Szmuglowali części samolotów do Rosji. Już siedzą w areszcie

Amerykanie i Europejczycy starają się dociec jak to jest, że mimo obowiązującego embarga, lotnicze komponenty nadal docierają do Rosji. Amerykański pilot jednej z linii komercyjnych wyjaśnił szczegóły tego procesu.

Publikacja: 07.07.2024 08:53

Szmuglowali części samolotów do Rosji.  Już siedzą w areszcie

Foto: Bloomberg

Został wyśledzony i aresztowany. I wiadomo, że w tym biznesie nie był sam. Pomagało mu dwóch Łotyszy, inżynier lotnictwa i biznesmen, którzy wyjątkowo często odwiedzali Zjednoczone Emiraty Arabskie (ZEA).

Rosyjska agresja pomogła rozwinąć biznes szmuglerom

56-letni Douglas Edward Robertson z Olathe, w Kansasie przyznał się do udziału w szmuglowaniu do Rosji zaawansowanych technologicznie komponentów do awioniki, nawigacji i komunikacji. Jak teraz informuje Robertson, który był założycielem firmy KanRus Trading Company robił to, mimo że są to towary, których eksport do Rosji jest obłożony sankcjami od czasu inwazji Rosji na Ukrainę.

Ale wszyscy trzej prowadzili nielegalną działalność już wcześniej. Od 2020 szmuglowali z USA do Rosji półprzewodniki, które podlegały ograniczeniom kontroli eksportu w USA, ponieważ były wykorzystywane przez rosyjskie wojsko. Po rosyjskiej agresji na Ukrainę KanRus tylko rozwinął biznes.

Czytaj więcej

Rosjanie zarejestrowali nowiutkiego Airbusa. Jak to było możliwe

„Robertson, jak sam się przyznał, nielegalnie sprzedawał Rosjanom zaawansowaną technologicznie awionikę, robiąc to wbrew obowiązującemu amerykańskiemu prawu. Departament Sprawiedliwości USA nie będzie tolerował działalności osób, które osłabiają efektywność kontroli eksportu, która chroni krytyczne technologie amerykańskie i tym samym wspierają rosyjską agresję na Ukrainę” — czytamy w oświadczeniu Matthew Olsena, amerykańskiego prokuratora, który prowadzi tę sprawę. Oddzielne dochodzenie prowadziło także FBI.

Jak dalej czytamy w oświadczeniu Departamentu Sprawiedliwości (DOJ) Robertson ujawnił, że w tym procederze wspierali go dwaj Łotysze Cyril Gregorij Bujanowski i Oleg Chistiakow. Wspólnie sprzedawali obłożone sankcjami komponenty, podając sfałszowane dane dotyczące wartości, ostatecznych odbiorów i krajów, do których dostarczali towar.

Szmuglerom do Rosji pomagały przyjazne kraje i banki

Przy tym ich klientami były nie tylko rosyjskie linie lotnicze, które z powodu sankcji straciły dostęp do części zamiennych i oprogramowania, ale i rosyjska Federalna Służba Bezpieczeństwa (FSB).  Tutaj mechanizm był taki: ze sprzętu usuwano oznaczenia FSB, za pośrednictwem krajów trzecich wysyłano go do USA i tą samą drogą wracał do Rosji. Odbiorcami były dwie firmy zajmujące się dystrybucją komponentów lotniczych, serwisowaniem samolotów .Kraje trzecie, które pośredniczyły w transakcjach Robertsona, to według informacji DOJ Laos, Cypr, ZEA oraz Armenia. KanRus wykorzystywał do tego rachunki w bankach armeńskich, niemieckich, cypryjskich, oraz w Kazachstanie, Kirgistanie i ZEA.

Czytaj więcej

Coraz więcej krajów otwiera się na Rosjan. Ale nie mają oni czym latać

Robertson został aresztowany w marcu 2023 roku. Grozi mu kara 5 lat więzienia za stworzenie grupy przestępczej zajmującej się przemytem, a dodatkowo jeszcze 20 lat za złamanie zakazu eksportu towarów wrażliwych oraz pranie pieniędzy. Oczekuje się, że wyrok zostanie ogłoszony 3 października 2024.

Aresztowany został także Gregorij Bujanowski, współwłaściciel KanRus. Oskarżony został o pranie pieniędzy i nielegalny handel zaawansowaną technologicznie awioniką. Po jego aresztowaniu Amerykanie zajęli gotowe do wysyłki komponenty lotnicze o wartości 450 tys. dolarów . Oczekuje się, że w jego sprawie wyrok zapadnie 14 listopada. Oleg Czistjakow, także związany z KanRus został aresztowany na Łotwie, a Amerykanie wystąpili o jego ekstradycję.

Został wyśledzony i aresztowany. I wiadomo, że w tym biznesie nie był sam. Pomagało mu dwóch Łotyszy, inżynier lotnictwa i biznesmen, którzy wyjątkowo często odwiedzali Zjednoczone Emiraty Arabskie (ZEA).

Rosyjska agresja pomogła rozwinąć biznes szmuglerom

Pozostało 93% artykułu
Transport
Zdesperowani Rosjanie szukają samolotów. Proszą o pomoc Kuwejt i Katar
Transport
Będzie co przenosić do CPK. Rekordy na Lotnisku Chopina
Transport
Wielkie cięcia w Boeingu. Na początek do zwolnienia ci, którzy strajkowali
Transport
Są plany rozbudowy Lotniska Chopina, ale bez wielkiego rozmachu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Transport
Jedwabny Szlak w Ameryce Południowej. Chiński megaport w Peru