administracyjnie dozwoloną.