W przypadku wniosków o udzielenie ulg w spłacie podatków w postaci odroczenia terminu płatności lub rozłożenia zapłaty na raty podatku lub zaległości podatkowej ustawodawca zrezygnował z ustalenia opłaty prolongacyjnej (obecnie 4 proc. kwoty podatku lub zaległości podatkowej). Zwolnieniem zostały objęte jedynie podatki stanowiące dochód budżetu państwa (PIT, CIT, VAT, akcyza). W przypadku podatków i opłat lokalnych opłata prolongacyjna będzie naliczana.
Z wytycznych Krajowej Administracji Skarbowej wynika, że opisane przypadki będą rozpatrywane w pierwszej kolejności, bez zbędnej zwłoki i bez rozbudowanego postępowania dowodowego. Urzędnicy mają się kierować zasadą dobrej wiary klienta zewnętrznego i budowaniem zaufania do organu podatkowego oraz konstytucją biznesu zakładającą adekwatność działań administracji do sytuacji.
Jeśli podatnik nie korzystał wcześniej z pomocy publicznej i nie ma innych długów, nie będzie badana jego sytuacja finansowa. Pomoc zostanie udzielona na podstawie oświadczenia składanego we wniosku – patrz ramka. Wnioski innych podatników, których zobowiązania wyłącznie albo więcej niż w 50 proc. powstały przed 1 marca 2020 r., mają podlegać rozpoznaniu według badania stanu majątkowego (podatnik składa oświadczenie majątkowe) i pomocy publicznej (bada się również, czy podatnik korzystał wcześniej z pomocy publicznej).
Wszystkie wnioski można składać w formie papierowej, elektronicznie (e-PUAP lub podpis elektroniczny) lub nawet mailowo – pod warunkiem oświadczenia, że oryginalny wniosek papierowy podatnik złoży w urzędzie skarbowym po ustaniu epidemii. Zwroty i nadpłaty podatków powstałe przed dniem powstania zaległości podatkowych nie będą zaliczane na poczet odraczanych lub rozkładanych na raty zaległości podatkowych. Będą zwracane bezpośrednio, chyba że podatnik wystąpi z innym wnioskiem.