Ponad 4,6 mld zł wydamy na wino w 2015 roku – prognozuje firma badawcza Euromonitor International. To o proc. 5,7 proc. więcej niż w 2014 roku.
Rynek rośnie głównie za sprawą klasycznych win gronowych, zwanych też stołowymi. W tym roku wartość ich sprzedaży pójdzie w górę o 7,2 proc. , do niemal 2,4 mld zł. Jeszcze w 2011 r. nie przekraczała 1,7 mld zł.
Moda na gronowe trunki rekompensuje malejący popyt na tańsze od nich wina owocowe. Euromonitor szacuje, że w 2015 r. kupimy ich o niemal 5 proc. mniej niż rok wcześniej. Wydatki na nie spadną natomiast o niecały 1 proc.
Pomimo rosnącej sprzedaży win gronowych Polsce nadal daleko jest do krajów, gdzie pije się najwięcej wina w Europie. KPMG podaje, że w ciągu roku dorosły Polak wypija 5,5 l wina. W Czechach spożycie per capita przekracza 21 l, a na Słowacji sięga 19 l. Daleko poza naszym zasięgiem są też Francuzi czy Włosi, pijący ponad 40 l win rocznie.
Wzrost sprzedaży win gronowych w kolejnych latach może nie wystarczyć, aby zmniejszyć dystans do winiarskiej czołówki. Tym bardziej że nie będzie znaczący.